چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
کلر ژوبرت: فایده جشنواره کتاب کودک و نوجوان به روند برگزاری آن بستگی دارد

نویسنده مجموعه «ماجراهای دخترانه» گفت: همه جشنواره‌های کتاب کودک و نوجوان می‌توانند مفید باشند و نقش مهمی در معرفی کتاب‌های خوب و تشویق بچه‌ها به بیشتر خواندن و نویسنده‌ها به بهتر نوشتن ایفا کنند؛ اما کاملاً بستگی به روند برگزاری آن‌ها دارد.

کلر ژوبرت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره مجموعه «ماجراهای دخترانه» گفت: این مجموعه شامل چهار جلد کتاب ۲۴ صفحه‌ای است: «بی‌اجازه» به تصویرگری مریم پیروزمهر، «گربه‌ی نقاشی من» به تصویرگری سحر فرهادروش، «هدیه‌ی خدا» به تصویرگری گلنار ثروتیان و «بستی دوم» به تصویرگری نیره مهری. هر کدام از این کتاب‌ها حاوی چهار داستان کوتاه است درباره مسائل روزمره بچه‌ها؛ چون شخصیت اصلی همه این‌ها دختر است، مجموعه «ماجراهای دخترانه» نامیده شد. هر کدام از این ۱۶ داستان هم پیام متفاوتی دارد.

او در مورد اطلاع‌رسانی نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان و ارسال اثر خود به جشنواره، بیان کرد: در نمایشگاه کتاب امسال به مناسبت رونمایی پوستر جشنواره از برپایی آن مطلع شدم؛ اما خودم اقدام به ارسال اثر نکردم؛ چون معمولاً ناشران این کار را به‌عهده می‌گیرند.

این نویسنده ادبیات کودک درخصوص اینکه برگزاری جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان چه اهمیتی دارد؟ آیا این جشنواره می‌تواند به ترویج و دیده شدن آثار پدیدآورندگان کمک کند؟ گفت: همه جشنواره‌های کتاب کودک و نوجوان می‌توانند مفید باشند و نقش مهمی در معرفی کتاب‌های خوب و تشویق بچه‌ها به بیشتر خواندن و نویسنده‌ها به بهتر نوشتن ایفا کنند؛ اما کاملاً بستگی به روند برگزاری آن‌ها دارد.

ژوبرت در پاسخ به این سوال که «از نگاه شما به عنوان مؤلف، این جشنواره باید چه چشم‌اندازی داشته باشد تا بتواند در سطح ملی و بین‌المللی جایگاه خودش را پیدا کند و کیفیت و کمّیت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را بهبود ببخشد؟» این‌طور توضیح داد: در این مورد چند نکته به نظرم می‌رسد؛ اینکه در هر بخش بیشتر از یک کتاب برگزیده شود تا تنوع کتاب‌های مناسب بهتر نشان داده شود، معیارهای ارزیابی و داوری به تفصیل بیان شود تا هم برای نویسندگان و ناشران در تولید کتاب‌های بهتر و هم برای خانواده‌ها در انتخاب کتاب‌های مناسب قابل استفاده باشد، نمایشگاهی از کتاب‌هایی که نامزد و برگزیده شده‌اند برپا شود، این کتاب‌ها به کتابخانه‌های کودک و نوجوان، به‌خصوص در مناطق محروم، ارسال شوند و غیره؛ اما در مورد اینکه چگونه می‌توان این جشنواره را به رویدادی بین‌المللی تبدیل کرد، به گمانم می‌بایست از تجربه‌های موفق جشنواره‌های بین‌المللی کودک و نوجوان کشورهای دیگر استفاده کرد و اقدام‌های حساب‌شده و خلاقانه‌ای اندیشیده شود.

گفتنی است، مجموعه «ماجراهای دخترانه» اثر کلر ژوبرت از نشر مهرک در فهرست نامزدهای نهایی بخش داستان کوتاهِ نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان قرار گرفته است. اختتامیه این جشنواره، چهارشنبه (۱۷ مردادماه) ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط