پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
انجمن‌های ادبی محمل وفاق فرهنگی هستند

حمیدرضا اکبری، نویسنده و مدیر انجمن ادبی لیراو گفت: انجمن‌های ادبی با فراهم کردن فرصت تعمیق گفت وگو و نقد می‌توانند منجر به ایجاد تفاهم و وفاق فرهنگی در جامعه شوند.

حمیدرضا اکبری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با تاکید بر اینکه انجمن های ادبی محلی برای نقد و نظر و رشد فرهنگی جامعه هستند، عنوان کرد: متاسفانه به نقش و اهمیت انجمن های ادبی توجه کافی نمی‌شود. این درحالی است که قیصر امین‌پورها از همین انجمن‌ها به اوج رسیده‌اند. انجمن ادبی که روزهای دوشنبه در حوزه هنری برگزار می شد خیلی‌هارا به جامعه ادبی شناساند و امثال کاکایی، علی معلم و براتی‌پور که جایگاه خوبی در ترویج ادبیات انقلاب معاصر داشته‌اند، از طریق همین محافل معرفی شده‌اند.

اکبری با بیان اینکه انجمن‌های ادبی قدمتی طولانی در تکامل شعر پارسی داشته‌اند، افزود: از آغاز حکومت طاهریان تا زمان مشروطه مهم‌ترین انجمن‌های ادبی وجود داشته‌اند و تغییر در شعر مشروطه از درون این انجمن‌ها شکل گرفته است. اساساً بر اثر فعالیت این انجمن‌ها بود که شعر را چه از نظر شکل و چه از نظر محتوی و مضمون زیرو و رو شد و شعر نو فارسی از درون آن بیرون آمد.

وی تاکید کرد: از مهم‌ترین کارکردهای انجمن‌های ادبی می‌توان به هویت‌بخشی نیروهای هنری و متفکر جامعه ادبی و جلوگیری از انزوای آنها، نهادینه‌سازی مشارکت‌های فرهنگی و هنری مردم، تسریع فرایند جذب هنر در فرهنگ، ارتقای فرهنگ عامه به فرهنگ متعالی و جلوگیری از سطحی شدن فرهنگ، نهادینه‌کردن هنر و تفکر هنری درجامعه از طریق تلاش هنری خودانگیخته، تعمیق گفت وگو و نقد و ایجاد مفاهمه در جامعه، کمک به روندهای فرهنگ‌پذیری از طریق فعالیت‌های ادبی، کمک به ارتقای منزلت هنرمندان و ادبا در جامعه، جلب حمایت ملی از ادبیات بومی، رواج و تقویت ادبیات کتبی در برابر ادبیات شفاهی و تصویری و جلب مشارکت‌های مردمی برای زمینه‌سازی گسترش فضای مدنی و ایجاد جامعه مدنی اشاره کرد. در زمانه‌ای که دایما ضرورت توسعه جامعه مدنی احساس می‌شود، توجه به ظرفیت‌های ادبیات و انجمن های ادبی در این زمینه ضرورت و امکانی غیر قابل چشم‌پوشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها