جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
قصد داریم نسل‌ جوان را به تاریخ علاقه‌مند کنیم/ ساماندهی اسناد مرکز با هوش مصنوعی

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: اسناد زیادی در صدا و سیما وجود دارد و افراد زیادی در حال ساماندهی آنها هستند که شاید تا ۲۰ سال آینده سازماندهی آن زمان ببرد. اما ما بسیاری از سخنرانی‌ها، مطالب و … را توسط هوش مصنوعی ساماندهی کردیم و توانستیم آلبومی با ۳۷۰ هزار عکس فراهم آوریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا شماره صفر فصلنامه «گواه به گواهی اسناد» ویژه تابستان ۱۴۰۳ از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مدیرمسئولی مصطفی پورمحمدی رونمایی شد. این فصلنامه در یک بخش ویژه و یازده پرونده به انتشار مطالب خواندنی پرداخته است. «گواه»، گواهی است بر وقایع سیاسی- اجتماعی ایران، در واکنش به اتفاقات روز؛ شاهدی است که به شالوده‌شناسی حیات اجتماعی ایران می‌پردازد؛ مرورگر تاریخ است که نظر به آینده‌ای روشن دارد و در دام شرح وقایع گذشته گرفتار نمی‌ماند.

در مراسم رونمایی از فصلنامه گواه به گواهی اسناد، دست اندرکاران مجموعه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سید حسن خمینی نوه بنیان گذار انقلاب اسلامی و حجت‌الاسلام پورمحمدی ریاست این مرکز حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در این مراسم گفت: شرایط فعلی کشور، شرایط حساسی است و همین نیازمند دقت ویژه همه است، کارهای زیادی برای تحریف در مطالب تاریخی صورت گرفته است و تصویری خلاف واقع از جمهوری اسلامی در جهان نشان داده شده است، برای همین کارسختی در پیش داریم و تمام دست اندرکاران باید به بهترین نحو ممکن عمل کنند تا توان داخلی منسجم شود و قدرت پیشگیرانه‌ای داشته باشیم.

او افزود: خوشبختانه توان خوبی در کشور داریم و در بخش خودمان یعنی تاریخ، با توجه به پتانسیل خوبمان باید بهترینمان را ارائه دهیم. وظیفه ما دفاع از کشور، انقلاب، مقام معظم رهبری و امام راحل است، ما نیازمند همگرایی و همدلی هستیم. خوشبختانه دولتی مردمی بر سر کار است و باید از تمام توان بهره ببریم، باید درک مناسب از شرایط داشته باشیم، رئیس جمهور خط امام و انقلاب را در جهان بازتاب می‌دهد و ما باید ذهنمان را روی ایرادها و جزئیات تمرکز ندهیم، کشور امروز به همبستگی در همه بخش‌ها نیاز دارد، اندیشمندان، نخبگان و اصحاب رسانه وظایف سنگینی بر دوش دارند، جهان در حال تحول بزرگی است و ایران قوی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، امام و رهبر عزیز راه پیشرفت را به ما نشان داده‌اند و باید با تمام توان پیش برویم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: فصلنامه به گواهی اسناد گواه در هر شماره موضوعات تاریخی مورد توجه مخاطبان خصوصاً جوانان را بررسی خواهد کرد. با این اقدامات قصد داریم کاری کنیم تا نسل‌های جوان ما به تاریخ علاقه‌مند شوند و اتفاقات تاریخی را مطالعه کنند، مطالعات تاریخی کمک می کند تا به تحلیل درستی از وقایع جاری کشور و جهان دسترسی داشته باشیم ضمن اینکه می خواهیم جلوی تحریف تاریخ را هم تا حد ممکن بگیریم چون متاسفانه در حال حاضر تحریف تاریخ و واژگونه گویی بسیار باب شده است.

وظیفه ما دفاع از کشور، انقلاب، مقام معظم رهبری و امام راحل است

حجت‌الاسلام پور محمدی درباره سامانه تحقیقی این مجموعه گفت: اسناد زیادی در صدا و سیما وجود دارد و افراد زیادی در حال ساماندهی آنها هستند که شاید تا ۲۰ سال آینده سازماندهی آن زمان ببرد. اما ما بسیاری از سخنرانی ها، مطالب و … را توسط هوش مصنوعی ساماندهی کردیم و توانستیم آلبومی با ۳۷۰ هزار عکس فراهم آوریم، ما زمانی که تمام زیر ساخت‌هایمان فراهم شود می‌توانیم تا ۲ هزار صوت و ۵۰ هزار مطلب را در روز برگردانیم، علاوه بر آن سراغ رسانه ها خارجی رفتیم و بیش از ۹۰ هزار مقاله را ساماندهی کردیم. خوشبختانه سیستم دقیقی داریم که درباره پاراگراف و فایل‌ها اطلاعات دقیقی می‌دهد.

او افزود: با وجود آنکه می‌توان از گوگل برای تبدیل صدا به متن استفاده کرد اما ما نمی‌توانیم اطلاعاتمان را به این نرم افزار بدهیم، مشکلی که برای صدا و سیما هم وجود دارد، بنابراین نرم‌افزاری طراحی کردیم که تا ۹۵ درصد دقت دارد، ما همچنین در موتور جست‌وجویمان سیستمی به وجود آوردیم که تنها با یک جست و جوی ساده آدرس دقیق محل اصل سند را هم در اختیار می‌گذارد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: ادعا می شود که تا ۵ میلیون نشریات در ۱۷۰ سال گذشته منتشر شده است، آنچه که از این تعداد نشریات ملی است تا یک میلیون است و مابقی نشریاتی است که شاید برخی مواقع به صورت محدود و محلی چاپ شده است، حدود ۶۰۰ هزار از این نشریات ملی اسکن شده ولی هنوز قابلیت جست وجو پاراگراف به پاراگراف آن نیست، تعدادی از این نشریات تکراری است اما ما مطمئن هستیم که ۱۳۰ هزار عدد از آنها کاملاً اختصاصی است، اتفاقی که توسط بچه‌های استارتاپی و دانش بنیانی دانشگاه صنعتی شریف صورت گرفته است، همان طور که گفتم ۸۳۰ هزار نسخه مجله و روزنامه داریم و در حال توسعه زیر ساخت در فضای ابری هستیم، امروز شما با امکانات موجود می‌توانید درباره حضرت امام کوچکترین مسئله‌ای را جست و جو کنید.

او افزود: قرار است برای بهتر شدن سامانه جست‌و جویمان با همکاری کتابخانه‌ها تا یکصدهزار جلد کتاب به مجموعه‌مان اضافه کنیم، کتاب‌هایی با موضوعیت انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر و تاریخ اسلام، همچنین یک مجموعه تاریخ ایران در خبرگزاری‌های خارجی داریم و علاوه بر آن سفارت خانه‌های خارجی از جمله روسیه هم کار زیادی انجام داده‌اند اما به دلیل هزینه بالا نتوانستیم همه را ساماندهی کنیم، البته با سیستم‌های موجود می‌توانیم کار دقیق‌تر و بیشتری انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها