شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
چرا رانتی‌ها از تأسیس بنیاد ملی پویانمایی ترسیدند؟

امیررضا مافی، رئیس مرکز انیمیشن سوره در صفحه شخصی فضای مجازی نوشت: چرا رانتی‌ها از تأسیس بنیاد ملی پویانمایی ترسیدند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امیررضا مافی، رئیس مرکز انیمیشن سوره و عضو هیئت امنای بنیاد ملی پویانمایی ایران در صفحه شخصی فضای مجازی نوشت: «چرا رانتی ها از تأسیس بنیاد ملی پویانمایی ترسیدند؟ این روزها درباره تأسیس بنیاد ملی پویانمایی ایران مصاحبه‌های گوناگونی از سوی افراد مختلف در حال انتشار است. بعضی اظهارنظرها اما یک دلیل روشن دارد ترس از بین رفتن انحصار و رانت در زمینه تولید انیمیشن ایده بنیاد ملی پویانمایی را چند سال قبل در مصاحبه با خبرگزاری مهر مطرح کردم و آنجا صراحتاً گفتم که اگرچه مخالف تأسیس نهادهای جدید هستم اما فقدان نهاد تنظیم گر و تسهیلگر پویانمایی در شرایط پویایی انیمیشن به یک مسئله بغرنج بدل شده است. آن روزها انیمیشن در اختیار چند مدعی قرار داشت و انحصار تولید چه در آثار کوتاه و چه بلند بیداد میکرد بودجه های نهادهای نامعلوم با اهداف پیچیده به پروژه‌های آقازاده ها گسیل میشد و سهم سایر هنرمندان هیچ بود. ما تلاش کردیم در حوزه هنری این انحصار را بشکنیم و تعدادی از استودیوهای شهرستانی را به مدار تولید آثار بیاوریم. لوپتو مسافری از گانورا، رؤیا شهر و یوز نمونه این تصمیم است.

تصور ما این بود که یک نهاد متولی بزرگتر از مرکز انیمیشن حوزه و هر جای فعال دیگری می‌تواند این رانت و انحصار را از بین ببرد. حالا که تأسیس بنیاد از هزار خم عبور کرده همان‌ها که دلشان می‌خواست بودجه و امکانات فقط برای خودشان باشد ترسیده‌اند و مقاومت می‌کنند. همان‌ها که وقت اکران مسافری از گانورا که تولید بچه های مشهد بود هزار سنگ جلوی پای ما انداختند به این خیال که فروش دیگری بیشتر و بیشتر شود. همان وقت ما در سینماهای حوزه حتی یک سنانس از دیگری به نفع فیلم خودمان کم نکردیم و از پیشرفت آن هم حمایت کردیم چون معتقد بودیم فروش انیمیشن باعث توسعه آن است. اما دوستان سازمان سینمایی و آقازاده‌های پرمدعای انیمیشن همان‌ها که از نهاد مستقل انیمیشن می‌ترسند مانع تداوم اکران یک فیلم دیگر شدند و روز آخر اسفند هم ناگهان ختم اکران مسافری از گانورا را اعلام کردند.

بعدتر تمام تلاش خود را به کار بستند تا نهاد مستقل انیمیشن یعنی بنیاد ملی پویانمایی را با تلاشهای فراقانونی ذیل سازمان سینمایی ببرند تا بودجه خوبی که طبق وظایف برنامه هفتم برای آن دیده می‌شود را سینمایی ها مدیریت کنند. قانون مانع شد حتی تلاشهایی برای دور زدن قانون انجام شد که ما مقاومت کردیم و تا پایان دولت قبل این کار غیر قانونی انجام نشد. بعدتر هجمه رسانه ای آغاز شد و انحصارگرایان و رانتی ها در یک پیوند نامیمون مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی را برای تولی پویانمایی کافی اظهار کردند.

بنیاد ملی هیچ برنامه ای برای کوتاه کردن دست مرکز نداشته و ندارد. ما معتقدیم مرکز هنوز باید آثار کوتاه تجربی و دانشگاهی خودش را بسازد. اما ادعای اینکه مرکز می‌تواند تولی جهان بزرگ انیمیشن را بر عهده بگیرد شوخی است مرکز در این سال‌ها در به پایان رساندن آثار سینمایی دچار مشکل جدی است آثار نیمه تمام مانده‌اش فراوان است و خبرنگاران مستقل می‌توانند در این باره مطالبه‌گری کنند. از طرفی مرکز گسترش مأموریت اصلی‌اش مستند است و در این سال‌ها در این حوزه تلاش‌های فراوانی انجام داده که بخش زیادی از آن قابل تقدیر است اما در انیمیشن؟ حالا مسئله چیست که اتحاد منحوس انحصارطلبان و رانتی ها شکل گرفته؟ حالا که انیمیشن در ایران رونق گرفته و توجه نهادهای اقتصادی به آن جلب شده عده ای خود را صاحب و متولی و پدرخوانده تلقی می‌کنند و از حضور جوان‌ها مستقل‌ها و حضور استودیوهای شهرستانی هراس دارند و در زمان تغییر دولت با فعالیت فراوان رسانه ای می‌خواهند تیم جدید مدیریتی وزارتخانه را تحت تأثیر قرار دهند. این متن را برای ثبت در تاریخ می‌نویسم تا همه اهالی انیمیشن ایران بدانند که ما تلاش می‌کنیم یک نهاد مستقل فراجناحی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انیمیشن داشته باشیم و این استقلال از سازمان سینمایی کشور ضمن همکاری‌های مستمر با آن را برای پیشبرد کامل اهداف انیمیشن کشور ضروری می‌دانیم ما اراده کردیم که رانت و انحصار را از بین ببریم و توزیع عادلانه سرمایه را به سرانجام برسانیم همین است که صداهای مدعیان بلند شده و ترسیدند. امروز همه اهالی انیمیشن باید متحد باشند برای جلوگیری از رانت و انحصار طلبی پدرخوانده ها و ایجاد امکان شکوفایی همگان به اندازه استعدادشان برای قدرت گرفتن بیشتر انیمیشن و پیشرفت همه جانبه آن. یادمان باشد شکست ایده بنیاد ملی پویانمایی یعنی قدرت گرفتن ناکارآمدی و تشدید نظام رانتی و انحصار طلبی تلخی که تا این روزها هم باقی است. بماند برای تاریخ.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها