پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
سری که به آسمان بلند بود/ کوتاه درباره کتاب «سر به هوا»

کتاب «سر به هوا» در دسته زندگینامه‌ها جای می‌گیرد و داستانی از زندگی شهید عباس اکبری را روایت می‌کند. تخیلی که نویسنده در روایتش به کار می‌گیرد، در خدمت حقیقت است و کوششی است برای ارائه هرچه بهتر تصویر یک قهرمان شهید.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): حیف بود که نمی‌شناختیمش. حیف بود که نمی‌دانستیم مثل اویی در این کشور متولد شده، بالیده و برایش جنگیده، و بعد هم در دفاع از آن شهید شده است. اما به لطف ادبیات، به لطف کتابی ارزشمند، اکنون – ولو فقط کمی – می‌شناسیمش. اکرم الف خانی در کتاب «سر به هوا» داستانی زندگی‌اش را برای‌مان روایت می‌کند. داستان شهید عباس اکبری، خلبانی که دل به آسمان بست و درنهایت نیز آسمانی شد. در یکی از روستاهای قم به دنیا آمد و نخستین درس‌های واقعی‌اش را از مکتب زندگی فراگرفت. هم کار می‌کرد و هم تحصیل. بلال فروخت و در مکانیکی شاگردی کرد و بعد هم که شرایطش پیش آمد، به ارتش پیوست و عضو نیروی هوایی شد. سال ۱۳۵۱ لباس نظامی پوشید و حدود شانزده سال در الباس به کشور خدمت کرد. در همین لباس هم به شهادت رسید.

می‌خوانیم: نشانگر هواپیمای عباس، بنزین را کمتر از حد لازم نشان می‌داد. ارتفاع زیاد کردند تا سوخت کمتری مصرف کنند، اما با این کار، دسترسی رادار دشمن به آن‌ها هم زیاد می‌شد. بریک کردند به راست و به هواپیمای بویینگ که اطرافشان گشت می‌زد علامت دادند. سوخت‌گیری هوایی کار پراضطراب و سختی بود و نیاز به زمانی زیاد و متمرکز داشت. ارتفاع را تا کنار بویینگ کم کردند. سعی کردند دهانه سوختگیری هواپیما را با نازل تانکر سوخت که از بویینگ آویزان بود، تراز کنند. هنوز دریچه‌ها کنار یکدیگر تنظیم نشده بودند که پدافند زمینی شروع به شلیک کرد. مهدی از کابین عقب فریاد زد: «بریک کن به چپ!»

اواخر جنگ، همان روزهایی که اعلام شده بود ایران قطعنامه ۵۹۸ را می‌پذیرد و منافقین هم در توهم عملیاتی بزرگ - به قول خودشان «فروغ جاویدان» - و تغییر حکومت ایران بودند، در عملیاتی در آسمان عراق، جایی روی کرکوک شهید شد. پیش از آن در چندین و چند عملیات هوایی حضور داشت و همیشه، با قدرت و مهارت به دل دشمن زده بود. همه او را برای توانایی‌های حرفه‌ای و نیز بی‌باکی‌اش تحسین می‌کردند. اما تقدیرش، یا به تعبیری حقش شهادت بود. اجر مجاهدت‌هایش را در آن روزهای پایانی جنگ گرفت. اما ناگفته نماند که پیکرش تا سال‌ها به کشور برنگشت. سال ۱۳۶۷ شهید شد و سال ۱۳۸۱ برگشت. در قم به خاک سپرده شد.

«سر به هوا»، محصول قلم اکرم الف خانی و همکاری او با نشر کتاب جمکران، کتابی خواندنی است. داستان یکی از قهرمانان کشور ما را روایت می‌کند و سیر رشد و بالندگی این قهرمان، و فصول مهم زندگی‌اش را پیش چشم‌مان می‌گذارد. بر زیست شهید عباس اکبری و نگاه این شهید به حوادث و تغییر و تحولات جهان درنگ می‌کند و می‌کوشد ابعاد چندگانه شخصیت او را نشان‌مان دهد. از استعداد و پشتکار این قهرمان، از تجربیاتش در روزهای آموزش خلبانی در ایران و آمریکا و انگلیس می‌نویسد و خط زندگی‌اش را در داستانی جالب مرور می‌کند. می‌شود این کتاب را در دسته زندگینامه‌ها جای داد. تخیلی که نویسنده در روایت به کار می‌گیرد، در خدمت حقیقت است و کوششی است برای ارائه هرچه بهتر تصویر یک قهرمان شهید. نیز گفتنی است که «سر به هوا» اولین بار سال ۱۴۰۱ منتشر شد و امسال چاپ دوم آن به بازار آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط