سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۸
بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی در کرمانشاه برگزار شد

کرمانشاه- مراسم بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی به میزبانی کوچه کتاب در کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، شامگاه دوشنبه آیین نکوداشت «روز شعر و ادب پارسی و بزرگداشت استاد شهریار» به میزبانی کوچه کتاب کرمانشاه با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان ادیب استان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم تنی چند از اهل ادب و شعر کرمانشاه اشعار استاد شهریار را بازخوانی کردند و سپس پوریا جلالی مدیرکل فرهنگ و ارشاد و اسلامی استان کرمانشاه با گرامیداشت هفته وحدت، استان کرمانشاه را با توجه به وجود مذاهب مختلف الگویی برای همزیستی اسلامی و برادرانه خواندند.

وی در ستایش فرهنگ و اصالت فرهنگ ایرانی و آمیختگی آن با شعر و ادب افزود: در فرهنگ ما، از همان آغاز کودک با لالایی مادرانه به شعر اُنس می گیرد و پس از مرگ نیز شعر است که در سوگ برایش می‌سرایند از این رو این آمیختگی با شعر و تأثیری که شعر بر روح و روان ما می گذارد ضرورت پرداختن به آن و پاسداری از حریم آن را بیشتر روشن می‌سازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به روحیه لطیف ایرانی در حس شعر دوستی و آشنایی با ادب و شعر و شخصیت‌های این حوزه در فارسی تاکید و تصریح کرد: این امر با شب نشینی‌های بزرگان ما حول محور شعر و داستان‌های پارسی زبان بارز است به ویژه آنکه شاهنامه در این شب نشینی‌ها به حدی مورد اهمیت بود که به زبان کردی تبدیل و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

جلالی تاکید کرد: در گذشته تلاش بسیاری شد که مانند سایر کشورها رسم الخط فارسی را از ما بگیرند که چون کشور ترکیه دچار بی هویتی شویم، بی هویت به این معنا که حتی اساتید دانشگاه‌های این کشور هیچ گونه ارتباطی با متون فارسی گذشتگان خود ندارد اما این امر برای کشور ما به برکت نظام جمهوری اسلامی و انقلاب مردمی ما محقق نشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که دشمن قصد جدایی رسم الخط فارسی از ایرانیان را دارد، در واقع جدایی دین از مردم بود که ربط این مسئله به دین از این سو بود که زبان فارسی ما به هیچ عنوان نمی‌تواند لائیک باشد و تا وقتی که این زبان زنده است دین را به همراه خود دارد.

جلالی با تاکید بر استفاده از ظرفیت مجموعه‌های فرهنگی همچون کوچه کتاب، خواستار تداوم جلسات صمیمی به دور از کلیشه‌ها با هنرمندان عرصه های مختلف فرهنگ و هنر شد.

«منظومه حیدربابایه سلام» شاهکار شهریار به ۸۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است

رضا کریمی، معاون توسعه کتابخوانی کتابخوانه‌های عمومی کرمانشاه نیز در این مراسم در خصوص اهمیت روز شعر و ادب به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده است و این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

وی افزود: زبان و ادبیات فارسی با هزاران آثار ارزشمند و وزین در زمینه‌های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد توجه مردم دنیا بوده است.

معاون توسعه کتابخوانی کتابخوانه‌های عمومی کرمانشاه تصریح کرد: کشور ما یکی از پر عنوان‌ترین کشور برای چاپ عناوین کتاب است اکا در مجموع از بخواهیم یکی از اوصاف ایرانیان را یاد کرد شعر دوستی و شاعرانه بودن آنها است و ما مردمانی هستیم که با شعر گذشته خود هنوز ارتباط داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها