یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
شعر سهراب، یک شعر زندگی‌نامه‌ای کم نظیر است

بهرام پروین گنابادی مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی خانه اندیشمندان علوم انسانی، ابراز داشت: شعر سهراب، یک شعر زندگی‌نامه‌ای کم نظیر است. سپهری برخلاف آنچه که شایع است، در قم به دنیا آمده است و بعداً به کاشان و خانه پدری بر می‌گردد و در آنجا فداکاری مادر را در شعرهایش می‌بیند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا دومین شب شعر کیمیا (همزمان با زادروز سهراب سپهری) به همت گروه زبان و ادبیات فارسی خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری انجمن سرو سایه فکن، روز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. سهیل محمودی اجرای این مراسم را برعهده داشت.

اشعاری که می‌تواند وجدان جمعی را غافلگیر کند

در ابتدای مراسم، هنگامه آشوری استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه، اظهار داشت: سهراب همیشه مکانی برای مجادله بوده است. در همه دوره‌ها حرف و حدیث‌هایی درباره سهراب بوده است. در زمانی، نقاش بودن او را از شاعر بودنش جدا می‌کردند و نقاش بودنش را بیشتر برجسته می‌کردند. سهراب نظریه داشت و بسیار با پرنسیپ (اصول توسعه یافته شخصیت اخلاقی هر فرد) و محکم کارش را ادامه می داد.

وی افزود: شعرهای سهراب در بعد از انقلاب به رادیو و تلویزیون راه پیدا کرد. هنگامی که تفکرات ایدئولوژیک فروکش کرد، شهرهای سهراب به کتاب‌های درسی راه پیدا کرد. شعر او به بدنه جامعه سرایت پیدا کرد و این از بخت‌های او بود. سهراب از کنار جهان عبور می کند. او نه اهل مبارزه است و نه تفسیر هنرمندانه از وضع موجود دارد.

او ادامه داد: از اواخر دهه ۳۰ یک تفکر بازگشت به روستا شکل گرفت. اما تفکر سهراب، بازگشت به روستا نبوده است بلکه تفکر وی، وحدت طبیعت بوده است. در شعرهای سهراب هیچ جمع و فراخوان اجتماعی وجود ندارد. رمانتیسم به معنای واقعی در آثار سپهری وجود دارد. شعر او گرچه رو به گذشته دارد اما اصیل است و هنوز هم می تواند وجدان جمعی را غافلگیر کند.

شعر سهراب، یک شعر زندگی‌نامه‌ای کم نظیر است

شاعری که تابلوهایش به کاخ سفید راه پیدا کرد

در ادامه بهرام پروین گنابادی مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی خانه اندیشمندان علوم انسانی، ابراز داشت: شعر سهراب، یک شعر زندگی‌نامه‌ای کم نظیر است. سپهری برخلاف آنچه که شایع است، در قم به دنیا آمده است و بعداً به کاشان و خانه پدری بر می‌گردد و در آنجا فداکاری مادر را در شعرهایش می‌بیند.

وی افزود: سپهری در سال ۱۳۲۷ اولین دفترش را منتشر می‌کند اما آن کتاب به قول خودش شکست بدی بوده است و در سال‌های بعدی بیشتر به عنوان نقاش شناخته می‌شود. او نقاش خیلی مطرحی بود و حتی تابلوهایش به کاخ سفید راه پیدا کرد و مشهور بود اما هیچ وقت از این شهرت بهره‌ای نبرد. انزوا را در نقاشی‌های او می‌توان دید.

شعر سهراب، یک شعر زندگی‌نامه‌ای کم نظیر است

در این شب شعر، عبدالجبار کاکایی، اسماعیل امینی، علی میرافضلی (پیام تصویری)، لیلا کردبچه، وحید عیدگاه، نسیم شهرابی و مهرداد نصرتی به اجرای شعرخوانی پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها