شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
شعرهایی برای تقویت حواس پنجگانه کودکان ۱ تا ۳ سال

شعر، کلامی موزون و آهنگین است که می‌تواند بر گنجینه شنوایی کودک بیفزاید. سادگی شعرهای مجموعه «+صفر» و تکرار فراوان در آن‌ها، سبب می‌شود بتوانید آن‌ها را به خاطر بسپارید. این شعرها را می‌توانید در زمان‌های مختلف هنگامی که نوزادتان را می‌خوابانید، به او شیر می‌دهید، لباسش را عوض می‌کنید، او را حمام می‌کنید و … بخوانید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مجموعه شعر ۱۴ جلدی «من به دنیا آمدم» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برای گروه سنی نوزاد «+صفر» طراحی شده است. در گزارشی به سه جلد از این مجموعه شعر پرداختیم مرتبط به دورانی که کودک در شکم مادر حضور دارد. در گزارش دوم نیز به معرفی سه جلد دیگر پرداختیم که برای گروه سنی نوزاد «+صفر» سروده شده‌اند؛ اما استفاده از آن برای دوره شیرخواری و نوپایی نوزادان مناسب است؛ زیرا نوزادان در دوره شیرخواری و نوپایی با لمس‌کردن، نگاه‌کردن و گوش‌کردن، دنیای پیرامون‌شان را می‌شناسند.

در این گزارش، ۸ جلد پایانی این مجموعه را برای مخاطبان معرفی کرده‌ایم که در ادامه می‌توانید این مطلب را بخوانید:

دوست دارید فرزندتان زودتر زبان باز کند و با شما حرف بزند؟ کودک شیرخوار در ارتباط با شما، محرک‌های حسی مختلفی را از طریق حس شنوایی، بینایی، لامسه و… دریافت می‌کند. آواهای بالا و پایین، حالت‌های مختلف چهره، حرکت‌های دست، نوازش‌ها، نگاه‌های مهربان و عمیق و… از جمله این محرک‌های حسی هستند. کودک شیرخوار همه این‌ها را در وجودش ذخیره می‌کند. این گنجینه که مجموعه‌ای از رفتارها و احساس‌هاست در فرآیند رشد اجتماعی او کم‌کم تأثیر می‌گذارد. یکی از حس‌های کودک که از همان آغاز تولد به خوبی تکامل پیدا می‌کند، حس شنوایی است. شعر، کلامی موزون و آهنگین است که می‌تواند بر گنجینه شنوایی کودک بیفزاید. سادگی این شعرها و تکرار فراوان در آن‌ها، سبب می‌شود بتوانید آن‌ها را به خاطر بسپارید. این شعرها را می‌توانید در زمان‌های مختلف هنگامی که نوزادتان را می‌خوابانید، به او شیر می‌دهید، لباسش را عوض می‌کنید، او را حمام می‌کنید و … بخوانید. همراه با خواندن شعر از حرکت سر و چهره و دست نیز بهره ببرید. شما می‌توانید پس از پایان‌یافتن شعر، آن را با حس‌وحال خودتان ادامه دهید و گفت‌وگویی خیالی و لذت‌بخش بیافرینید. مجموعه شعرهای «قند و نبات» و «پیش‌پیش، لالا» در این امر شما را یاری خواهند کرد.

شعرهایی برای تقویت حواس پنجگانه کودکان ۱ تا ۳ سال

«قند و نبات»

کتاب «قند و نبات» یک جلد از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را اکرم کشایی سروده و شیلا خزانه‌داری تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این کتاب را در ۱۶ صفحه مصور رنگی و به بهای ۳۷ هزار تومان منتشر کرده است.

شعرهایی برای تقویت حواس پنجگانه کودکان ۱ تا ۳ سال

«پیش‌پیش، لالا»

کتاب «پیش‌پیش، لالا» جلدی دیگر از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را اکرم کشایی سروده و پریسا فرخ‌بخت تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون این کتاب را در ۲۰ صفحه مصور رنگی و به بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرده است.

شعرهایی برای تقویت حواس پنجگانه کودکان ۱ تا ۳ سال

«شعر لالایی»

کتاب «شعر لالایی» یک جلد از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را مریم هاشم‌پور سروده و گلنوش عطار تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون این کتاب را در ۲۴ صفحه مصور رنگی و به بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرده است.

خواب خوب، مناسب و به‌موقع برای کودکان ضروری است؛ چرا که به رشد مغزی و روانی کودک کمک می‌کند. مجموعه شعر «شعر لالایی» در حقیقت لالایی برای خواب نیست؛ شعرهایی به زبان ساده و روان و روشن است که بر خواب کودکان تأکید می‌کند. کودک شعرها را می‌شنود و تصویرها را می‌بیند؛ همچنین می‌شنود و می‌بیند که همه موجودات بزرگ و کوچک، در آب و در خشکی می‌خوابند. کودک با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری می‌کند و میل به خواب در وجودش بیدار می‌شود. همچنین در این شعرها به مفاهیم بالا، رو، تو، زیر و پشت هم اشاره شده است. اسباب‌بازی‌های کودکان یکی از وسیله‌هایی است که به کمک آن‌ها می‌توان با کودک، خواب را بازی کرد و نمایش داد.

شعرهایی برای تقویت حواس پنجگانه کودکان ۱ تا ۳ سال

«مَشکِ دوو، کَره دوو»

کتاب «مَشکِ دوو، کره دوو» یک جلد از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را پیوند فرهادی سروده و ژیلا کبودوند تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این کتاب را در ۲۴ صفحه مصور رنگی و به بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرده است.

سرودها و ترانه‌ها و مثل‌های بومی پایه خوبی برای سروده‌هایی همراه با بازی‌های حسی و حرکتی هستند. مادران کُرد و لُر هنگام زدن و تکان‌دادن مشک‌دوغ و گرفتن کَره می‌خوانند، مشکِ دوو، کَره دوو، …. آن‌ها هنگام تکان‌دادن گهواره کودکان شیرخوار یا بازی‌کردن با کودکان نوپا این ترانه را می‌خوانند و همراه با بازی حسی و حرکتی، لحظه‌های ناب و شیرینی میان کودک و مادر خلق می‌کنند. شما می‌توانید با هر یک از این ترانه‌ها بازی حسی و حرکتی دلنشینی خلق کنید.

شعرهایی برای تقویت حواس پنجگانه کودکان ۱ تا ۳ سال

«ویزو»

کتاب «ویزو» یک جلد از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را سعیده موسوی‌زاده سروده و اکبر نیکان‌پور تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون این کتاب را در ۱۶ صفحه مصور رنگی و به بهای ۳۵ هزار تومان منتشر کرده است.

کتاب «ویزو» می‌تواند گوشه‌ای از جهان شگفت‌انگیز را به کودکان‌تان نشان دهد. آشنایی با جانوران و ویژگی‌های آن‌ها، کمک می‌کند کودک شناخت مناسب و درستی از آن‌ها به دست آورد و بتواند ارتباط خوب و دلسوزانه‌ای با آن‌ها برقرار کند. «ویزو» اثری برای آشنایی کودکان با جهان جانوران به‌ویژه زنبور است. از سوی دیگر حرکت‌های زنبور کمک به شناخت جهت‌های مختلف، بالا، پایین، چپ و راست می‌کند. همراه خواندن این شعر-بازی می‌توانید کودکان‌تان را به حرکت‌دادن دست‌ها در جهت‌های مختلف دعوت و لحظه‌هایی شیرین و شاد خلق کنید.

شعرهایی برای تقویت حواس پنجگانه کودکان ۱ تا ۳ سال

«بازی، بازی، نوازش»

کتاب «بازی، بازی، نوازش» یک جلد از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را مریم هاشمی‌پور سروده و لادن هندی تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این کتاب را در ۲۴ صفحه مصور رنگی و به بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرده است.

پژوهش‌ها به تأثیر شگرف نوازش تأکید می‌کنند. نوازش سیستم ایمنی نوزاد و شادابی‌اش را تقویت می‌کند. ارتباط چشمی، لمسی و کلامی به نوزاد احساس امنیت می‌دهند و باعث رشد مغز و ورزیده‌شدن حس شنوایی‌اش می‌شوند. «بازی، نوازش» یک رابطه شادی‌بخش و عاطفی میان نوزاد و مادر است. نوزاد ریتم و موسیقی تکرارشونده را دوست دارد و با نوای آهنگین آرام می‌شود. او بدن خود را با ریتم شعرها و ترانه‌ها و آوای شما هماهنگ می‌کند. شما می‌توانید این شعرها را برای نوزادتان بخوانید و از مادر بودن‌تان لذت ببرید و برای نوزادتان دنیایی آرام و امن بیافرینید.

شعرهایی برای تقویت حواس پنجگانه کودکان ۱ تا ۳ سال

«وسایل من»

کتاب «وسایل من» یک جلد از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را پیوند فرهادی سروده و الهه شیخ‌علی تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون این کتاب را در ۱۶ صفحه مصور رنگی و به بهای ۳۵ هزار تومان منتشر کرده است.

پدر و مادر دنیایی از محبّت و عشق در اختیار کودکان‌شان قرار می‌دهند. آغوش آن‌ها همیشه به روی کودکان‌شان باز است. کودک این دنیا را برای خود و در دست خود می‌بیند و دوست دارد همه‌چیز در اختیارش باشد. کم‌کم که بزرگ می‌شود این دلبستگی را به اسباب و وسایلش منتقل می‌کند و می‌خواهد همه‌چیز تمام و کمال در اختیارش باشد. او برای گذار از این مرحله و درک مفاهیمی مانند بخشندگی، احترام به خواسته‌ها و مالکیت دیگران، نیاز دارد به مالکیت فردی‌اش احترام بگذاریم. احترام به حس مالکیت فردی کودک به این دوره گذار کمک می‌کند و فضایی صمیمی بین شما و کودک‌تان به وجود می‌آورد.

شعرهایی برای تقویت حواس پنجگانه کودکان ۱ تا ۳ سال

«دالی دالی»

کتاب «دالی دالی» یک جلد از مجموعه «من به دنیا آمدم» است که شعرهای آن را افسانه شعبان‌نژاد سروده و پریسا فرخ‌بخت تصویرگری‌اش کرده است. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این کتاب را در ۲۴ صفحه مصور رنگی و به بهای ۵۰ هزار تومان منتشر کرده است.

توانایی پوشیدن لباس به کودک اعتمادبه‌نفس می‌دهد و او از این کار، احساس استقلال و موفقیت می‌کند. لباس‌پوشیدن کودک را در کسب مهارت‌های حرکتی ساده، مانند بستن دکمه و مهارت‌های حرکتی پیچیده، مانند ایستادن و شلوارپوشیدن یاری می‌کند. در کنار این مهارت‌ها، یادگیری نام لباس‌ها، شناخت آن‌ها و ترتیب پوشیدن لباس‌ها، مهارت زبانی و شناختی کودک را پرورش می‌دهد. اگر یادگیری همه این مهارت‌ها با زبان آهنگین انجام شود، لذت و امکان یادگیری را دوچندان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط