مسئول آفرینشهای ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان مرکزی در حاشیه این محفل حافظ پژوهی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک گفت: کارگاه شعر حوزه هنری استان مرکزی هر دوشنبه در اراک توسط مدرس این کارگاه اسدالله عباسیان برگزار میشود.
مریم طالبی افزود: این دوشنبه به دلیل قرار گرفتن در آستانه روز بزرگداشت حافظ (بیستم مهرماه در تقویم به عنوان روز بزرگداشت حافظ ثبت شده است.) برنامه کارگاه شعر به بحث و گفت وگو، تعبیر و تفسیر پیرامون مفاهیم و اندیشههای حافظ و اشعار این غزلسرا اختصاص یافت.
وی بیان کرد: مطالب حافظ پژوهی توسط اسدالله عباسیان (مدرس کارگاه)؛ مریم صابری نسب (مسئول انجمن حافظ دوستان استان مرکزی)، علیرضا مومنی شاعر و امیرحسین حسین آبادی شاعر جوان استان مطرح و نقد و بررسی شد.
وی افزود: نقد و بررسی اشعار حافظ در حوزههای مختلف توسط شاعران وحافظ پژوهان پیرامون مفاهیم اشعار حافظ از جمله «اسطوره سازی حافظ»؛ «رند و رندی حافظ»؛ «عرفان حافظ»؛ «اخلاق حافظ»؛ «اندیشههای فلسفی حافظ»؛ «اندیشههای اجتماعی حافظ»؛ «انقلاب حافظ در غزل»؛ «حافظ و موسیقی» و…نقد، بررسی، تعبیر و تفسیر شد و هرکدام از اعضاء دیدگاهای خود را در زمینه ها مطرح شده بیان کردند.
رند و رندی حافظ و عرفان حافظ
رند از بر ساختههای اساطیری حافظ است. حافظ در ساختن رند انگیزهها و الگوهای متعددی داشته است. از یک سو «انسان کامل» را از عرفان میگیرد و از سوی دیگر رند را به معنای قدیمیاش که شخص لاابالی یک لاقبای آسمانی جل و در عین حال آزاده و گردنکش است و در برابر ارزش های تحمیلی و دروغین طغیان می کند.
حافظ از آنجا که میخواهد اهل تساهل و توکل، اهل ظرافت و زیباییهای زندگی؛ اهل نیاز و شکست دلی در برابر خداوند و از همه مهمتر اهل عشق باشد؛ رند را نیز با همین صفات میسازد.
رند او همچون خود او نظر باز و نکته گو و بیزار از زهد و ریا و منکر طمطراق دروغین نام و ننگ و صلاح و تقوی مصلحتی و جاه و مقام بی اعتباری و دنیوی است.
رند کلمه پربار شگرفی است و در سایر فرهنگها و زبانهای قدیم و جدید جهان معادل ندارد تا کمی پیش از حافظ و بلکه حتی در زمان او هم معنای نامطلوب و منفی داشته است. چنان که همین امروزه هم بعد از آن همه مساعی حافظ دوباره رند به صورت کهنه رند و مرد رند درآمده است.
رند انسان کامل یا انسان برتر یا بلکه اولیاء الله به روایت حافظ است و اگر تصاویرس از لابلای اشعار او درست فهمیده نشود، مهمترین پیام و کوشش هنری– فکری حافظ نامفهوم خواهد ماند.
حافظ در عرفان – چه عرفان عملی و سیر و سلوک و تهذیب نفس، چه در عرفان فلسفه آمیز نظری– مقام ممتازی دارد.
توصیفات و تلمیحات عرفانی او در ادب فارسی کم نظیر است. مهمترین پیامهای حافظ، عشق و رندی است.
در پایان این محفل ادبی و حافظ پژوهی، مریم صابری، علی مومنی، خانم کریمی، علی مومنی، پرنیا سوری، میلاد تقوایی، ملیحه اکبری، فاطمه طالبی، فائزه زندی، هدا هدایتی، مریم خلیلی و مهدی علیمردان آخرین سرودههای خود را خواندند.
نظر شما