چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
آئین گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی در ایلام برگزار شد

ایلام-با حضور جمعی از شاعران و پیشکسوتان زبان و ادبیات فارسی، ویژه برنامه گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، آئین گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار، با حضور شاعران و فرهیختگان محافل ادبی برقاف قلاقیران اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و انجمن اهل قلم و آثار هنری به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی برگزار شد.

سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام ضمن تبریک هفته دولت و تولد پیامبر اکرم (ص) و روز شعر و ادب و بزرگداشت استاد شهریار گفت: هنر شعر به‌عنوان ابزاری لطیف، منعطف و در عین حال قدرتمند، در بازتاب فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم مناطق مختلف، درمیان مردم، همواره محبوب بوده و بسیاری از آثار هویت‌بخش و وحدت‌آفرین اقوام بافرهنگ، به بیان شعری سروده شده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ایلام ادامه داد: شعر و ادبیات به شیوه‌ای خاص از دین و مذهب و فرهنگ ایرانی اسلامی حمایت و دفاع می‌کند. هنر مادران ما این است که فرزندانی تربیت کنند که با تکیه برعلم و دانش‌افزایی، ایران و ادبیات ایرانی را بهتر بشناسند و با هویت ایرانی اسلامی وارد جامعه شوند و یقیناً با حضور در کارگاه‌ها و کلاس‌های شاهنامه‌خوانی، حافظ شناسی و سایر برنامه‌های جنبی ادبی که در کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود میسر خواهد شد.

در ادامه عباس صیدی کلهر، دبیر محفل ادبی بر قاف قلاقیران گفت: امروز یک روز متفاوت است، زیرا یک بُعد آن مقارن بودن با روز شعر و ادبیات فارسی و بعد دیگر آن حضور محفل ادبی برقاف قلاقیران اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و انجمن اهل قلم و آثار هنری در کنار یکدیگر است که وزن این برنامه را بالا برده است.

وی با تبریک بزرگداشت استاد شهریار از ایشان به عنوان شاعر ملی مذهبی یاد کرد و گفت: شعر شهریار روشن ضمیر، روایت دغدغه‌های بشری است که فارغ از تعلیق زمان و مکان جریان دارد و تجلی مکاشفات و دریافت‌های عمیق این شاعر عارف و جواهر کلام است که در کنار مردم روزگارش زیسته و از زبان آنان فریاد سخن سر داده است.

صیدی‌کلهر ادامه داد: ادبیات استان دو بعد ادبیات کردی و فارسی را پیش برده و بعد از جنگ تحمیلی شاعران زیادی پرورش یافته‌اند که در حال حاضر در حدود ۱۴۰۰ شاعر در سطح استان داریم که می‌توان از ایلام را به عنوان یک قطب ادبی نام برد.

آئین گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی در ایلام برگزار شد

دبیر محفل ادبی بر قاف قلاقیران توضیح داد: در حوزه ادبیات کردی حدود ۲ دهه قبل حرکات خوبی آغاز و ادبیات کردی وارد یک عرصه ملی شد و دوران اشعار هجایی غلامرضاخان ارکوازی، شاکه و خان منصور و… به اوج رسیده بود که وزن عروضی را وارد شعر محلی کردند که هنری و زیبا بود.

صیدی کلهر گفت: شعر به ما زندگی می آموزد. شعر اقوام مختلف را به هم نزدیک و پیوستگی زبان و ادبیات باعث تأثیر مستقیم روی فرهنگ جامعه شده است.

در این مراسم، شاعران حاضر به خواندن اشعار خود پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها