چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵
کتاب «کتابخانه شیخ محمد خاتون» منتشر شد

خراسان رضوی – کتاب «کتابخانه شیخ محمد خاتون؛ پیشوای حکومت عبدالله قطب‌شاه در حیدرآباد جنوب هند»، با محوریت معرفی نسخه‌های خطی وقفی اسدالله خاتون به آستان قدس رضوی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، کتاب «کتابخانه شیخ محمد خاتون» از سوی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی روانه بازار نشر شد

این کتاب از جمله کتاب‌های خاندانی این سازمان به‌شمار می‌آید که با توجه به جایگاه ویژه شناسایی نسخه‌های خطی خاندانی در شناسایی هویت فرهنگی این سرزمین، به کوشش کاظم استادی‌، در ۸۲۹ صفحه، در سال جاری منتشر شده است.

در واقع، این اثر شامل مهم‌ترین نسخه‌های خطی ابن‌خاتون پیشوای دولت عبدالله قطب‌شاه، سلطان حکومت حیدرآباد هند است. این نسخه‌ها که مشتمل بر ۴۰۰ نسخه خطی و دارای اهمیت تاریخی، مذهبی، فرهنگی و سیاسی بسیاری است، در سال ۱۰۶۷ قمری توسط اسدالله بن محمد مؤمن خاتون عاملی بر کتابخانه آستان قدس رضوی وقف شده است. از ۴۰۰ نسخه وقف‌شده، ۳۷۵ نسخه شناسایی شده است که دربردارنده مطالبی در موضوعات فقه و اصول، منطق، کلام و اعتقادات، تفسیر و فلسفه است.

قدمت تمامی این نسخه‌ها به قبل از سال ۱۰۵۹ قمری باز می‌گردد که از نظر تعداد نسخه‌های کهن، منحصربه‌فرد و کم‌نظیر است. حدود ۴۰ نسخه آن نیز متعلق به قرن هفتم و قبل آن است. دراین‌میان، کهن‌ترین نسخه تاریخ‌دار آن نسخه «مجمل اللغه»، اثر احمد بن فارس رازی است که در سال ۵۰۴ قمری کتابت شده است.

از جمله سرفصل‌های این کتاب می‌توان به عناوین «بررسی منشأ نسخه‌های خطی وقفی اسدالله خاتون عاملی به آستان قدس رضوی»، «معرفی برخی از نسخه‌های تملکی شیخ محمد خاتون، در کتابخانه مجلس شورای اسلامی»، «فهرست عناوین نسخ خطی وقفی اسدالله خاتون عاملی در کتابخانه آستان قدس رضوی» و «تجزیه و تحلیل نسخ خطی کتابخانه علامی فهامی شیخ محمد خاتون در آستان قدس رضوی»، اشاره کرد. همچنین می‌توان از عناوین «پیشنهادهای پژوهشی پیرامون نسخ خطی کتابخانه ابن‌خاتون»، «معرفی کتاب‌های درسی حوزه علمیه حیدرآباد (قرن ۱۱ و ۱۲)، براساس نسخ خطی ابن‌خاتون»، «معرفی چند نسخه خطی از آثار میرداماد در کتابخانه شخصی ابن‌خاتون عاملی»، «فهرست نسخ خطی وقفی اسدالله خاتون در کتابخانه آستان قدس رضوی» و «فهرست مؤلفین نسخ خطی کتابخانه شخصی علامی فهامی شیخ محمد خاتون عاملی»، نام برد.

به گزارش ایبنا کتاب، کتابخانه شیخ محمد خاتون در قطع وزیری، با شمارگان ۳۰۰ نسخه و بهای ۸۵۰ هزار تومان، در دسترس اهل علم و پژوهش قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها