شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹
در اعماق ادبیات نمایشی

کتاب «مبانی ادبیات نمایشی» در کنار توضیح مبنایی ادبیات نمایشی به بررسی این موضوع در مجامع شرقی و غربی نیز می‌پردازد که در سبک و جایگاه خود کار جدیدی است و این بررسی به ایجاد زاویه نگاه در این حوزه کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «مبانی ادبیات نمایشی» نوشته محمدرضا دلیر، به همت نشر هوران، مرداد ۱۴۰۳ روانه کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور شده است. این کتاب در ۱۰ فصل نوشته شده و به مباحث پایه‌ای ادبیات نمایشی نظیر فلسفه مقدماتی شرق، فلسفه مقدماتی غرب و فنون نمایشنامه‌نویسی می‌پردازد. کتاب مبانی ادبیات نمایشی مناسب برای مطالعه دانشجویان رشته ادبیات نمایشی و تئاتر و عموم علاقه‌مندان است.

محمدرضا دلیر ادبیات نمایشی را تقسیم‌بندی کرده‌است و در هر بخش به یک جز از آن پرداخته‌است که عبارتند از: «اصول و مبانی ارتباطات»، «فلسفه مقدماتی غرب»، «فلسفه مقدماتی شرق»، «مبانی ادبیات نمایشی»، «اصول و فنون نمایشی»، «ادبیات نمایشی در ایران»، «مبانی کارگردانی»، «ادبیات نمایشی در شرق»، «ادبیات نمایشی در غرب و نمایشنامه».

از نقاط قوت این کتاب منبع پژوهشی گسترده آن است که به صورت کامل و جامعی از تمامی منظرها ادبیات نمایشی را بررسی کرده‌است و برای هرکدام منیع موثق و مشخصی نیز در بردارد.

کتاب همچنین در کنار توضیح مبنایی ادبیات نمایشی به بررسی این کار در مجامع شرقی و غربی نیز می‌پردازد که در سبک و جایگاه خود کار جدید و نوینی‌است و این بررسی به ایجاد زاویه نگاه در این حوزه کمک می‌کند.

همچنین در پشت کتاب آمده‌است: «نیاز به گفتن و شنیدن نیازی حیاتی و راز جاودانگی قصه هاست. قصه پردازی افسانه سرایی اسطوره آفرینی و آیین نقل آنها عمری دراز دارد که خود ریشه در زندگی جمعی مردمان داشته و زاییده ی تالش آنها برای درک مفهوم هستی و نیروهای سرنوشت ساز پیرامونشان است. در روزگاران آغازین نزد این مردمان نمایش تجلی نیاز بود و برای زنده ماندن و نیز تجسم بخشیدن به خیالات و واقعیت ها بی آنکه مرز مشخصی میان تخیل و واقعیت وجود داشته باشد نیازی که به زبان وانمود کردن بیان می شد و در آیین های جمعی شکل می گرفت. آیین هایی که با اهدافی چون ترسانیدن دشمن، فراچنگ آوردن شکار و جلب توجه نیروهای ناشناخته ی ماورای الطبیعی و آنچه بقای انسان بدان وابسته بود با برخورداری از وجوه نمایشی، از کاربرد صورتک و چهره آرایی گرفته تا تقلید صدا و حرکات انجام می شد. چنین بود که بشر اولیه پس از بازگشت از جنگ های قبیل های یا شکار چگونگی پیروزی بر دشمن یا شکار را با کوشش برای تجسم بخشیدن به حرف هایش برای اهل قبیله که مشتاق دانستن بودند تعریف کرد و بدین ترتیب نمایش و اجرای داستان آغاز شد.»

کتاب «مبانی ادبیات نمایشی» که نشر هوران آن را در ۳۳۲ صفحه و به قیمت ۳۹۹ هزارتومان چاپ کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها