دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳
نویسنده‌ای که کتاب‌هایش تحت ثاثیر فرهنگ رضوی است

خراسان رضوی - نزدیک شدن به سالگرد شهادت امام هشتم شیعیان فرصتی مناسبی برای خوانش کتاب‌هایی است که به تبیین ابعاد مختلف زندگی امام مهربانی‌ پرداخته‌اند، امام‌البینین ماهر یکی از نویسندگانی است که تمام آثارش تحت‌تأثیر امام رضا (ع) است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مرجانه حسین زاده: با نزدیک شدن به سالگرد شهادت امام هشتم شیعیان، خورشید تابان توس و خراسان و مظهر شفاعت، فرصتی فراهم شد تا نگاهی عمیق‌تر به زندگی و معارف این امام بزرگوار بیندازیم. در این راستا، مطالعه کتاب‌هایی که به تبیین ابعاد مختلف زندگی، شخصیت، داستان‌های شفایافتگان و نقش اجتماعی این حضرت در جامعه پرداخته‌اند، می‌توانند چراغ راهی برای ادامه راه ایشان باشند.

مطالعه این کتاب‌ها به ما امکان می‌دهد تا به درک عمیق‌تری از سبک زندگی، اخلاق و آموزه‌های اسلامی امام رضا (ع) برسیم چراکه این حضرت در دوران حیات و پس از آن، با تأثیر عمیق و هدایت‌گری، نقشی کلیدی در هدایت و معنویت مسلمانان، به ویژه مردم مشهد ایفا کرده است.

خوانش این آثار فرصتی برای درک بهتر از فعالیت‌های فردی و اجتماعی امام هشتم فراهم می‌آورند و معرفی این کتاب‌ها به نوعی سفری به تاریخ و تعالیم امام رضا (ع) را ممکن می‌سازد و به خوانندگان کمک می‌کند تا با ابعاد جدیدتری از زندگی این امام بزرگوار آشنا شوند. در سلسله مطالب «در آستان خوبان»، مجموعه‌ای از این آثار و کتاب‌های برجسته به قلم نویسندگان خوش‌نام خراسانی درباره امام رضا (ع) معرفی می‌شوند که هر کدام به نوعی به روایت‌گر بخش‌هایی از زمانه، زندگی و آموزه‌های این حضرت هستند. یکی از این نویسندگان مشهدی اُم‌البنین ماهر، اهل افغانستان و متولد و مقیم مشهد و همسایه امام رضاست که لیسانس الهیات دارد و هم‌اکنون دانشجوی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد است. او در مجتمع امام‌خمینی مشهد مشغول تدریس ادبیات داستانی و تکنیک‌های نویسندگی به هنرجویان است و در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد نیز کار تدریس داستان را انجام می‌دهد.


آنطور که خودش می‌گوید اولین جرقه‌های نویسندگی در او با حلقه داستانی طوبی زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی شعله ور شد اما به صورت حرفه‌ای از سال ۹۷ در حسینیه هنر مشهد، عصرانه‌های رضوی و با شکل‌گیری مکتب رمان خراسان در حوزه هنری مشهد، زیر نظر سعید تشکری پا به عرصه نویسندگی گذاشت و تقریباً از آن سال به بعد مستمرا و بی‌وقفه داستان کوتاه، نمایشنامه و رمان می‌نویسد.

اولین کتابش مجموعه داستانک‌هایِ مباهله پیامبر است که با عنوان «جمع پاکان» چاپ شد. دومین کتاب او مجموعه داستانک‌هایی درباره امام رضا (ع) و امام جواد علیهم‌السلام است که با عنوان ستاره رضا توسط انتشارات به‌نشر چاپ شد.

کتاب سومش، مجموعه داستان «دل‌اندروا» نام دارد، که شامل هشت داستان کوتاه با محوریت فرهنگ رضوی است و در سال ۹۸ توسط انتشارات به‌نشر به چاپ رسید. این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است که با زبانی ساده و روان نگاشته شده‌اند. «لطف رضا»، «صفر چرخی»، «ستاره افغان»، «بیا که بریم به مزار ملامحمدجان»، «دل اندروا»، «بخارها اشک می‌شوند و می‌ریزند» عنوان‌های برخی از داستان‌های این کتاب هستند. وجه اشتراک داستان‌های کتاب دل اندروا، ارتباط آن‌ها به زیارت و عشق امام رضا (ع) است.

خود داستان «دل اندروا، درواقع داستان دختری اهل ایران است که در دانشگاه، به پسری اهل افغانستان دل می‌بازد. داستان عشقی دلنشین و جذاب که خوانندگان را میخکوب خود می‌کند و تا انتها همراه خود می‌کشاند.

این نویسنده رمانی دیگری نیز با نام حسن عکاس باشی دارد که این رمان درباره عکاسی رضوی است که خودش را وقف آستانه کرده این اثر نیز توسط انتشارات به‌نشر به تازگی به مرحله چاپ رسیده است. مجموعه داستانی رضوی به نام گلشید نیز از او در انتشارات به‌نشر در حال چاپ است.

امام رضا (ع) عنصر جدایی ناپذیر آثار این نویسنده مشهدی است

تقریباً در تمام کتاب‌هایی که اُم‌البنین ماهر نوشته رد پایِ امام رضا (ع) و مهر و عطوفت ایشان به چشم می‌خورد چراکه خودش معتقد است هر چه دارد به واسطه لطف خدا و سپس نگاه پر مهر علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است. در آثار مستقل او که تعدادشان به نزدیک ۹ عدد می‌رسد وجود امام هشتم عنصر جدایی ناپذیر در داستان‌ها و یا رمان‌هاست.

در دیگر از آثارش مانند ستاره رضا، حسن عکاس‌باشی، دل‌اندروا، گلشید و قزل‌آهو نیز محور اصلی داستان‌ها شهر مشهد و امام هشتم است. در آثار مشترک ام البنین ماهر با دیگر نویسندگان نیز پیوندی عمیق با فرهنگ رضوی و وجود مقدس امام هشتم دارند.

نویسنده‌ای که کتاب‌هایش تحت ثاثیر فرهنگ رضوی است


نوشتن از ارزش‌هایی که هویتمان را تشکیل می‌دهند یعنی همه چیز

وقتی از او درباره لزوم نوشتن در مورد امام رضا (ع) پرسیدیم گفت: از زمانی که امام رضا (ع) را شناختم و تصمیم گرفتم قلمم را سمت بارگاه ایشان بچرخانم و برای ایشان بنویسم، متوجه شدم نوشتن از ارزش‌هایی که هویتمان را تشکیل می‌دهند یعنی همه چیز، و من دوست دارم در این همه چیزی که معطر به یاد امام هشتم است غرق شوم. تمام آرزویم همین است.

وی افزود: اتفاقات زیادی یک نویسنده را دست به قلم می‌کند. گاهی دغدغه‌های یک نویسنده است، گاه کمبودهایی که احساس می‌کند و گاهی هم سفارشات یک انتشارات. من هم به عنوان کسی که قلم به دست است از این قاعده مستثنی نبوده‌ام. مثلاً درباره چگونگی شکل گرفتن رمان نهان‌خانه و آذرگون علاوه بر اینکه یک بخش کار را سفارش انتشارات محترم تشکیل داده بود یک بخش نیز برمی‌گشت به دغدغه‌ها و سؤالات شخصی‌ام که در لایه‌های مختلف اثر به دنبال جوابش بودم.

ماهر ادامه داد: یا مثلاً پایه شکل‌گیری دو مجموعه داستان یعنی دل‌اندروا و گلشید تماماً دغدغه‌های خودم بود. آداب و رسوم‌های یک کشور و پیوند آن با فرهنگ رضوی. همچنین جستجوی رد پای فرهنگ رضوی در میان آدم‌هایی با دیدگاه‌های متنوع در مکان‌های متفاوت.

آثارم تماماً تحت ثاثیر فرهنگ رضوی هستند

وی در مورد موضوعات آثارش گفت: موضوع اختصاصی کتاب‌هایی که محوریت رضوی دارند، برمی‌گردد به وجود مقدس امام رضا (ع). اما موضوع سایر آثار شامل بی‌مرزی، مدافعان حرم، هشت سال دفاع مقدس، زندگانی پیامبر اکرم (ص)، مهاجرت و افغانستان است که تمام این آثار به طور قطع تحت تأثیر شهر مشهد، امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی هستند.

وقتی از او برای عوامل موثر در نوشتن در این حوزه که پرسیدیم گفت: دو عامل وجود دارد که من را تشویق به نوشتن از حضرت رضا (ع) می‌کند. اولین عامل این است که در دنیای امروزی بسیاری از نویسندگان مطرح دنیا به سمت شهودی نویسی پیش رفته و می‌روند. همیشه با خود گفته‌ام چرا ما از ارزش‌هایی که بخش زیادی از هویت و هستی‌امان را تشکیل می‌دهند ننویسیم؟!

وی عنوان کرد: دومین عامل این است که یک نویسنده در کنار تمام وظایفی که دارد، موظف است تا جای خالی موضوعاتی که در پهنه ادبیات مرز و بومش نیاز به نوشتن دارند را شناسایی کند و با تکنیک نویسندگی به آنها نور بتاباند و سپس به مخاطب هدیه بدهد.


به گزارش ایبنا؛ ماهر در زمینه نمایشنامه هم دستی به قلم دارد و نمایشنامه‌های کوتاه، بلند و رادیویی بسیاری هم نوشته‌است که تعدادی از آنها پخش و اجرا شده و تعدادی هم رتبه‌های کشوری را کسب کرده‌اند. همانند اقبال به ایران، دل، آینه دل، میان عطر وحشی سنجد، حماسه تمام، با نیکان دویدن و… او به این آثار مستقل اکتفا نکرده و آثاری را نیز با همکاری نویسندگانی به رشته تحریر در آورده نظیر رمان جمعی واقعه گوهرشاد زیر نظر استاد سعید تشکری در حسینیه هنر مشهد که آماده چاپ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها