یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
شماره مرداد ماه مجله خیمه منتشر شد

صد و شصت و نهمین شماره مجله خیمه در مرداد ماه ۱۴۰۳ به مدیر مسئولی محمدرضا زائری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مجله خیمه در صد و شصت و نهمین شماره خود شخصیت استاد «علیرضا برازش»، محقق، نویسنده ۱۱۶ جلد کتاب و کارشناس سریال‌های تلویزیون را با گفتارها و نوشتارهایی از احمد جنتی، محمد خاتمی، محمد حاج علی‌اکبری، مهدی خاموشی، محسن اسماعیلی، علی‌اکبر اشعری، جلال فیاضی، علیرضا مختارپور، حسین انواری و کاظم راشد یزدی به عنوان چهره ماه معرفی کرده است.

خیمه پرونده ماه خود را با نگاهی استانی به «آیین‌های عزاداری در آذربایجان شرقی» اختصاص داده است. در برخی موضوعات این پرونده می‌توان به «بررسی ۱۷ اثر آیینی ثبت ملی شده از گوگان تا گول آخر»، «نگاهی به دسته شاه‌حسین‌گویان و شمع پایلاماخ»، «ساختار معماری بازار تبریز و عزاداری محرم»، «نذری‌های استان از ۷۲ دیگ تا آیین شمع در ۴۱ مسجد»، «تاریخ حسینیه دلریش از تبریز تا تهران» و «تعطیلی موزه محرم تبریز در خانه قاجاری دکتر صحتی» اشاره کرد.

از دیگر بخش‌های این پرونده استانی «حسینیات» در وصیت‌نامه شهید سید محمدعلی آل‌هاشم و گفتارها و نوشتارهایی از «وحید نوادید، کریم میمنت‌نژاد، مرتضی عبدی، حسین پروستان، رسول فیضی، پگاه دهدار و محمود حسینی» از نویسندگان و چهره‌های استان آذربایجان شرقی می‌توان نام برد.

به بهانه ۱۷ مرداد، روز خبرنگار، مجله خیمه به «خبرنگاری عاشورا در تاریخ» در قالب یک پرونده پرداخته است. از موضوعات این پرونده «از کاروان تا پادکست، روایت عاشورا از سال ۶۱ هجری تا امروز؛ انواع و گونه‌های راویان واقعه کربلا» از نگاه جواد سلیمانی، «نقش راویان، ادیبان و هنرمندان» از نگاه مهدی امین فروغی، «زمینه‌های روایت‌گری عاشورا» در گفت‌وگو با ابراهیم بهاری، «نقش زنان در گزارش وقایع کربلا» از نگاه اصغر محمدی، «عملکرد حضرت زینب (س) برای خبرنگاران» از نگاه کریم فیضی، «بررسی گوناگونی گزارش‌های کربلا» از نگاه اسماعیل عابدیان، «پنج روایت‌گر قابل اعتماد کربلا» از نگاه نیره زبرجدی و «خبرنگاران مهم کربلا» از نگاه محمود مرادی و محمدعلی رضایی را تشکیل می‌دهند.

در بخش راویان خیمه به «روضه، مسجد و رویکردهای دینی در زندگی شهید بروجردی؛ قسمت هشتم از حسینیات در روزنوشت‌های عماد افروغ؛ تحلیلی از نقاشی عصر عاشورا، اثر استاد محمود فرشچیان؛ مقایسه ماجرای عاشورا و اقتضائات تراژدی؛ عکس و عکاسی آیینی از عزاداری محرم؛ ۹ سال زندان به جرم پیاده‌روی اربعین، روایتی از تلاش‌های عاشورایی مرحوم آیت‌الله سید محمدسعید حکیم و گزارشی از سومین سال حضور گروه تعزیه امام رئوف در کشورهای اروپایی» پرداخته شده است.

علاوه بر این، «یار مهربان در حرم امام مهربان» در بخش آستان خیمه، گذری بر ۱۰۰ سال حضور کتاب در آستان قدس رضوی کرده است.
سرمقاله این شماره نیز به قلم محمدرضا زائری، مدیرمسئول مجله خیمه با عنوان «دختران کرج و انتظار فرج» به موضوع دختران بی‌حجاب زنجیرزن کرجی پرداخته است.
علاقه‌مندان برای تهیه مجله می‌توانند با شماره ۰۹۰۲۸۲۴۲۹۸۱ تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط