چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
الکس فینلی ابایی از توصیف صحنه‌های بی‌رحمانه و خشن ندارد

مریم رفیعی، مترجم پرکار کشورمان گفت: الکس فینلی در «شیفت شب» به‌خوبی توانسته در ایجاد اضطراب و هیجان و دلهره در مخاطب موفقیت‌آمیز عمل کند و پیچش‌های داستانی‌اش مو به تن خواننده سیخ می‌کند.

مریم رفیعی که ترجمه بیش از ۹۰ عنوان کتاب را در پرونده دارد، به تازگی ترجمه رمان پرفروشِ «شیفت شب» نوشته الکس فینلی را به همت نشر آموت در اختیار علاقه‌مندان به کتاب‌های دلهره‌آور و هیجان‌انگیز قرار داده است.

وی درباره این کتاب به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا توضیح داد: «شیفت شب» با اتفاقی دلخراش آغاز می‌شود؛ قتل کارکنان شیفت شبِ ویدیو کلوپ بلک‌باستر که همگی کشته می‌شوند و فقط یک بازمانده به جا می‌ماند. ۱۵ سال بعد قتل مشابهی این بار در یک بستنی‌فروشی اتفاق می‌افتد و باز هم یک بازمانده به جا می‌گذارد. نقطه اشتراک این دو بازمانده جمله یکسانی است که هر دو قبل از سوء قصد از زبان قاتل شنیده‌اند و احتمال سریالی بودن این قتل‌ها را تقویت می‌کند.

مترجم رمان‌های «مهمان شبانه» و «دریاچه مه‌آلود» درباره چگونگی پرداخت شخصیت‌ها و صحنه‌پردازی الکس فینلی در این اثر و تاثیر آن بر بُعد ژانری کتاب (همچون معمایی، هیجان‌انگیز و رازآلود) اظهار کرد: داستان از سه دیدگاه برخوردار است و سه شخصیت اصلی را دنبال می‌کند؛ بازمانده قتل بلک‌باستر که روانپزشک شده تا به افرادی که در موقعیت مشابهی قرار می‌گیرند کمک کند و به همین دلیل پایش به قتل دوم باز می‌شود. برادر متهم قتل بلک‌باستر که معتقد است برادر فراری‌اش بی‌گناه است و وکیل شده تا به او کمک کند و به دلایلی پایش به پرونده‌ی قتل دوم هم باز می‌شود و کارآگاه اف‌بی‌آی‌ای که مسئول حل پرونده‌ی قتل پرسنل بستنی‌فروشی است. فضای داستان پر از تعلیق و دلهره است و تأثیر بسزایی در افزایش هیجان خوانندگان و کشش روند داستان دارد.

1403-07.jpg

این مترجم درباره الکس فینلی و شاخصه‌های داستان‌های او توضیح داد: حوزه کاری اصلی فینلی ژانر معمایی، جنایی و رازآلود است و تبحر بالایی در به کارگیری تعلیق دلهره‌ساز در فضاسازی داستان‌هایش دارد و از توصیف صحنه‌های بی‌رحمانه و خشن هم ابایی ندارد. کتاب‌های او بارها در فهرست پرفروش‌ها قرار گرفته‌اند و به ۲۴ زبان زنده دنیا ترجمه شده‌اند و طبق قراردادهایی که امضا کرده به‌زودی به فیلم و سریال تبدیل خواهند شد. کتاب «شیفت شب» به خوبی توانسته در ایجاد اضطراب و هیجان و دلهره در مخاطب موفقیت‌آمیز عمل کند و پیچش‌های داستانی‌اش مو به تن خواننده سیخ می‌کند.

مترجم رمان‌های «مردی از شب» و «زندگی کوتاه است» درباره تجربه ترجمه این رمان گفت: یکی از رازهای موفقیت کتاب‌های جنایی و دلهره‌آور موفقیت در انتقال حس اضطراب و دلهره داستان به خواننده است. من نهایت تلاشم را کردم که در جریان ترجمه هیجان داستان حفظ شود و دلهره را به‌خوبی انتقال دهم و امیدوارم از پس این کار بر آمده باشم.

در معرفی «شیفت شب» آمده است: «شب سال نوی ۱۹۹۹ است. انتظار می‌رود سال ۲۰۰۰ با هرج‌ومرج به پایان برسد: سقوط هواپیماها از آسمان، سقوط آسانسورها بر زمین، سقوط بازارهای جهانی. یک آخرالزمان دیجیتالی. هیچ‌کدام از این اتفاقات نمی‌افتند. ولی در ویدئوکلوپ بلاک‌باستر در نیوجرسی، چهار نوجوان که تا دیروقت مشغول کار در فروشگاه هستند، مورد حمله قرار می‌گیرند. فقط یک نفر زنده می‌ماند. پلیس‌ها خیلی سریع مظنونی را شناسایی می‌کنند، ولی او غیبش می‌زند. پانزده سال بعد، چند کارمند نوجوان دیگر در بستنی‌فروشی‌ای در همان شهر مورد حمله قرار می‌گیرند و باز هم فقط یک نفر جان سالم به در می‌برد.انتظار می‌رفت این شب با تراژدی همراه باشد، یکی از هیجان‌انگیزترین کتاب‌های دلهره‌آور سال‌های اخیر با این جمله آغاز می‌شود.»

«شیفت شب» افتخاراتی همچون «نامزد بهترین کتاب رازآلود و دلهره‌آور به انتخاب گودریدز در سال ۲۰۲۲»، «منتخب فهرست LibraryReads برای ماه مارس-بهترین کتاب از دیدگاه کتابدارها»، «یکی از «۲۲ کتابی که باید در سال ۲۰۲۲ منتظرش باشیم» هفته‌نامه‌ی نیوزویک»، «یکی از «از کتاب‌های مورد علاقه‌ی خوانندگان» وبسایت BookPage در سال ۲۰۲۲»، «یکی از «بهترین کتاب‌های داستانی» ریدرز دایجست در سال ۲۰۲۲»، «یکی از «کتاب‌های دلهره‌آوری که باید در سال ۲۰۲۲ بخوانید» شرکت رسانه‌ای PopSugar»، «یکی از «بهترین کتاب داستانی جنایی مارس ۲۰۲۲» لندن تایمز» و «یکی از «بی‌رحمانه‌ترین کتاب‌های تعلیقی سال ۲۰۲۲» مجله‌ی جی کیو» را بر فینلی به همراه داشته است.

الکس فینلِی، نویسنده آمریکایی رمان‌های پرفروش «تا آخرین ترس‌ها» و «ما چه کار کرده‌ایم» است و آثار او بارها در فهرست «بهترین‌های سال» قرار گرفته‌اند و در سراسر جهان به فروش می‌رسند. علاوه بر آن همه کتاب‌هایش برای ساخت فیلم و سریال انتخاب شده‌اند. الکس هم ساکن واشینگتن دی‌سی است و هم ویرجینیا.

در بخشی از رمان می‌خوانیم: «تونی گروسو در حال سیگار کشیدن است و وقتی کلر باردار به گفت‌وگویشان می‌پیوندد، به خود زحمت خاموش کردنش را نمی‌دهد. کلر پلیس بازنشسته را ورانداز می‌کند. همانطور که همسر گروسو هشدار داده بود، کلاه ماهیگیری‌اش پر از چشته است. صورت پرچین و چروکش با ته‌ریشی پوشیده شده. کلر به این فکر می‌کند که به او یادآوری کند دود توتون برای جنین ضرر دارد، ولی نمی‌خواهد هرگونه حس تفاهمی را که آتیکس برقرار کرده خدشه‌دار کند، برای همین جایی می‌نشیند که در مسیر وزش باد نباشد.»

رمان «شیفت شب» در ۳۹۶ صفحه، با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۳۳۶ هزار تومان منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها