پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵
امضای تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و مؤسسۀ دانشنامۀ ملی تاجیک

تفاهم‌نامۀ همکاری میان مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و دانشنامۀ ملی تاجیک در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا تفاهم‌نامۀ همکاری میان مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و دانشنامۀ ملی تاجیک در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان به امضا رسید.

این مفاهمه به‌دنبال دعوت رسمی مؤسسۀ دولتی دانشنامۀ ملی تاجیک و سفر هیأتی از سوی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی متشکل از محمد جعفری قنواتی، عضو شورای عالی علمی و مدیر دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران؛ کیانوش کیانی هفت‌لنگ، عضو شورای عالی علمی و مشاور امور بین‌المللی و علی موسوی بجنوردی، م اجرایی این مرکز صورت پذیرفت.

در آغاز، ضمن حضور در دانشنامۀ ملی تاجیک و بازدید از بخش‌های مختلف این مؤسسه و گفت‌وگو با مدیران و کارشناسان آن، نورمحمد امیرشاهی، رئیس دانشنامۀ ملی تاجیک در دیدار با هیأت ایرانی، به تفصیل دربارۀ وضعیت دانشنامه از زمان شوروی سابق و اشکالات دانشنامه‌نویسی در آن زمان سخن گفت و سپس نظرات خود را دربارۀ خط نیاکان، شاهنامۀ فردوسی و دولت سامانیان بیان کرد. او هم‌چنین اظهار امیدواری کرد با کمک هم‌دیگر بتوانیم تمدن و فرهنگ مشترک‌مان را گردآوری و منتشر کنیم.

در ادامه، کیانی هفت‌لنگ اظهار کرد که هدف از این سفر انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین دو مرکز است تا کلیدی برای ورود به گنجینه‌های علمی و فرهنگی دو کشورِ دوست و پلی برای نزدیکی بیش از پیش دوملت باشد که امیدواریم سرآغاز انجام کارهای گسترده علمی میان دوکشور شود.

در پایان این جلسه، تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسید و تعدادی از کتاب‌های انتشارات مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی به نهاد دانشنامه‌نگاری تاجیکستان اهدا شد.

در ادامۀ این سفر، هیأت ایرانی از انستیتوی زبان و ادبیات که زیرمجموعۀ آکادمی علوم تاجیکستان است، بازدید کردند و در جلسه‌ای با حضور شمس‌الدین محمدی، معاون و جمعی از دانشمندان آن مؤسسه حضور یافتند. در این جلسه، پس از ایراد سخنرانی کوتاهی توسط محمدی، کیانی هفت‌لنگ و برخی از پژوهشگران، موسوی بجنوردی، پس از معرفی مرکز دائرةالمعارف، دو پیشنهاد جهت همکاری ذیل یک تفاهم‌نامه مطرح کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت؛ نخست، چون در جلسه مطرح شد مردم تاجیک اطلاع اندکی از شخصیت‌های علمی در ایران طی قرون اخیر دارند، تألیف اثری مشترک برای معرفی شخصیت‌های علمی ایرانی معاصر به تاجیک‌ها و بالعکس، و دوم راه‌اندازی مجله‌ای مشترک و تخصصی برای پژوهش‌های ادبی-زبانی خراسان و ماوراءالنهر بود.

بازدید از کتابخانۀ ملی تاجیکستان و دیدار با سلیمه رجب‌زاده، معاون اول آن؛ مرکز میراث نسخ خطی و دیدار با رحمت‌کریم دولت، مدیر آن مؤسسه؛ و خانه‌موزۀ صدرالدین عینی، برنامه‌های دیگر این سفر چهارروزه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها