سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴
«فرهنگنامه سناورد» ملا هاشم مؤمنی منتشر شد

مرکزی – «فرهنگنامه سناورد» نوشته زنده یاد ملا هاشم مومنی به کوشش فرزند وی محتشم مومنی (سامان) همراه با سی‌امین شماره فصلنامه فرهنگی هنری رازان منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دراراک، برخی علاقمندان علم و ادب نیز آستین همت بالا زده؛ و به امر نگارش فرهنگ لغاتی پرداخته‌اند که دربرگیرنده لغات و اصطلاحات مورد استفاده در یک منطقه؛ شهر و یا روستا از این سرزمین اهورایی است. کتاب «فرهنگنامه سناورد» یعنی فرهنگ سناورد نیز از جمله است که بوسیله یکی از دوستداران علم و اندیشه یعنی مرحوم ملا هاشم مؤمنی در سال ۱۳۷۲ خورشیدی گردآوری و نوشته شده؛ و محصول تلاش و کوشش و همچنین ذوق و شوق آن انسان فرهنگمدار است؛ و به نظر می‌رسد اولین تلاش در جهت ثبت و ضبط لغات و گویش مردم این روستا (سناورد) و منطقه خنداب است.

در این کتاب تعداد ۸۹۰ واژه اصطلاح از مجموعه لغات و اصطلاحاتی که در روستا یه محل تولد مؤلف یعنی سناورد و برخی روستاهای اطراف آن رایج بوده؛ مورد استفاده بوده و هستند گردآوری شده که در این میان بیشترین واژه مربوط به حرف (م) با ۹۲ لغت و کمترین مربوط به حرف (ژ) با یک واژه است.

بررسی مجموعه واژه‌ها و اصطلاحات موجود در این کتاب نشان می‌دهد که گویش مردم روستای «سناورد» از شاخه ایرانی غربی جنوبی (لری) است. به عبارت دیگر؛ می‌توان گفت این گویش یکی از لهجه‌های گویش لری است.

در بخش نگاهی کوتاه به زندگی ملا هاشم آمده است: مرحوم ملا هاشم مؤمنی بنا به اطلاعات شناسنامه‌ای موجود در سال ۱۳۰۵ خورشیدی در روستای سناورد؛ از توابع شهرستان خنداب شهرستان اراک دیده به جهان گشود. در طفولیت مادر خود را از دست داده؛ و تحت سرپرستی پدر و نامادری خود قرار می‌گیرد آن مرحوم از همان سال‌های آغازین عمر خود پای به مکتب خانه نهاده؛ و در جهت سوادآموزی و دانش آموزی گام برمی‌دارد..

... سال ۱۳۵۲ سالی بود که ایشان از روستای محل سکونت خود یعنی سناورد به شهرستان اراک نقل مکان کرد، و به واسطه سواد و خط خوشی که داشت به عنوان دفتریار در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مشغول به کار شد؛ و به مدت ۱۸ سال در کمال صداقت و درستی وظایف محوله را به نحو احسن انجام داد تا به جایی که در بین همکاران زبانزد شد و مورد وثوق کامل اطرافیان و مدیر دفترخانه بود.

آن مرحوم در سال ۱۳۷۰ از شغل خود کناره گرفت و بازنشسته شد و از آن پس در راستای علایق خود، به امر مطالعه و نگارش و تالیف کتاب پرداخت که حاصل این تلاش علمی چهار مجلد کتاب به اسامی «فرهنگ سناورد» (کتاب حاضر)؛ «کشکول»؛ «روزنوشته ها» و «منتخب الاشعار» است و سرانجام در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۰ خورشیددار فانی را وداع گفت و آسمانی شد.

کتاب «فرهنگنامه سناورد» در ۱۳۲ صفحه به قطع پالتویی به ضمیمه سی‌امین شماره فصلنامه فرهنگی و هنری رازان به مدیر مسئولی یوسف نیک فام منتشر و به بازار کتاب جهت دسترسی علاقمندان به این گونه فرهنگ نامه‌ها عرضه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها