دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
«خدای مُرده‌زاد: دین، سیاست و غرب مدرن» به چاپ سوم رسید

چاپ سوم کتاب «خدای مُرده‌زاد: دین، سیاست و غرب مدرن» نوشتۀ مارک لیلا با ترجمۀ زانیار ابراهیمی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چاپ سوم کتاب «خدای مُرده‌زاد: دین، سیاست و غرب مدرن» نوشتۀ مارک لیلا با ترجمۀ زانیار ابراهیمی منتشر شد.

برشی از متن:

کل الهیات سیاسی به تصویری بستگی دارد که پیوند الهی بین خدا، انسان و جهان را نشان می‌‏دهد. بیش از هزار سال، تصویر مسیحیِ خدای واحدِ سه‏ اقنومی‌‏ای که بر کیهانِ مخلوق حاکم است و انسان‌‏ها را از طریق وحی، اعتقاد درونی و نظم طبیعی هدایت می‌‏کند، تقدیر غرب را شکل داده است. این تصویر شکوهمند بود که به تمدنی شکوهمند و قدرتمند مجال شکوفایی داد. اما ابهامات درونی این تصویر، اختلافات آموزه‌‏ایِ بی‌‏پایانی را بر سر امور روحانی و سیاسی سبب شد که زندگی اروپای قرون‏ وسطی را هرچه بیشتر نامتساهل، جزمی، ترسناک و خشونت‌‏آمیز ساخت.

در اواخر قرون وسطی، حتی برخی از طرفداران دوآتشۀ کلیسا دریافتند که فسادهای کوریای روم و جنگ‌‏های منفعت‌‏طلبانۀ شهریاران مسیحی، مشکلات عمیق‌‏تری را که در شیوۀ شکل‌‏گیری مسیحیت وجود داشت، منعکس می‌‏کرد. بسیار پیش از آنکه مارتین لوتر نودوپنج تزش را به در کلیسای جامع ویتنبرگ میخ کند، بحثی جدی دربارۀ نیاز به اصلاحات در جریان بود، اصلاح همه‌‏چیز، از آیین عبادت و ترجمۀ کتب مقدس تا قدرت پاپی و روابط کلیسا و دولت. اما جنگ‌‏های مذهبی در قرون شانزدهم و هفدهم، این مسائل را تشدید کردند و آن‌‏ها را بر ساختار عمیق‌‏ترِ مشکل «الهیاتی-سیاسیِ» منحصربه‌‏فرد مسیحیت متمرکز ساختند.

دربارهٔ کتاب:

در دو قرن گذشته، از انقلاب‌‏های آمریکا و فرانسه تا فروپاشی کمونیسم شوروی، زندگی سیاسی در غرب حول مسائل مبرم سیاسی چرخیده است. ما دربارۀ جنگ و انقلاب، طبقه و عدالت اجتماعی، نژاد و هویت ملی بحث کرده‏‌ایم. امروز به جایی رسیده‌‏ایم که دوباره به جنگ‌‏های قرن شانزدهم مشغول شده‌‏ایم: جنگ بر سر وحی و عقل، خلوصِ جزمی و تساهل، الهام و توافق، وظیفۀ الهی و عفت عمومی. ما گیج و سردرگمیم و فهم‌‏ناپذیر می‏‌یابیم آن اندیشه‌‏های الهیاتی را که هنوز ذهن انسان‌‏ها را شعله‌‏ور می‌‏کنند و شورهای موعودگرایانه‌ای را به غلیان می‌‏اندازند که جوامع را پشت سر خود نابود می‌‏کنند. فرض ما این بود که از این پس چنان چیزی ناممکن است، که انسان‌‏ها آموخته‌‏اند مسائل دینی را از مسائل سیاسی جدا کنند، که تعصبْ مُرده است. ما اشتباه می‌‏کردیم.

خدای مُرده‌‏زاد تنش بین الهیات سیاسی و فلسفۀ سیاسی مدرن را با عرضۀ دوبارۀ بحثی در باب دین و سیاست می‌‏کاود که در طول چهارصد سال گذشته در غرب مطرح بوده است، بحثی که در انگلستانِ قرن هفدهم آغاز شد و در آلمانِ قرن بیستم پایان یافت. این کتاب شامل شرحی است از تاریخِ تحلیلی اما به‌‏شدت نامنسجمِ اندیشه‌‏ها که با متفکران بزرگی آغاز می‌‏شود که آزرده از شورهای موعودگرایانۀ آن زمان -‌شورهایی که زندگی سیاسیِ اروپا را تباه کرده بودند- بدیل فکریِ مدرن را در برابر الهیات سیاسی در سر پروردند.

چاپ سوم کتاب «خدای مُرده‌زاد: دین، سیاست و غرب مدرن» در ۳۲۶ صفحه و به قیمت: ۳۳۸ هزار تومان از سوی نشر هرمس وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها