دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
داستان حماسی باید هویت ایرانی اسلامی را توسعه دهد

خراسان‌رضوی - رئیس حوزه هنری خراسان‌رضوی گفت: داستان حماسی باید قهرمان داشته باشد، امیدانگیز باشد و بتواند هویت ایرانی اسلامی و حکمت شیعه را توسعه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، مجید عسگری در اختتامیه جشنواره جایزه ملی داستان حماسی که شامگاه یکشنبه باحضور منتخبین و پیشکسوتان حوزه کتاب و نویسندگی در آرامگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: داستان حماسی باید قهرمان داشته باشد، امیدانگیز باشد و بتواند هویت ایرانی اسلامی و حکمت شیعه را توسعه دهد.

رئیس حوزه هنری خراسان‌رضوی ادامه داد: بحث مفهوم‌شناسی در اقدام‌های ادبی و هنری با محوریت ژانر حماسی حوزه هنری این استان در اولویت قرار دارد.


مجید عسگری با تأکید بر اینکه در راستای تولید آثار هنری در ژانر حماسی در حوزه هنری خراسان رضوی اقدام‌های مختلفی صورت گرفته، تصریح کرد: از جمله این اقدام‌ها تولید سرود حماسی، جلسات نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی با موضوع دفاع مقدس در کنار برگزاری دو دوره رویداد سینما حماسه و چهار دوره جایزه ملی داستان حماسی است.

وی هنر حماسی را سرآغاز فعالیت‌های هنری حماسی دانست که می‌تواند مجموعه‌ای از هنرمندان و فرهیختگان ادبی را دور خود جمع کند تا به تولید آثار هنری و ادبی با ژانر حماسی بپردازند. عسگری همچنین، فعالیت دبیرخانه جایزه ملی داستان حماسی را عاملی برای گسترش مسئله امید و حماسه در داستان‌نویسی عنوان کرد.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و رئیس چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی نیز در این مراسم گفت: چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی نقش مهمی در تقویت هویت ادبی و حماسی ایفا می کند.

وی افزود: در مجموع ۸۸۹ اثر شامل ۱۸۵ رمان و ۷۰۴ داستان کوتاه به دبیرخانه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی ارسال شد و در پایان ارزیابی هیئت داوران، سه اثر برگزیده در بخش رمان و پنج اثر در بخش داستان کوتاه به عنوان برگزیدگان چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی معرفی شدند.

محمدرضا شریفی خبوشان، دبیر جایزه ملی داستان حماسی در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه این جایزه ترویجی، تحقیقی، کشف‌کننده و کنشگر است گفت: داستان حماسی می‌تواند اثرگذار باشد، زیرا انتخاب روایت قهرمانانه که مردم آن‌ها را باور و به حقیقی بودنشان ایمان دارند، برایشان جذاب‌تر است.

دبیر این جشنواره تصریح کرد داد: نمایش خط ارتباطی اقوام به یکپارچگی مردم ایران و بازخوانی نحوه کنشگری قهرمانان مختلف تاریخی و تلاش برای بهترین روایت از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

به گفته وی، شمار آثار رسیده به دبیرخانه این جایزه مشخص می‌کند، این رویداد ادبی نبض روایتگری حماسه را به دست گرفته است.



محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری کشور در بخش بعدی مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله و آرزوی موفقیت برای رزمندگان حوزه مقاومت، گفت: این جایزه در طی سال‌های برگزاری خود آرام‌آرام به دوران بلوغ خود می‌رسد و حماسه‌سرایی همیشه به جریان دینی شیعه کمک کرده که هنگام مصیبت، قد راست می‌کند. این قد راست‌کردن سبب افزایش مقاومت و کسب پیروزی در برابر جبهه ظلم می‌شود.

رئیس حوزه هنری کشور در ادامه فزود: در تبیین هنر حماسی می‌توان به مؤلفه‌هایی از جمله قهرمان و کنش قهرمان، هویت‌گرایی و تعمیق هویت ملی جامعه، ایجاد شور جمعی، مبارزه با دشمن و وجود عمق معنوی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مواجهه با حماسه بدون هویت ملی امکان‌پذیر نیست؛ جامعه حماسی به دنبال بالا بردن پرچم هویت است. در این بین شوری به میان می‌آید و سپس شور حماسی ایجاد می‌شود.

دادمان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نماز جمعه هفته گذشته مبنی بر دفاع کشورهای اسلامی در مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی، گفت: ما نیاز داریم این حماسه و مقاومت را به اثر ماندگار تبدیل کنیم. مرحله جدیدی آغاز شده، این سختی‌ها تمام نمی‌شوند مگر به پیروزی جبهه حق علیه باطل برسیم، مگر به قیام و ظهور امام زمان (عج) برسیم.

در پایان این مراسم اسامی منتخبان چهارمین جایزه ملی داستان حماسی اعلام شد. بر این اساس منتخبان بخش رمان عبارت‌اند از: «مرد، نامرد، ترسو» اثر امیرحسین دارابی از تهران که موفق به دریافت نشان ویژه و مقام نخست این بخش شد، «بازمانده» اثر امیرحسین روح‌نیا از خراسان رضوی که به نشان ویژه و مقام دوم بخش رمان دست یافت و «لعبتکان» اثر مهرداد صدقی از خراسان شمالی که نشان ویژه و مقام سوم بخش رمان جایزه ملی داستان حماسی را از آن خود کرد.

همچنین حسن حمید، نویسنده بین‌المللی فلسطینی در این مراسم که در این مراسم حضور نداشت، جایزه ویژه دستار فردوسی را دریافت کرد. جایزه نقدی و دیپلم افتخار بخش داستان کوتاه این رویداد بدون کسب رتبه به پنج اثر و نویسنده رسید که اسامی آن‌ها «میان‌داران» اثر آناهیتا برزویی از کرمانشاه، «آب سیاه» اثر هدی حشمتیان از کرمانشاه، «پل» اثر قدسی‌خان بابایی از قم، «علی‌قره پاچناری» اثر محمدرضا زروندی از قم و «شراب طهور» اثر فریبا مرادی از اصفهان است.

به گزارش ایبنا؛ در این رویداد تابلویی از استاد میری که مزین به چهره نقاشی شده شهید سید حسن نصرالله بود، رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها