شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
اولین مجموعە داستان کوتاە کردی ـ پهلەای منتشر شد

ایلام-به همت انستیتو زانست زاگروس؛ کتاب «چەو گلە ئەنجیری (چشمی شبیه انجیر)، اولین مجموعە داستان کوتاە کردی ـ پهلەای منتشر شد.

نامدار جابری نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام با اشاره به تازه‌ترین کتاب منتشر شده‌اش گفت: چەو گلە انجیری، (چشمی شبیه انجیر) کتابی است کە بیشترین محتوای آن ادبیات فولکلور است. ادبیات فولکلور زبان کردی مانند اقیانوسی بی انتهاست و ضرورت دارد برای حفظ و انتقال آن بە نسل آیندە آنها را گردآوری کرد و بە چاپ رساند.

وی ادامه‌داد: هویت هر انسان، زبان مادری اوست و یعنی هست و نیست هر انسان زبانی است کە با آن سخن می‌گوید و ارتباط برقرار می‌کند و فرهنگ و هنر و ادبیات فولکلور خود به عنوان ارزشمندترین میراث نیاکان خود، برای نسل آیندە بە یادگار می‌گذارد.

وی ادامه‌داد: چون زبان یک ملت یا قوم زندە بە میراث ارزشمندی بنام ادبیات فولکلور است. اما این خود کافی نیست. در کنار آن سە نکتە قابل اهمیت است.

وی ادامه داد: نگاە بە بزرگان به عنوان منابع ارزشمندی کە حافظان شفاهی ادبیات فولکلور هستند و نسل جوان به عنوان نسل میانجی‌گر کە با آگاهی می‌تواند نقش و فرصتی ارزشمند برای انتقال این میراث کهن و تاریخی‌مان بە نسل بعد از خود ایفا کند. این گروە تنها با تشویق گردآوری و خواندن کتاب‌های فولکلور می‌تواند از این موضوع سرشار شوند و نقش خود را بە درستی ایفا کنند و در نهایت آموزش نوشتن بە زبان مادری کە یک رکن اساسی است.

وی ادامه داد: لازم است در مسئله آموزش بیشتر بە کودکان به عنوان قشر نسل‌ساز توجە کرد، زیرا کودکان، جامعە هدف نسل‌ساز باید از همان ابتدای کودکی آموزش ببینند تا در جوانی بسیار پختە و میراثدارانی ارزشمند، همانند بزرگان شوند.

جابری ادامه داد: در کنار آموزش به کودکان، آموزش زبان مادری برای جوانان هم یک ضرورت است. باید آنها را آگاه و تشویق کرد و هموارە شعارمان برای آنها این باشد: اشتباە نوشتن بهتر از هرگز ننوشتن است، چون در نهایت روزی اشتباە را درست خواهند نوشت، اما در ننوشتن چیزی برای درست نوشتن نخواهند داشت.

جابری تصریح کرد: کتاب چەو گلە ئەنجیری (چشمی شبیه انجیر) (اولین مجموعە داستان کوتاە کردی پهلەای) بە زبان سادە و روان برای مخاطب جوان بە زبان کردی پهلەای است که در ٥۲ صفحە و تیراژ ٥۰۰ در انتشارات زایلە مریوان بە چاپ رسیدە است.

اولین مجموعە داستان کوتاە کردی ـ پهلەای منتشر شد

به گزارش ایبنا؛ انجمن و انستیتو فرهنگی زانست زاگروس، یک موسسه غیرتجاری، با دو مجوز جداگانه است که پس از دو دهه پیگیری، در پاسخ به نیازهای امروزی جامعه هدف، برای پیگیری اصل ۱۵ قانون اساسی و مطالبات فرهنگی مردم مناطق کُردزبان، در سال ۱۴۰۰ با اهداف محوری تولید متون علمی- آموزشی، اعتلای هنر و توسعه تاسیس شده و در قالب ۱۰ دپارتمان فعالیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها