جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
اصول، مطالعات موردی و راهکارهای پایدار

کتاب «طراحی معماری اقامتگاه های بومگردی در طبیعت» نوشته سیده یاسمن هاشمی کوچکسرایی با ۱۵۸ صفحه در نوبت اول و با ۳۰ نسخه به قیمت ۲۵۰ تومان به همت انتشارات آکادمی تخصصی معماری به تازگی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «طراحی معماری اقامتگاه های بومگردی در طبیعت» نوشته سیده یاسمن هاشمی کوچکسرایی با ۱۵۸ صفحه در نوبت اول و با ۳۰ نسخه به قیمت ۲۵۰ تومان به همت انتشارات آکادمی تخصصی معماری به تازگی منتشر شده است.

کتاب «طراحی معماری اقامتگاه‌های بومگردی در طبیعت» با موضوع گردشگردی زیست محیطی در ایران و گردشگری روستایی برای معماران و علاقه‌مندان به گردشگری گردآوری و منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب نوشته شده است: «امروزه اقامت در اقامتگاه‌های بوم گردی در میان مردم رو به رشد است و به جزئی از فرهنگ سفر در عموم مردم تبدیل شده است. اگر بخواهید بدانید بوم گردی چیست باید بگوییم در واقع بوم گردی نوعی سفر است که عامل جذب توریسم به منطقه می‌شود. بوم گردی باعث می شود تا با آداب و رسوم منطقه، تاریخ، منطقه موقعیت جغرافیایی سوغات شیرینی‌های سنتی و دیگر بخش‌های جالب از یک منطقه بومی آشنا شوید سبک زندگی ماشینی کسالت‌بار شهری در جامعه امروزی که زیست اکثریت مردم جامعه را تحت الشعاع قرار داده است شرایطی را ایجاب نموده که انسان بخشی از زندگی و گذران اوقات فراغت خود را در طبیعت جستجو نماید. طبیعتی که انسان از یک سو به طور غریزی به سمت آن کشش داشته و از سوی دیگر مغری مفرح است. در این راستا در امان طبیعت بهترین محل برای این پیوند است که انسان با کمترین آسیب ممکن بستر سکنی گزیدن خود را در آن بگستراند».

همچنین در ادامه این مبحث نوشته شده است: «در این پژوهش بر آن شدیم که با بهره گیری از نکات کلیدی و ضروری موجود در طبیعت که سبب شفابخشی روح و جسم انسان بوده است بهره گرفته و اقامتگاهی را طراحی نماییم که روح و جسم میهمانان آن پس از خروج بازیابی شده و برای حضور مجدد در این مکان روزهای کسالت بار و خسته کننده زندگی ماشینی در شهر را با شمارش معکوس طی نمایند جامعه هدف در این پروژه طراحی شده کلیه اقشار و در راستای پاسخگویی به اصلی ترین نیاز انسان امروز در زندگی شهرنشینی، یعنی گذران اوقات فراغت در پناهگاهی، امن خاطره انگیز به یادماندنی و شفابخشی طبیعت است. مقدمه ای بر اقامتگاه های بوم گردی دلایل متفاوت زندگی بشر در جهان امروز همانند توسعه افزایش کاهش، دوری و نزدیکی بسیاری از مؤلفه های مهم و مورد اهمیت زندگی انسان در کنار طبیعت دوستی انسان - سبب پناه بردن او به دل طبیعت می شود تعامل انسان با طبیعت سبب مهمترین احساس در انسان یعنی احساس حیات وآرامش می‌گردد».

کتاب در دو بخش اصلی تدوین شده است. بخش نخست به مبانی نظری و مفاهیم پایه در حوزه بومگردی و گردشگری روستایی اختصاص دارد. این قسمت شامل تعاریف مختلف از بومگردی، تاریخچه آن، و اصول طراحی پایدار است که به تشریح الزامات زیست‌محیطی و فرهنگی طراحی اقامتگاه‌ها در مناطق طبیعی می‌پردازد. بخش دوم به بررسی و تحلیل نمونه‌های موفق طراحی اقامتگاه‌های بومگردی در ایران می‌پردازد. این بخش با ارائه مطالعات موردی، پروژه‌های برجسته، و تحلیل‌های مقایسه‌ای، به تحلیل ویژگی‌های طراحی و چالش‌های موجود در این حوزه می‌پردازد. همچنین، راهکارهایی برای بهبود طراحی و افزایش جذابیت و کارایی این اقامتگاه‌ها ارائه می‌دهد.

این کتاب برای معماران و علاقه‌مندان به حوزه‌های معماری پایدار و گردشگری مناسب است و دو بخش اصلی را شامل می‌شود:

۱. مبانی نظری و اصول طراحی:

در این بخش، به بررسی اصول و مفاهیم پایه‌ای که در طراحی اقامتگاه‌های بومگردی باید مدنظر قرار گیرد، پرداخته می‌شود. شامل تعاریف بومگردی، تاریخچه آن، و اصول طراحی پایدار است. نویسنده به بررسی چالش‌ها و الزامات زیست‌محیطی و فرهنگی طراحی این اقامتگاه‌ها می‌پردازد و نکات کلیدی برای طراحی پایدار و منطبق با محیط زیست را ارائه می‌دهد.

۲. مطالعات موردی و تحلیل‌های عملی:

بخش دوم کتاب به بررسی نمونه‌های واقعی و موفق طراحی اقامتگاه‌های بومگردی در ایران اختصاص دارد. این قسمت شامل تحلیل پروژه‌های برجسته، بررسی ویژگی‌های طراحی، و ارائه راهکارهایی برای بهبود این طراحی‌هاست. این بخش همچنین به تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این حوزه می‌پردازد و به ارائه پیشنهادات عملی برای معماران و طراحان کمک می‌کند.

کتاب به طور خاص بر روی چگونگی ایجاد تعادل میان توسعه گردشگری و حفظ محیط زیست تمرکز دارد و پیشنهادات عملی برای معماران و طراحان ارائه می‌دهد تا بتوانند اقامتگاه‌هایی را طراحی کنند که هم از نظر زیست‌محیطی پایدار و هم از نظر فرهنگی اصیل و جذاب باشند.

در نهایت، «طراحی معماری اقامتگاه‌های بومگردی در طبیعت» منبعی جامع و کاربردی است که به علاقه‌مندان به طراحی پایدار و گردشگری زیست‌محیطی بینشی عمیق و عملی ارائه می‌دهد.

کتاب «طراحی معماری اقامتگاه های بومگردی در طبیعت» نوشته ی سیده یاسمن هاشمی کوچکسرایی با ۱۵۸ صفحه در نوبت اول و با ۳۰ نسخه به قیمت ۲۵۰ تومان به همت انتشارات آکادمی تخصصی معماری به تازگی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها