شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
مجله «عصر اندیشه» در گام سی‌ودوم

مجله فرهنگ و علوم انسانی عصر اندیشه سی و دومین شماره خود را با عنوان مردمِ مردم‌سالاری دینی؛ دشواره جمهور در یک تئوکراسی نخبه گرا روانه پیشخوان مطبوعات کشور کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مجله فرهنگ و علوم انسانی عصر اندیشه سی و دومین شماره خود را با عنوان مردمِ مردم‌سالاری دینی؛ دشواره جمهور در یک تئوکراسی نخبه گرا روانه پیشخوان مطبوعات کشور کرد.
این سومین شماره از دوره جدید فعالیت عصر اندیشه در قالب کتاب‌مجله‌های تک‌موضوعی است که به بررسی نقش و جایگاه مردم در الگوی مردم‌سالاری دینی و ارزیابی تجربه چهل و پنج‌ساله این الگوی حکمرانی در جامعه ایرانی می‌پردازد.


عصر اندیشه برای پرداخت به این موضوع ۱۰ مصاحبه تفصیلی با اساتید حوزه و دانشگاه، یک مناظره، یک میزگرد، یک اقتراح از شش استاد علوم سیاسی و اقتصاد و هشت یادداشت تحلیلی را برای خوانندگان خود تدارک دیده است.
بعد از سرمقاله مطالب زیر در این شماره مجله گنجانده شده است:


حکومت اسلامی و مشروعیت دومرحله ای گفت وگو با حجت الاسلام محمدجواد ارسطا، نه به استبداد اکثریت گفت وگو با حجت الاسلام احمد واعظی، مردم سالاری دینی بر پایه اعتبارات گفت وگو با حجت الاسلام احمد مبلغی، اگر نخواستند تا کجا پافشاری کنیم؟ گفت وگو با حجت الاسلام محسن الویری، تفکیک مشروعیت حکومت از حاکمیت گفت وگو با محسن اسماعیلی از جمله این مصاحبه ها است.


ولی الله یا خلیفه چهارم؟ حاکمیت فتوا یا حاکمیت قانون؟ مناظره سعید شریعتی و حسین محمدی سیرت، گذار از جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی؟ مناظره مکتوب محمدرضا تاجیک و مدی جمشیدی، مردم مردم سالاری نوشاع جعفر علیان نژادی، چتری برای وحدت من های متکثر نوشته محسن جبارنژاد از دیگر مطالب این شماره مجله عصر اندیشه است.


از دیگر مطالب منتشره می توان به حکم به تغلب ممنوع! گفت وگو با حجت الاسلام سعید صلح میرزایی، دین محوری و مردم پایگی گفت وگو با عباسعلی کدخدایی، چهل و پنج سال مردم سالاری دینی در بوته نقد میزگرد محمد عطریان فر، عباسعلی رهبر و محمدرضا اخضریان کاشانی، بازتولید شکاف تاریخی دولت ملت گفت وگو با بهاره آروین، بازسازی آنچه ساختیم نگاهی کارشناسانه به مسیر طی شده اشاره کرد.


در بخش اقتراح سیاسی ساختارها نیازمند روزآمدسازی اند از ابراهیم برزگر، سه اندیشه رقیب از مصطفی ملکوتیان، تحمل همراه با هدایت از حجت الاسلام محمدجواد نوروزی منتشر شده است. به عدم تعادل گرفتاریم از محمد خوش چهره، باید درون نگر و درون زا باشیم از حسین صمصامی، بدنه جامعه با خصوصی سازی مشکل دارد از علی سرزعیم از مطالب بخش اقتراح اقتصادی است.


بلاتکلیفی در متن و فرامتن قانون گفت وگو با علی صابری تولایی؛ مردم، معنا، قدرت از مصطفی غفاری؛ تناقض مشارکت مردم در اقتصاد از دانیال داوودی و تربیت سیاسی از محمدرضا فارسیان آخرین یادداشتهای منتشر شده در این شماره از مجله عصر اندیشه است.


در بخشی از سرمقاله آمده است: اکنون این پرسش به میان می آید که در صورت الهی بودن مبنای مشروعیت در الگوی حکومت اسلامی به عنوان یک تئوکراسی نخبه گرا، پس تکلیف نقش مردم چیست و جمهور چه جایگاه و شأنی در فرایند حکمرانی بر خود و اداره جامعه سیاسی دارد؟ در پاسخ باید گفت فلسفه سیاسی اسلامی توانسته است به گونه ای میان حق الهی نخبگان منصوب خداوندد برای اداره جوامع انسانی از یک سو و حق مردم برای تعیین سرنوشت خویش از سوی دیگر یا به عبارتی میان اسلامیت و جمهوریت پیوندی معقول و منطقی برقرار سازد که همین پیوند زیربنای خلق پدیده بدیعی به نام مردم سالاری دینی و نظام جمهوری اسلامی در جغرافیای ایران بوده است.
مجله عصراندیشه به مدیرمسئولی محمدمهدی دانی و سردبیری روح الامین سعیدی در آخر شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر شد.


نسخه مکتوب مجله عصر اندیشه را از کیوسک‌های مطبوعاتی و کتابفروشی‌های منتخب و نسخه مجازی آن را نیز از درگاه‌هایی چون فیدیبو، مگیران، کتابراه و طاقچه تهیه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها