شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
رسانه‌ها در حوزه کودکان از نهادهای مرتبط مطالبه‌گری کنند

نشست رسانه‌ای تشریح ویژه‌برنامه‌های روز جهانی و هفته ملی کودک با حضور مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست رسانه‌ای تشریح ویژه‌برنامه‌های روز جهانی و هفته ملی کودک شنبه (۱۴ مهرماه) با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون، محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید و جمعی از مدیران و مسئولان کانون پرورش فکری و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس کانون برگزار شد.

برنامه‌های کانون برای هفته ملی کودک، برنامه‌هایی برای کودکان در بهزیستی و کودکان استثنایی، عضویت رایگان در کانون در هفته ملی کودک، پخش هفت فیلم به صورت رایگان در فضای مجازی، نخستین اجرای نمایشی عروسک‌های دارا و سارا در هفته ملی کودک، راه‌اندازی کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران و تلاش برای برجسته‌سازی موضوع کودک در نگاه مردم و مسئولان، مهم‌ترین مسائلی بود که در این نشست به آن اشاره و پرداخته شد.

در این نشست فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه نقش کانون در تحقق شعار چهارمین روز از هفته ملی کودک یعنی «برای شنیده‌شدن کودکان، برای آینده‌ای مسئولانه‌تر» چیست و نقش کودکان در تبیین برنامه‌های هفته ملی کودک چیست؟ گفت: در بحث شنیده‌تر شدن کودکان که به عنوان شعار یکی از روزهای هفته ملی کودک در نظر گرفته شده است، نکته‌ای وجود دارد؛ اینکه سازمان‌ها، نهادها و گروه‌هایی که به صورت اصلی یا فرعی تکالیفی در حوزه کودک و نوجوان دارند، باید متوجه تکالیف‌شان باشند؛ از بهزیستی گرفته تا هلال احمر و یونیسف در ایران و همه نهادهایی که در این زمینه فعال هستند؛ شما پیگیری کنید تا این تکالیف دنبال شود. کاری که ما در دو سه ماه گذشته کرده‌ایم این است که مرتباً چندین جلسه با نمایندگان این نهادها و سازمان‌ها داشتیم و پیگیر این موضوع بودیم و اصلاً به خاطر همین هم این شعار برای این روز انتخاب شده است.

او افزود: اگر مقایسه‌ای بین عناوین روزهای امسال با سال‌های گذشته داشته باشید، این تفاوت را خواهید دید؛ یعنی عناوین طوری تعیین شده است که کلی‌تر و جامع‌تر باشد تا مطالبه‌گری بیشتری اتفاق بیفتد. این ناظر بر این مسئله است که در حوزه کودک و نوجوان چون خودِ بچه‌ها زبان گویا و توانایی پیگیری ندارند، همه باید کمک کنیم تا نیازهایشان شنیده شود و اقتضائات آن‌ها دیده شود.

در ادامه، فلاح اعلام کرد که روز چهارشنبه (۱۹ مهرماه) به عنوان «روز کودک، روز قصه» کانون بنا دارد قصه‌گوهای خود را به صورت سراسری ساماندهی کند تا برای کودکان کشور قصه‌گویی کنند؛ بنابراین خبرنگار این مسئله را مطرح کرد که «یکشنبه ۱۵ مهرماه روز روستا و عشایر است؛ شعاری که کانون برای دومین روز از هفته ملی کودک در نظر گرفته است "برای محیط زیست کودکان، برای آینده‌ای پاک‌تر و سالم‌تر" است؛ در گفت‌وگویی که با یکی از مروجان کتاب در روستاها داشتم این مسئله مطرح شد که قصه‌گویی برای کودکان روستا با قصه‌گویی برای کودکان شهر متفاوت است. طبیعت و محیط زیستی که از آن در کتاب‌های کودک یاد می‌شود با طبیعت و محیط زیست بسیاری از کودکان روستا متفاوت است. آیا قصه‌گوهای شما طرحی برای شنیدن این تفاوت‌ها و رساندن آن‌ها به بخش تولیدات کتاب کانون دارند؟ آیا برنامه‌های قصه‌گویی برای هر منطقه مناسب‌سازی شده است؟»

معاون فرهنگی کانون در پاسخ به این موضوع توضیح داد: مثالی که شما در رابطه با حوزه محیط زیست و پروژه‌های روستا می‌زنید، مثال‌ها و نمونه‌های مشابه زیادی دارد؛ اما باید گفت اکنون در تولیداتی برای بچه‌هایی که در معرض آسیب هستند یا آسیب‌دیده‌اند یا خانواده‌ای درگیر مسئله اعتیاد و طلاق دارند، آیا محصولات با رده‌بندی خاص یا به صورت ویژه تولید شده است؟ این موضوعی جدی است. در بحث شنیده‌شدن که واقعاً دغدغه ما نیز است، جز حمایت اهالی رسانه، نمی‌شود کاری کرد و باید شما کمک کنید. در همان جلسات پیشنهادی مطرح شد که ما با بیش از ۳۰ نهادی که در حوزه کودک و نوجوان مسئولیت اصلی یا فرعی دارند (ممکن است نهادی مثل وزارت امور خارجه مسئولیت مستقیم نداشته باشد)، تعامل داشته باشیم و بتوانیم همه این اعضا را هر دو سه ماه یک‌بار دور هم جمع کنیم و موضوعات را پیگیری کنیم. در مورد بحث تولید محتوا برای موضوعات خاص، حرف شما کاملاً درست است؛ من خودم در زمان زلزله خوی که یکی دو سال گذشته اتفاق افتاد به آنجا رفته بودم و با این مسئله مواجه شدم. در محل زلزله رفتم و دیدم مجموعه‌ها و گروه‌ها برای بچه‌های آنجا، کتاب آورده بودند؛ اما کتاب‌هایی بودند درباره اینکه «خانه‌ام کجاست» و موضوعات این‌چنینی که بیشتر بحران‌زاست یا نمی‌تواند بحران‌های آن بچه‌ها را مدیریت کند. این نقد به حوزه انتشارات کانون نیز وارد؛ اما اکنون نزدیک به ۳۰ کارگروه تشکیل شده و درباره این موضوعات کار می‌کنند؛ کارگروهی با این گستردگی قبلاً نبوده است و اکنون به صورت کاربردی، متخصصان فن دارند کار می‌کنند. بنابراین ما هم به عنوان مطالبه‌گر، همین رویکرد را داریم و آن را پیگیری خواهیم کرد.

در پایان این پرسش و پاسخ، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پیشنهاد کرد جلسه‌ای با اصحاب رسانه بدون حضور مدیرعامل و معاونان کانون و صرفاً با حضور مدیران هر بخش برگزار شود تا هم فرصت گفت‌وگو مهیا شود و هم جزئیات تخصصی‌تر برای اهالی رسانه تشریح شود.

گزارش تکمیل می‌شود...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط