چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵
«کتابسرای سیمرغ»؛ گنجینه کتاب‌های زبان خارجه و تاریخ بیرجند

خراسان جنوبی- کتابفروشی سیمرغ بیرجند یکی از کتابفروشی‌های قدیمی شهر است که بیشتر کتاب‌هایش در مورد زبان خارجه و تاریخ و جغرافیای بیرجند است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - محمدعلی بهزادی: خانه را ترک کردم به سوی میدان شهر یعنی میدان شهدا، از کوچه پس‌کوچه‌ها و خیابان‌های شهر که گذشتم به میدان شهدا رسیدم. ماشینم را روبه‌روی کتابفروشی پارک کردم. اینجا کتابسرای سیمرغ، از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های شهر است به طوری که از هر کسی نشانی‌اش را بپرسی آدرس سرراستش را می‌دهد.

کتابسرای سیمرغ دقیقاً دور میدان شهدا و در ابتدای خیابان دانشگاه بیرجند قرار دارد، وارد کتابفروشی شدم، نگاهی به اطرافم کردم، مغازه بزرگی بود به طوری که متراژش بیش از ۱۱۰ متر بود به گمانم بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب در غرفه‌های کتاب بود، غرفه‌های رنگارنگی که البته بیشترشان مربوط به کتاب‌های زبان خارجه بود.

بعد از احوالپرسی با فروشنده کتاب سراغ آقای جلیلی مقدم، مسئول کتابفروشی سیمرغ را گرفتم، در گوشه مغازه نشسته بود به سمت او رفتم و گفت‌وگو را آغاز کردم.

- خودتان را معرفی کنید و بگویید از چه سالی کتابفروشی را تأسیس کردید؟

حسنعلی جلیلی مقدم هستم، مسئول کتابفروشی سیمرغ، از سال ۸۰ کتابفروشی را راه‌اندازی کردم.

- چرا نام سیمرغ را برای کتابفروشی‌تان انتخاب کردید؟

همانطور که می‌دانید، سیمرغ یک پرنده افسانه‌ای و اسطوره‌ای است و وقتی نام سیمرغ می‌آید، خاطرات خوبی از این پرنده در ذهن مردم تداعی می‌شود به همین خاطر دوست داشتم نام کتابفروشی خود را نام این پرنده اسطوره‌ای بگذارم تا همیشه در ذهن‌ها بماند.

- در کتابفروشی سیمرغ فقط کتاب می‌فروشید؟«کتابفروشی سیمرغ»؛ گنجینه کتاب‌های زبان خارجه و تاریخ بیرجند

خیر در قسمتی از مغازه، برادرانم لوازم التحریر فروشی دارند به گونه‌ای از این کتابفروشی استفاده دو جانبه داریم، هم کتابفروشی و هم لوازم التحریر که برای بسیاری این موضوع جالب است، به نظرم اگر دیگر دوستان هم در کنار کتابفروشی خود، چنین مشاغل مرتبطی را راه بیاندازند، هم فروش کتابشان بیشتر می‌شود و هم درآمد دیگری دارند چرا که افرادی که برای خرید لوازم التحریر می‌آیند ناخودآگاه به سمت قفسه‌های کتاب هم می‌روند و برای خودشان یا کودکانشان کتاب می‌خرند.

- کتاب‌های کتابفروشی شما بیشتر در چه حوزه‌ای است؟«کتابفروشی سیمرغ»؛ گنجینه کتاب‌های زبان خارجه و تاریخ بیرجند

بیش از ۸۰ درصد کتاب‌ها مربوط به زبان‌های خارجه است اما ۲۰ درصد دیگر آن مربوط به تاریخ و جغرافیای بیرجند است که از جمله آنها مثنوی روز و شب حکیم نزاری، فارسی در گویش بیرجند و … است.

- چه کار کنیم مردم کتابخوان شوند؟

به نظرم اگر مسئولان هرازگاهی شب شعرهایی با حضور عموم مردم برگزار کنند و در آن مراسم کتاب به مردم هدیه دهند یا در مراسم مختلف مسابقه کتابخوانی در شهر برگزار کنند، به نظرم مردم بیشتر با کتاب دوست می‌شوند.

- نظرتان در مورد سامانه کتاب چیست و چه پیشنهادی در مورد بهتر شدن وضعیت این سامانه دارید؟

با اینکه این سامانه هم برای مردم و هم برای ما کتابفروشان بسیار خوب است اما هنوز بین مردم و حتی خود ما کتابفروشان به خوبی جا نیفتاده و هنوز این سامانه نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتر و تبلیغات گسترده‌تر از سوی مسئولان دارد تا به خوبی شناخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها