چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳
کتاب «فرهنگ عبدالقادر مراغی» منتشر شد

«فرهنگ عبدالقادر مراغی» با شمارگان ۵۰۰ نسخه با قیمت ۲۵۵ هزار تومان در کتابفروشی‌ها موجود است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «فرهنگ عبدالقادر مراغی؛ زندگی‌نامه، لغات و اصطلاحات آثار عبدالقادر مراغی» به قلم طغرل طهماسبی مراغی در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید. این کتاب برای دانشجویان و اساتید موسیقی و ادبیّات، پژوهشگران حوزۀ موسیقی و ادبیّات و هم برای علاقه‌‎مندان مفید خواهد بود.

این اثر ضمن بررسی کامل زندگی‌‎نامه، آثار و آرای موسیقیدان بزرگ ایرانی عبدالقادر مراغی، حاوی فرهنگ و لغت‌‎نامه‌‎ای جامع از لغات، ترکیبات، مشکلات و اصطلاحات به‌‎کار رفتۀ فارسی، یونانی و عربی در آثار او به همراه تعلیقات و توضیحات متن کتاب است.کتاب علاوه بر پیش درآمد و درآمد، شامل فصول «تاریخ موسیقی ایران»، «تاریخ عصر عبدالقادر»، «زندگی عبدالقادر مراغی»، «موسیقی و شعر عبدالقادر مراغی»، «آثار عبدالقادر مراغی»، «واژه‌نامه لغات و اصطلاحات به‌کار رفته در آثار مراغی»، «واژه‌نامه متون عربی در آثار مراغی»، «تعلیقات و تکمیلات»، «اعلام و نمایه» و «سرچشمه» می‌شود.

طغرل طهماسبی نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: کتاب «عبدالقادر مراغی معلم ثالث» اثری بود که در سال ۱۳۸۷ خورشیدی به مناسبت برگزاری «کنگرۀ بین المللی عبدالقادر مراغی»، به رغم میل باطنی نگارنده، با عجله به چاپ رسید و با وجود داشتن اشکالاتی چند، دیگر بار، در سال ۱۳۸۹ خورشیدی، به دست پزشکی بزرگوار و غیرمتخصص، بدون اطلاع نگارنده، در قطع جیبی منتشر شد. اما کتاب حاضر پس از تجدید نظر کلّی و ویرایش نهایی کتاب یادشده «عبدالقادر مراغی، معلّم ثالث»، بر آن شدم که واژه نامه‌ای تخصصی نیز بر زندگی‌نامۀ مراغی بیفزایم. چه، برای خوانش متنی به نسبت قدیمی، با انبوهی از اصطلاحات و واژه‌های قدیم موسیقایی و غیرموسیقایی، مَرجعی برای رفع هرگونه ابهام احتمالی بایسته بود و این اثر حاصل آن دغدغه‌هاست.»

«فرهنگ عبدالقادر مراغی» با شمارگان ۵۰۰ نسخه با قیمت ۲۵۵ هزار تومان در کتابفروشی‌ها موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها