پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
«دنیا که به آخر نرسیده!»؛ کتابی درباره جدایی والدین

کتاب «دنیا که به آخر نرسیده!» به قلم زویی و ایوان استرن و الن سو استرن با ترجمه امیرحسین میرزائیان توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب، این کتاب از ادبیات جهان را معرفی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «دنیا که به آخر نرسیده!» کتابی درباره جدایی پدر و مادرهاست.

بسیاری از احساساتی که کودکان پس از طلاق پدر و مادر تجربه می‌کنند، در همه جای دنیا مشترک است؛ اما نحوه رویارویی اطرافیان، دوستان و جامعه با این پدیده در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. همه کودکان خود را برای طلاق پدر و مادرشان مقصر می‌دانند و بسیاری از پدر و مادرها به دلیل محدودیت‌ها و مشکلات ترجیح می‌دهند به هر ترتیبی شده، شرایط موجود را حفظ کنند و از هم جدا نشوند؛ اما باید به خاطر بسپاریم که اگر پدر و مادر نتوانند شرایطی مساعد و محیطی امن و آرام را برای رشد و ارتقای کودک فراهم کنند، جدایی می‌تواند به عنوان گزینه‌ای برای حل مشکل در نظر گرفته شود تا کودک از تنش، اضطراب و سردرگمی نجات پیدا کند.

ایوان و زویی، نویسندگان این کتاب، نوجوانی هستند که طلاق پدر و مادرشان را تجربه کرده‌اند و به‌خوبی از عهده سختی‌های آن برآمده‌اند. به همین دلیل کتاب «دنیا که به آخر نرسیده!» را با همراهی یکدیگر نوشته‌اند. اگر کودکانِ طلاق این کتاب را بخوانند، می‌بینند که این دو نفر هم مشکلاتی مشابه آن‌ها داشته‌اند. به این دلیل، راحت‌تر به پرسش‌های آزارهنده ذهنی‌شان جواب خواهند داد؛ پرسش‌هایی مثل اینکه:

چرا این اتفاق باید برای من بیفتد؟

چه‌کسی مقصر بود؟

چرا موقع طلاق نظر مرا نپرسیدند؛ اما حالا مرا میان دعوایشان می‌کشند؟

و در نهایت اینکه آیا خودم می‌توانم ازدواج موفقی داشته باشم؟

ایوان و زویی ۱۰ سال بعد از انتشار کتاب‌شان، آن را بازنگری کردند و حالا که خودشان هم بزرگ شده‌اند، نکته‌های جدیدی به حرف‌های قبل‌شان اضافه کرده‌اند.

کودکان با خواندن این کتاب می‌فهمند که طلاق برخلاف حرف مردم پایان دنیا نیست؛ بلکه آغاز یک دنیای جدید است.

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

معلوم است طلاق والدین برای بچه‌ها سخت است. شما باید این موضوع را هضم کنید، گریه کنید و درباره‌اش با پدر و مادرتان صحبت کنید. طلاق والدین تجربه‌ی عاطفی سختی است که از نظر روانی نیرومندتان می‌کند. طلاق والدین مثل یک امتحان در مدرسه است؛ از امتحان مدرسه می‌فهمید که چه نقطه ضعف‌هایی دارید و کجا قوی هستید تا بتوانید خود را برای بقیه سال تحصیلی آماده کنید. طلاق هم امتحانی است که شما را برای ادامه زندگی آماده می‌کند. من فکر نمی‌کنم بچه‌هایی که فرزند طلاق هستند، آن‌قدری که پدر و مادرشان فکر می‌کنند، مشکلات جورواجور داشته باشند. آدم‌بزرگ‌ها نگران‌اند که نکند زندگی بچه‌هایشان را خراب کنند، اما طلاق یک تجربه است و می‌شود از آن چیز یاد گرفت. من به خاطر طلاق والدینم آدم دیگری شده‌ام یعنی قوی‌تر و محکم‌تر. شما هم همین‌طور خواهید شد. با خواندن این کتاب، اگر هیچ چیزی هم یاد نگیرید، حداقل می‌فهمید که بچه‌های دیگری هم مشکلات شما را دارند و تنها نیستید و...

اطلاعات بیشتر:

کتاب «دنیا که به آخر نرسیده!» به قلم زویی و ایوان استرن و الن سو استرن با ترجمه امیرحسین میرزائیان در ۱۴۸ صفحه و به بهای ۱۳۰ هزار تومان از سوی انتشارات نردبان (واحد کودک و نوجوان شرکت انتشارات فنی ایران) برای افراد بالای ۹ سال منتشر شده است. این اثر چندی پیش به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافت و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده تابستان ۱۴۰۰» را دریافت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها