دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸
پیگیر ثبت روایت جنگ تحمیلی از منظر عراقی‌ها هستیم

حسن علایی گفت: درصدد هستیم که جنگ تحمیلی از نگاه عراقی‌ها را در گفت‌وگو با برخی از فرماندهان ارشدشان در زمان جنگ، ثبت کنیم.

حسن علایی، دبیر اجرایی جایزه پژوهشی دو سالانه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مبادله اسناد جنگ ایران و عراق گفت: یکی از موضوعات جدی که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه دنبال می‌کنیم تبادل یا به تعبیری جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به جنگ هشت‌ساله در عراق است.

او افزود: در واقع درصدد هستیم که جنگ تحمیلی به روایت عراق را هم دنبال کنیم. برای روایت جنگ از منظر عراقی‌ها، لازم است اسناد و مدارک آنها را داشته باشیم، همچنین با برخی از فرماندهان ارشد عراقی که در زمان جنگ مسئولیت یا جایگاهی داشتند، وارد گفت‌وگوی تاریخ شفاهی شویم و روایت آنها را ثبت و ضبط کنیم.

این پژوهشگر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس عنوان کرد: در مرکز، دریافت و گردآوری اسناد عراقی دفاع مقدس را در برنامه داریم و تلاش‌هایی هم در این زمینه صورت گرفته است.

حسن علایی گفت: برای نوشتن روایت کامل جنگ، به روایت و اسناد عراقی هم نیاز داریم. بنابراین با این نگاه و سیاست، برای تدوین تاریخ همه جانبه دفاع مقدس، در برنامه پژوهشی و اسنادی مرکز فکر شده و قدم‌هایی هم برداشته شده است.

او افزود: هر چند ما مدعی هستیم در جنگ ایران و عراق کشورهای متعددی حضور داشتند، اما طرف اصلی ما رژیم بعث عراق بود و ما باید اسناد و مدارک آنها درباره جنگ را ببینیم. ضرورت بررسی اسناد عراقی‌ها در زمان جنگ می‌تواند ما را به این نکته برساند که هدف‌شان از تجاوز به خاک ما چه بود؟

دبیر اجرایی جایزه پژوهشی دوسالانه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید برخی نظامیان عراقی حاضر در جنگ تحمیلی آثاری تالیف کردند از جمله وفیق عجیل همود سامرایی، ژنرال عراقی که رئیس سابق اطلاعات نظامی عمومی عراق بود، پس از مهاجرت به انگلیس کتاب «ویرانی دروازه شرقی» را تالیف کرد که در انتشارات مرکز ترجمه و منتشر شد.

علایی گفت: وفیق سامرایی در کتاب «ویرانی دروازه شرقی» که بیش از ده بار تجدیدچاپ شده به روایت جنگ ایران و عراق، از نگاه یک فرمانده عراقی حاضر در جنگ پرداخته است. در واقع ما در این کتاب جنگ را از دریچه نگاه یک نظامی ارشد عراقی دنبال کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها