جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
روایتی طنز از سبیل‌های مهم و عجیب تاریخ در «تاریخ ماریخ مستطاب ۳: سبیل»

کتاب «تاریخ ماریخ مستطاب ۳: سبیل» اثر شرمین نادری از انتشارات هوپا، توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در زمستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «تاریخ ماریخ مستطاب ۳: سبیل» در ژانر طنز نوشته شده است و شما در این کتاب با همه‌جور سبیلی آشنا خواهید شد و هرچیزی را که بخواهید درباره سبیل بدانید، در این کتاب پیدا می‌شود.

در معرفی این اثر از سوی ناشر آمده است: «سبیل هیتلری، سبیل چخماقی و داگلاسی، سبیل بال‌مگسی، سبیل دسته‌موتوری… آیا تا حالا هیچ‌یک از این سبیل‌ها را دیده‌ای؟ اصلاً می‌دانی فرق سبیل طرف‌داران متفقین در جنگ جهانی با سبیل طرف‌داران متحدین چی بود؟ یعنی چی شد که این‌ها با سبیل این‌جوری به جنگ آن‌ها با سبیل آن‌جوری رفتند؟ سختش نکنیم، می‌دانستی یک‌وقتی همین دوروبر سبیل نشانه‌ی وقار و بزرگی بود و حتی خانم‌ها کمی سبیل داشتند؟ به هر حال قبل از اینکه همه‌چی سبیل تو سبیل شود و سبیل‌ها همه بر باد برود، مردمی پیدا شدند که قصه‌ی همه‌ی سبیل‌ها را می‌دانستند و می‌نوشتند و می‌گذاشتند برای ما؛ قصه‌ی آن‌ها که سبیل شاهان را چرب می‌کردند و قصه‌ی تویی که بی‌سبیل داری حکایت همه‌ی سبیل‌دارها را می‌خوانی و به سبیلشان می‌خندی.»

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

پدربزرگ من از روز اول تولدش سی‌بیل داشت. سبیل نه، که یک سی‌بیل بزرگ و سفید و از بناگوش دررفته و قشنگ. دقت کنید! نمی‌گویم «سبیل»، آن‌طور که توی کتاب‌ها نوشته‌اند، بلکه می‌گویم «سیبیل»، چون این‌قدر آن سی‌بیل‌های قشنگ بزرگ بودند که انگار از سی‌تا بیلِ گنده تشکیل شده بودند.‌حتی می‌شود گفت سی تا بیل پر از برف، آن‌هم برفی که آفتاب رویش تابیده، چون رنگ این سی‌بیل، سفید مایل به طلایی بود. این را بعداً می‌گویم چرا. پدربزرگم به سبیلش می‌گفت «مایه‌ی آبرو»، «عصای دست» و از این حرف‌های قدیمی که ما نمی‌فهمیدیم، اما خیال می‌کردیم که باید یک چیزی شبیه مدال علمی از دانشگاه فلان و بیسار باشد یا چه می‌دانم همان دیپلم ادبی عهدِ بوق از اولین مدرسه‌ی شیراز که وقتی جوان بود، قاب کرده بود و زده بود به دیوار اتاقش. هرچه بود، حتماً آن سبیل آن‌طور که پدربزرگ پزش را می‌داد، از قدیم گنج باارزشی بود که از دست رفتنش، هم باعث بی‌آبرویی بود و هم سرافکندگی؛ یعنی آدم را خواروخفیف می‌کرد و از چشم دروهمسایه می‌انداخت. حتی گاهی باعث جنگ‌های جهانی و مرگ‌بار در سراسر جهان می‌شد. البته این را من از خودم می‌گویم، اما به قول خودش حتی بدتر از سوارکردن الاغ بود توی صندوق عقب یک ماشین قراضه.

اطلاعات بیشتر:

انتشارات هوپا، کتاب «تاریخ ماریخ مستطاب ۳: سبیل» را که شرمین نادری نوشته و نعیم تدین تصویرگری کرده است، در ۱۲۰ صفحه و به بهای ۱۰۵ هزار تومان برای مخاطبان بالای ۹ سال منتشر کرده است. این اثر به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافته و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده زمستان ۱۴۰۰» را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط