پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰
مراسم ترحیم استاد محمود حکیمی با حضور اهالی فرهنگ برگزار شد

مراسم ترحیم زنده‌یاد محمود حکیمی در مسجد نور برگزار شد، در این مراسم غلامعلی حدادعادل و برخی از اهالی فرهنگ حضور داشتند و پیام‌های تسلیت مسعود پزشکیان، محمد باقر قالیباف و وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم خوانده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مراسم ترحیم زنده‌یاد محمود حکیمی پنجشنبه پنجم مهرماه ۱۴۰۳ در مسجد نور خیابان فاطمی برگزار شد، در این مراسم غلامعلی حدادعادل، محمد اللهیاری فومنی و برخی از اهالی فرهنگ حضور داشتند و پیام‌های تسلیت مسعود پزشکیان رئیس جمهور، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم خوانده شد.

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

درگذشت نویسنده و محقق توانمند عرصه تاریخ و ادبیات انقلابی و چهره ماندگار آموزش و پرورش کشورمان، استاد محمود حکیمی، موجب تاثر شد.

این خادم فرهنگ عاشورایی، با اخلاص و تلاش‌های فراوان تمام عمر خود را وقف انجام فعالیت‌های متعدد فرهنگی، تولید آثار علمی ارزشمند در زمینه تاریخ اسلام، تبیین معارف اهل بیت علیهم السلام و ادبیات معاصر و انقلابی کرد و نام و یاد خود را در تاریخ فرهنگ و ادب این مرز و بوم برای همیشه ماندگار نمود.

اینجانب این ضایعه را به اصحاب قلم و اندیشه، عموم دوستداران و به ویژه خانواده مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت و رضوان الهی و هم نشینی با صالحان و برای بازماندگان صبر و سلامتی خواستارم.

مسعود پزشکیان
رئیس جمهوری اسلامی ایران»

پیام محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون

درگذشت نویسندۀ توانمند و پژوهشگر تاریخ اسلام و معاصر، استاد محمود حکیمی، موجب تأسف و تألم گردید.

استاد محمود حکیمی یکی از مؤلفان و مترجمان پرکار و محقق و پژوهشگر اندیشه‌ورزی بودند که عمر خود را صرف تدریس در مراکز آموزشی و تربیت معلم، مطالعه و بررسی در حوزۀ ادبیات معاصر، انقلاب اسلامی، معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و به‌ویژه نهضت و قیام حسینی کردند که به‌شایستگی لقب خادم فرهنگ عاشورایی زیبندۀ ایشان است و به‌طور یقین آثار ارزشمند استاد سهم بسزایی در ترویج اندیشه برای نسل انقلاب در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ و پس از آن در میان علاقه‌مندان و جوانان داشته است.

ضمن عرض تسلیت به جامعۀ فرهنگی و اهل‌قلم، دوستداران و خانوادۀ محترم، برای آن چهرۀ اندیشمند علو درجات و رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی

متن پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

خبر کوتاه اما ناگوار آسمانی شدن نویسنده پیشکسوت و پژوهشگر فروتن، استاد محمود حکیمی موجب تالم و تاثر فراوان شد.

روایتگری دغدغه‌مند، قصه‌گویی روشنگر و نویسنده‌ای چیره‌دست که با شناخت از زبان و ذائقه نسل نورسته‌ی همروزگار خویش، بیش از نیم قرن با قلم توانای خود به بیان شیرین و دلنشین زوایایی ماندگار از تاریخ و تمدن ایران و معارف اسلام و اهل بیت - علیهم السلام - پرداخت و جمله آثارش، کتاب‌هایی شد که نقشبند باورهای نوجوانان و جوانان سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و دهه‌های پس از آن شد.

بی‌تردید این نویسنده دردآشنا، با به کارگیری زبان روزآمد آن دوران، نقشی قابل اعتنا در تعمیق آموزه‌های دینی و معرفتی و آگاهی‌های تاریخی نسل برخاسته از انقلاب ایفا کرد و از این منظر رواست که بگوئیم وامدار معرفت‌بخشی او هستیم.

اینجانب فقدان این انسان شایسته و نویسنده و تاریخ‌پژوه متعهد را به بازماندگان آن مرحوم و اصحاب فرهنگ و اندیشه صمیمانه تسلیت می گویم.

در آستانه سالروز میلاد دو نور اعظم، ختم رسل حضرت محمد مصطفی - صلوات الله علیه- و بنیانگذار مذهب شیعه، حضرت جعفر صادق -علیه السلام- که زنده یاد حکیمی همواره دل در گرو محبت این خاندان و معرفی و تبیین معارف ایشان داشت، از درگاه باریتعالی برای آن عزیز سفر کرده علو درجات و همنشینی با اولیای الهی و برای همسر گرامی و فرزندان عزیز ایشان و دیگر بازماندگان صبر جمیل و اجر بی پایان مسالت می‌کنم.

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش هم برای این معلم نوشت:

«وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر اندوهناک عروج ملکوتی استاد محمود حکیمی، نویسنده و پژوهشگر متعهد و برجسته کشور، موجب تأسف و تآلم فراوان شد.

مرحوم حکیمی، محقق و پژوهشگر ادبیات دینی و تاریخ اسلام بود که سراسر عمر خود را وقف پژوهش و مطالعه در حوزه تاریخ اسلام، تدریس در مراکز آموزشی و تربیت‌معلم و تعمیق و ترویج آموزه های دینی، ادبی و تاریخی کرد.

این جانب ضایعه فقدان این استاد پیشکسوت و اندیشه ورز را به جامعه فرهنگی و ادبی کشور و خانواده شریف آن مرحوم تسلیت می گویم و از پیشگاه خداوند رحمان، برای روح بلند آن فقید سعید رحمت و مغفرت و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی مسالت می‌نمایم.»

محمود حکیمی یکی از نویسندگان و مترجمان پرکار ایرانی که به دلیل عفونت ریه در بیمارستان شریعتی بستری شده بود بامداد (جمعه ۳۰ شهریور) دارفانی را وداع گفت.

حکیمی ۹ شهریور سال ۱۳۲۳ در تهران دیده به جهان گشود. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه، برای تحصیل در رشته زبان انگلیسی وارد دانشگاه تربیت معلم شد و پس از مدتی تدریس در مدارس تهران، برای ادامه تحصیل در رشته تعلیم و تربیت به انگلستان رفت و پس از دریافت درجه فوق لیسانس و بازگشت به ایران، به تدریس در مراکز تربیت معلم پرداخت.

وی نویسندگی را از سال ۱۳۳۹ در مجله کیهان بچه‌ها شروع کرد که چهار سال ادامه داشت. نخستین کتاب دینی حکیمی در سال ۱۳۴۷ درباره زندگانی مصعب‌بن عمیر صحابی قهرمان پیامبر اسلام بود که با عنوان «اشراف‌زاده قهرمان» به چاپ رسید و مورد استقبال نوجوانان و جوانان قرار گرفت و بارها تجدیدچاپ شد. او ادامه راه داستان‌نویسی خود را این‌طور بیان می‌کند: از سال ۱۳۴۷ به جمع نویسندگان مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام» پیوستم و از سال ۱۳۵۰ داستان‌های دینی را در این مجله وزین حوزه علمیه آغاز کردم. هر داستان گاه بسیار طولانی بود.

محمود حکیمی در زمینه ادبیات، تاریخ تمدن و تاریخ اسلام قلم زده و کتاب‌های بسیاری را نیز ترجمه کرده است. داستان‌هایی از عصر ناصرالدین‌شاه، مجموعه چهارجلدی «هزار و یک حکایت تاریخی»، رمان پرفروش «نقابداران جوان»، مجموعه ۲۲ جلدی «تاریخ تمدن» و ده‌ها اثر دیگر از نوشته‌های این نویسنده پیشکسوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط