شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
رسانه‌ها در حوزه کودکان از نهادهای مرتبط مطالبه‌گری کنند/ برنامه‌های هفته ملی کودک تشریح شد

نشست رسانه‌ای تشریح ویژه‌برنامه‌های روز جهانی و هفته ملی کودک با حضور مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست رسانه‌ای تشریح ویژه‌برنامه‌های روز جهانی و هفته ملی کودک شنبه (۱۴ مهرماه) با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون، محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید و جمعی از مدیران و مسئولان کانون پرورش فکری و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس کانون برگزار شد.

برنامه‌های کانون برای هفته ملی کودک، برنامه‌هایی برای کودکان در بهزیستی و کودکان استثنایی، عضویت رایگان در کانون در هفته ملی کودک، پخش هفت فیلم به صورت رایگان در فضای مجازی، نخستین اجرای نمایشی عروسک‌های دارا و سارا در هفته ملی کودک، راه‌اندازی کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران و تلاش برای برجسته‌سازی موضوع کودک در نگاه مردم و مسئولان، مهم‌ترین مسائلی بود که در این نشست به آن اشاره و پرداخته شد.

فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون در این نشست بیان کرد: در روزهای پیش رو، ما سه هفته ملی و جهانی داریم. هفته نیروی انتظامی و هفته جهانی فضا که ما با شورای عالی فضا نشست‌های گوناگونی داشتیم تا از ظرفیت‌های این موضوع استفاده کنیم. از سال گذشته برای امضای سند فعالیت‌های فضایی با همکاری شورای عالی فضایی مذاکره کردیم و در مسیر تصویب قرار گرفت. طی نشست‌هایی که داشتیم تلاش کردیم بتوانیم به‌زودی از این سند که اقدام‌ها و فعالیت‌های کشور در عرصه فضا و فضانوردی، هوافضا و علوم مربوط به این حوزه را در بر می‌گیرد رونمایی کنیم. این هفته زمان مناسبی برای این کار است و یک روز را هم از سازمان فضایی درخواست کردیم که به‌عنوان حوزه کودک و نوجوان و فضا قرار دهند که این امر اتفاق افتاد. مناسبت سوم، هفته ملی کودک است که با این موضوع دور هم جمع شده‌ایم.

او ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که در کشور داریم، نبود دیده‌بانی برای حمایت از حقوق کودکان است که تاکنون نداشتیم و اگر دیده‌بانی نباشد کسی نقش خود را به‌درستی ایفا نمی‌کند و حقوق کودکان و نوجوانان به شکل گسترده و پی‌درپی پیگیری نمی‌شود.

معاون فرهنگی کانون گفت: اگر در حوزه قاچاق کالا سامانه داریم، باید در زمینه حقوق کودک نیز داشته باشیم؛ اما فاقد شرایط دفاع حقوقی و صیانتی هستیم. بر همین اساس با مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، نشست‌هایی داشتیم تا به نحوی مدافع و پیگیر حقوق کودک و نوجوان باشیم. این دفاع از ساختار بودجه‌ریزی در بودجه کشور به شکل سالیانه تا برنامه‌های کلان توسعه را شامل می‌شود. اگر حقوق کارمندان یک شرکت پرداخت نشود، کارمندان زبان و توان پیگیری حقوق خود را دارند؛ اما کودکان و نوجوانان نه آگاه هستند و نه توان استیفای حقوق خود را دارند و تنها گروهی که می‌تواند مدافع حق آن‌ها باشد، اهالی رسانه هستند که می‌توانند زبان گویای کودکان و نوجوانان باشند و در قالب نظارت، گفت‌وگوسازی و مطالبه‌گری فعالیت کنند. از سوی دیگر شما می‌توانید از خود کانون نیز این را بخواهید و ما هم تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ دهد.

فرهاد فلاح افزود: ما در حوزه بودجه‌ریزی نشست‌های تخصصی نداریم و در حوزه شاخص‌سازی و استانداردسازی محصولات و خدمات، نیاز به نمادسازی داریم تا در همه زمینه‌ها بتوانیم مدافع حقوق کودک و نوجوان باشیم و زمینه‌ای را برای عدالت‌محوری در حوزه کودک و نوجوان فراهم کنیم. در کانون پرورش فکری هر روز، روز کودک است و موضوع کاری ماست.

او همچنین درباره احیای عروسک‌های دارا و سارا نیز گفت: دارا و سارا به صورت عروسک‌های صامت بودند؛ اما اکنون عروسک‌های نمایشی هستند و بنا دارند اجرای برنامه برای کودکان و نوجوانان هم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هم در صدا و سیما و مراکز استان‌ها داشته باشند و اولین اجرای آن‌ها، عصر پنج‌شنبه در سالن بهنام محمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهد بود. علاوه بر این، دو روز از این هفته ثبت‌نام در مراکز کانون رایگان خواهد بود و خانواده‌ها با مراجعه به مراکز می‌توانند به دریافت خدمات اقدام کنند.

رئیس ستاد هفته ملی کودک با بیان اینکه نخستین مسابقات استانی رباتیک کانون جمعه (۱۳ مهرماه) در چهارمحال بختیاری برگزار شد و استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفت، توضیح داد: برنامه‌های مختلفی در مراکز کانون و کانون زبان برای این هفته در نظر گرفته شده است و در تمامی مراکز، ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک را خواهیم داشت. در استان‌ها، نمایشگاه آثار اعضای کانون برگزار خواهد شد. کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی خواهیم داشت. همچنین پیک امید را در کانون داریم که ارائه خدمات به مناطق محروم را شامل می‌شود. علاوه بر این، حضور دانش‌آموزان در مراکز کانون را خواهیم داشت که خدمات دریافت می‌کنند. یکی دیگر از فعالیت‌های کانون، کاشت ۵۰۰ هزار نهال ظرف سه سال خواهد بود که در این هفته بخشی از این نهال‌ها در سراسر کشور کاشته خواهند شد. حضور در بیمارستان‌ها و اجرای برنامه برای کودکان بیمار در بیمارستان از دیگر خدمات کانون در این هفته خواهد بود.

او افزود: کارگاه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و سلامت روان و معرفی اورژانس ۱۲۳ را نیز برگزار می‌کنیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه بیان کرد: به‌صورت کارگاهی هر روز نشست‌هایی خواهیم داشت که در سکوی شاد به علاقه‌مندان و خانواده‌ها ارائه خواهد شد. همچنین این هفته وبگاه دیجی‌کانون که درگاه تخصصی کانون است با ۲۵ درصد تخفیف محصولات کانون را عرضه می‌کند. از آنجایی که متعهد شدیم ظرف امسال هزار کلاس درس مناطق محروم را مجهز به کتابخانه کانون پرورش فکری کنیم، به‌صورت ویژه در این هفته صد کلاس منطقه محروم به این کتابخانه‌ها مجهز می‌شوند. در این هفته بیش از ۱۰ عنوان کتاب ملی و مذهبی به کتابخانه‌ها ارسال و سه اسباب‌بازی تهیه شده که ارسال خواهد شد. تقدیر از فعالان حوزه کودک و نوجوان در استان‌ها، نشست «بچه‌های امروز با بچه‌های دیروز» در مراکز کانون از دیگر اقدام‌های کانون در این هفته خواهد بود. جشنواره ملی نقاشی کودکان ایران و چین با موضوع اشتراک‌های خانواده نیز برگزار شد و آیین پایانی آن سه‌شنبه (۱۸ مهرماه) با حضور سفیر چین در ایران برگزار می‌شود که رونمایی از نمایشگاه آثار را نیز در کنار آن خواهیم داشت.

او درباره نام‌گذاری روزهای هفته ملی کودک نیز توضیح داد: روزشماری که برای این هفته در نظر گرفته شده به‌صورت کلی در حوزه خانواده، محیط زیست، رشد و شکوفایی، عدالت، حقوق کودکان، هویت و رفاه هستند که هر روز متناسب با آن یک شعار را دربرگرفته است.

فلاح با بیان اینکه کانون در حوزه قصه و قصه‌گویی سابقه بسیار خوبی دارد و بیست‌وششمین جشنواره قصه‌گویی نیز امسال برگزار خواهد شد، گفت: برای عمومی‌سازی قصه‌گویی، ۱۹ مهرماه «روز کودک، روز قصه» نام‌گذاری شده است و همه مربیان کانون به‌علاوه فعالان حوزه کودک و نوجوان و قصه‌گویانی که در این سال‌ها در کنار ما بودند، اقدام به قصه‌گویی می‌کنند. شما اصحاب رسانه نیز از پدرها و مادرها بخواهید این کار را به صورت همزمان در محیط‌های بیرونی انجام دهند تا این امر به شکل سراسری برگزار شود.

در ادامه این نشست، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه نقش کانون در تحقق شعار چهارمین روز از هفته ملی کودک یعنی «برای شنیده‌شدن کودکان، برای آینده‌ای مسئولانه‌تر» چیست و نقش کودکان در تبیین برنامه‌های هفته ملی کودک چیست؟ گفت: در بحث شنیده‌تر شدن کودکان که به عنوان شعار یکی از روزهای هفته ملی کودک در نظر گرفته شده است، نکته‌ای وجود دارد؛ اینکه سازمان‌ها، نهادها و گروه‌هایی که به صورت اصلی یا فرعی تکالیفی در حوزه کودک و نوجوان دارند، باید متوجه تکالیف‌شان باشند؛ از بهزیستی گرفته تا هلال احمر و یونیسف در ایران و همه نهادهایی که در این زمینه فعال هستند؛ شما پیگیری کنید تا این تکالیف دنبال شود. کاری که ما در دو سه ماه گذشته کرده‌ایم این است که مرتباً چندین جلسه با نمایندگان این نهادها و سازمان‌ها داشتیم و پیگیر این موضوع بودیم و اصلاً به خاطر همین هم این شعار برای این روز انتخاب شده است.

او افزود: اگر مقایسه‌ای بین عناوین روزهای امسال با سال‌های گذشته داشته باشید، این تفاوت را خواهید دید؛ یعنی عناوین طوری تعیین شده است که کلی‌تر و جامع‌تر باشد تا مطالبه‌گری بیشتری اتفاق بیفتد. این ناظر بر این مسئله است که در حوزه کودک و نوجوان چون خودِ بچه‌ها زبان گویا و توانایی پیگیری ندارند، همه باید کمک کنیم تا نیازهایشان شنیده شود و اقتضائات آن‌ها دیده شود.

در ادامه، پیرو برگزاری «روز کودک، روز قصه» که چهارشنبه (۱۹ مهرماه) با قصه‌گویی قصه‌گویان کانون همراه خواهد بود، خبرنگار این مسئله را مطرح کرد که «یکشنبه ۱۵ مهرماه روز روستا و عشایر است؛ شعاری که کانون برای دومین روز از هفته ملی کودک در نظر گرفته است "برای محیط زیست کودکان، برای آینده‌ای پاک‌تر و سالم‌تر" است؛ در گفت‌وگویی که با یکی از مروجان کتاب در روستاها داشتم این مسئله مطرح شد که قصه‌گویی برای کودکان روستا با قصه‌گویی برای کودکان شهر متفاوت است. طبیعت و محیط زیستی که از آن در کتاب‌های کودک یاد می‌شود با طبیعت و محیط زیست بسیاری از کودکان روستا متفاوت است. آیا قصه‌گوهای شما طرحی برای شنیدن این تفاوت‌ها و رساندن آن‌ها به بخش تولیدات کتاب کانون دارند؟ آیا برنامه‌های قصه‌گویی برای هر منطقه مناسب‌سازی شده است؟»

معاون فرهنگی کانون در پاسخ به این موضوع توضیح داد: مثالی که شما در رابطه با حوزه محیط زیست و پروژه‌های روستا می‌زنید، مثال‌ها و نمونه‌های مشابه زیادی دارد؛ اما باید گفت اکنون در تولیداتی برای بچه‌هایی که در معرض آسیب هستند یا آسیب‌دیده‌اند یا خانواده‌ای درگیر مسئله اعتیاد و طلاق دارند، آیا محصولات با رده‌بندی خاص یا به صورت ویژه تولید شده است؟ این موضوعی جدی است. در بحث شنیده‌شدن که واقعاً دغدغه ما نیز است، جز حمایت اهالی رسانه، نمی‌شود کاری کرد و باید شما کمک کنید. در همان جلسات پیشنهادی مطرح شد که ما با بیش از ۳۰ نهادی که در حوزه کودک و نوجوان مسئولیت اصلی یا فرعی دارند (ممکن است نهادی مثل وزارت امور خارجه مسئولیت مستقیم نداشته باشد)، تعامل داشته باشیم و بتوانیم همه این اعضا را هر دو سه ماه یک‌بار دور هم جمع کنیم و موضوعات را پیگیری کنیم. در مورد بحث تولید محتوا برای موضوعات خاص، حرف شما کاملاً درست است؛ من خودم در زمان زلزله خوی که یکی دو سال گذشته اتفاق افتاد به آنجا رفته بودم و با این مسئله مواجه شدم. در محل زلزله رفتم و دیدم مجموعه‌ها و گروه‌ها برای بچه‌های آنجا، کتاب آورده بودند؛ اما کتاب‌هایی بودند درباره اینکه «خانه‌ام کجاست» و موضوعات این‌چنینی که بیشتر بحران‌زاست یا نمی‌تواند بحران‌های آن بچه‌ها را مدیریت کند. این نقد به حوزه انتشارات کانون نیز وارد؛ اما اکنون نزدیک به ۳۰ کارگروه تشکیل شده و درباره این موضوعات کار می‌کنند؛ کارگروهی با این گستردگی قبلاً نبوده است و اکنون به صورت کاربردی، متخصصان فن دارند کار می‌کنند. بنابراین ما هم به عنوان مطالبه‌گر، همین رویکرد را داریم و آن را پیگیری خواهیم کرد.

در پایان این پرسش و پاسخ، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پیشنهاد کرد جلسه‌ای با اصحاب رسانه بدون حضور مدیرعامل و معاونان کانون و صرفاً با حضور مدیران هر بخش برگزار شود تا هم فرصت گفت‌وگو مهیا شود و هم جزئیات تخصصی‌تر برای اهالی رسانه تشریح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط