جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴
داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران، هفته گذشته چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته گذشته سرویس هنر چندین گزارش، خبر و مصاحبه، یادداشت داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و هنرپژوهان تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

به همت انتشارات افراز؛ نمایشنامه «طناب» منتشر شد

نمایشنامه «طناب» نوشته‌ی پاتریک همیلتون و ترجمه‌ی نگین رضاپور در نوبت اول ۱۴۰۳ با ۳۳۰ نسخه در ۹۹ صفحه به قیمت ۱۸۰ هزار تومان به همت انتشارات افراز منتشر شده است. نمایشنامه طناب با موضوع نمایشنامه در گروه نمایشنامه‌های برتر جهان قرار گرفته است. پاتریک همیلتون نویسنده‌ی نمایشنامه طناب در سال ۱۹۲۹ و با الهام از یک اتفاق واقعی این اثر را نوشت. این نمایشنامه شهرت یافت و بارها و بارها مورد اقتباس چه در صحنه و چه در تلویزیون قرار گرفت. نمایشنامه طناب یکی از آثار مشهور نمایشنامه‌نویس انگلیسی، پاتریک همیلتون (Patric Hamilton) است. این نمایشنامه به خاطر سبک دلهره‌آور و موضوع جنایی خود شناخته شده و در دسته آثار تئاتری جنایی و روانشناختی قرار می‌گیرد.

هفته گذشته چندین گزارش،خبر و گفت وگو داشته

به همت نشر هوران؛ کتاب «مبانی ادبیات نمایشی» منتشر شد

کتاب «مبانی ادبیات نمایشی» نوشته محمدرضا دلیر، به همت نشر هوران در ۳۳۲ صفحه و به قیمت ۳۹۹ هزارتومان در تابستان ۱۴۰۳ منتشر شد. کتاب «مبانی ادبیات نمایشی» نوشته محمدرضا دلیر، به همت نشر هوران، روانه کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور شده است. این کتاب در ۱۰ فصل نوشته شده و به مباحث پایه‌ای ادبیات نمایشی نظیر فلسفه مقدماتی شرق، فلسفه مقدماتی غرب و فنون نمایشنامه‌نویسی می‌پردازد. کتاب مبانی ادبیات نمایشی مناسب برای مطالعه دانشجویان رشته ادبیات نمایشی و تئاتر و عموم علاقه‌مندان است.

هفته گذشته چندین گزارش،خبر و گفت وگو داشته

گفت‌وگو با نویسنده کتاب «آخرین فریب پینوکیو»؛ این کتاب قسمت دوم داستان پینوکیو است

نویسنده کتاب «آخرین فریب پینوکیو» گفت: این نمایشنامه با موضوع مسئله انسان و جایگاهش در این جهان، از نظر محتوایی جهان‌شمول است و فقط مرتبط با فرهنگ ایرانی‌ها نیست. سعید نیکورزم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره نمایشنامه «آخرین فریب پینوکیو» گفت: نمایشنامه «آخرین فریب پینوکیو» از جایی شروع می‌شود که داستان پینوکیو تمام شده و داستان جدیدی بعد از تبدیل شدن او به انسان، در یک شب اتفاق می‌افتد. این اثر دارای وحدت زمان و مکان است، از نظر داستانی می‌توان آن را قسمت۲ پینوکیو در نظر گرفت.

هفته گذشته چندین گزارش،خبر و گفت وگو داشته

با حضور چهره‌های برجسته هنرهای نمایشی؛ مراسم رونمایی از کتاب «تقلیدچی عاشقانه‌ها» برگزار شد

مراسم رونمایی از کتاب «تقلیدچی عاشقانه‌ها» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی، با حضور جمعی از اساتید و علاقه‌مندان به نمایش‌های آیینی و سنتی ایران، برگزار می‌شود. مراسم رونمایی از کتاب «تقلیدچی عاشقانه‌ها» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی، با حضور جمعی از اساتید و علاقه‌مندان به نمایش‌های آیینی و سنتی ایران، برگزار می‌شود. این رویداد با سخنرانی دکتر محمدحسین ناصربخت و حضور مهمانان ویژه‌ای همچون استاد علی نصیریان و داریوش مودبیان، روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در کافه کتاب ثالث واقع در خیابان کریم خان زند، پلاک ۱۴۸، برگزار خواهد شد. همچنین بیژن شکرریز نیز در این مراسم حضور خواهد داشت.

هفته گذشته چندین گزارش،خبر و گفت وگو داشته

به همت انتشارات بازتاب نگار؛ کتاب «تئاتر مالتی مدیا» منتشر شد

کتاب «تئاتر مالتی مدیا» نوشته بنفشه اعرابی، به همت انتشارات بازتاب نگار در نوبت اول ۱۴۰۳ به بازار عرضه شده است. این اثر با قیمت ۱۸۷ هزار تومان و در ۲۵۰ صفحه منتشر شده و به بررسی دقیق و جامع تئاتر مالتی مدیا می‌پردازد.

هفته گذشته چندین گزارش،خبر و گفت وگو داشته

بررسی سریال اقتباسی «فراری»؛ تلفیقی از داستان‌های نوجوانی و زندگی شهید ابراهیم هادی

حضور شخصیت‌های فرعی با زندگی‌های متفاوت و مشکلات خاص خود، به عمق داستان افزوده و نمایی جامع از جامعهٔ امروز ایران را به تصویر کشیده است. یکی از جنبه‌های موفقیت‌آمیز این اقتباس، به‌تصویرکشیدن روابط گرم و صمیمانه در خانواده هادی است. سریال «فراری» به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی امیر پوروزیری که آخرین قسمت فصل اول آن به‌تازگی پخش شده است، داستانی غنی و تأمل‌برانگیز از یک نوجوان به نام «هادی» را روایت می‌کند که با وجود تمامی شیطنت‌ها و شور و حال‌های دوران نوجوانی، ارتباطی معنوی با شهید ابراهیم هادی برقرار می‌کند.

هفته گذشته چندین گزارش،خبر و گفت وگو داشته

به همت انتشارات سروش؛ کتاب «ریتم در موسیقی» به چاپ ۴۶ رسید

چاپ چهل‌وششم کتاب «ریتم در موسیقی» تألیف شهرام مظلومی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد. کتاب «ریتم در موسیقی» مجموعه درس‌ها و تمرین‌های طبقه‌بندی‌شدۀ ریتم و وزن در موسیقی است که در ۶ فصل تدوین شده و تأکید مطالب آن بیشتر بر اجرای فیگورهای ریتمیک و پیوند آن‌ها با یکدیگر است. ریتم‌های ساده و ترکیبی - قسمت اول»، «ریتم‌های ساده و ترکیبی - قسمت دوم»، «سکوت و اجرای سکوت در ریتم‌های ساده و ترکیبی»، «تغییر شکل در ضرب میزان‌ها»، «ریتم‌ها و میزان‌های لنگ و اختلاط فیگورهای ریتمیک ساده و ترکیبی»، «تمرین‌های ویژه»، فصل‌های این کتاب‌اند.

هفته گذشته چندین گزارش،خبر و گفت وگو داشته

یادداشت؛ تحریف تاریخ در پژوهش هنر؛ تاثیر و چالش‌ها

موضوع هوش مصنوعی در حوزه پژوهش هنر، به نظر من هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. من فکر می‌کنم در دو حوزه پژوهش و هنر، هوش مصنوعی می‌تواند مفید باشد و نباید نسبت به آن بدبین باشیم. هادی بابائی فلاح: موضوع هوش مصنوعی در حوزه پژوهش هنر، به نظر من هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. من فکر می‌کنم در دو حوزه پژوهش و هنر، هوش مصنوعی می‌تواند مفید باشد و نباید نسبت به آن بدبین باشیم. به عنوان مثال، تجربه‌ای که چند ماه پیش داشتم این بود که یکی از دانشجویان ارشد هنر اسلامی در دانشکده هنر دانشگاه سوره، پژوهشی در زمینه هوش مصنوعی و هنر انجام داد. این پژوهش به بررسی تطابق تصاویر پادشاهان دوره صفویه که در هنر نقاشی قدیم و نگارگری ثبت شده با تصاویری که هوش مصنوعی از آن‌ها می‌سازد، پرداخته بود. این پژوهش به دلیل جدید بودن موضوع، بسیار جالب و قابل توجه بود.

هفته گذشته چندین گزارش،خبر و گفت وگو داشته

با حکم خیرالله تقیانی‌پور؛ مدیر بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر ۴۳ معرفی شد

دبیر چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مدیر بخش مسابقه پوستر و عکس تئاتر، مدیر بخش پژوهش، مدیر بخش بین‌الملل، مدیر هنری و مدیر بخش نمایش‌های خیابانی این دوره از جشنواره را معرفی کرد. خیرالله تقیانی‌پور دبیر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی احکامی جداگانه سیدجواد روشن را به‌عنوان مدیر بخش پژوهش، مهدی آشنا را به‌عنوان مدیر بخش مسابقه پوستر و عکس تئاتر، مژگان وکیلی را به‌عنوان مدیر بخش بین‌الملل، مهدی دوایی را به‌عنوان مدیر هنری و داریوش نصیری را به‌عنوان مدیر بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر فجر منصوب کرد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این رویداد می‌توانند به سایت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به آدرس https://fitf.theater.ir مراجعه کنند.

هفته گذشته چندین گزارش،خبر و گفت وگو داشته

پس از ۱۲ سال؛ «بازیخانه قیاس‌الدین مع‌الفارق» به صحنه آمد

نمایش «بازیخانه قیاس‌الدین مع‌الفارق» به نویسندگی سیدمحمد مساوات اکنون پس‌از ۱۲ سال با کارگردانی سوگند مطلب زاده به صحنه می‌آید. نمایش «بازیخانه قیاس‌الدین مع‌الفارق» به نویسندگی سیدمحمد مساوات و کارگردانی سوگند مطلب زاده از ۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ در سالن شماره۱ خانه نمایش «دا» روی صحنه می‌رود. این نمایشنامه برای اولین‌بار در سال ۱۳۹۱ در سالن اصلی تالار مولوی تهران روی صحنه رفت و اکنون پس‌از ۱۲ سال دوباره تماشایی می‌شود.

هفته گذشته چندین گزارش،خبر و گفت وگو داشته

به همت انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی؛ برگزار شد

دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی در یک نشست تخصصی به موضوع آموزش بازیگری در ایران می‌پردازد. در دوره جدید از برگزاری نشست‌های تخصصی تئاتر، که توسط دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌شود، «تاثیر ترجمه کتاب‌های مرجع بر آموزش بازیگری در ایران» موردبررسی قرار می‌گیرد. در این نشست دکتر مسعود دلخواه کارگردان، بازیگر و استاد دانشگاه، پوپک رحیمی نویسنده و مترجم، مسعود میرطاهری بازیگر و مدرس بازیگری به‌عنوان سخنران حضور دارند.

هفته گذشته چندین گزارش،خبر و گفت وگو داشته

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها