شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
ناترازی انرژی؛ بلای جان صنعت کاغذ

در جدیدترین شماره صنعت سبز سلولز موضوعاتی چون ناترازی انرژی و تاثیر آن در صنعت کاغذ و مطالبات تولیدکنندگان و فعالان کاغذسازی بررسی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیست‌وپنجمین شماره نشریه صنعت سبز سلولز فصلنامه علمی تخصصی و اقتصادی سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با نگاهی ویژه به موضوع ناترازی انرژی منتشر شد.

در سرمقاله این شماره نشریه با عنوان «چالش‌های تولید کاغذ در مسیر پیش رو» که به قلم ابوالفضل روغنی گلپایگانی، مدیرمسئول نوشته شده است، به لزوم توجه به مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان کاغذ پرداخته شده است. روغنی در بخشی از این سرمقاله، نوشته است؛ «در یک نگاه کلی می‌توان گفت که آمار تولیدات ما در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است که به دلیل قطعی برق سیاست انقباضی بانک‌ها و سایر مشکلات رخ داده است. طبق آمار و ارقام استخراج شده ما در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲۲ هزار و ۹۴۸، ۴۸ تن صادرات کاغذ بسته‌بندی داشتیم که این عدد در سه ماه نخست سال جاری حدود ۳۹ هزار و ۲۹۳ تن بوده است، همچنین صادرات کارتن ما در سال ۱۴۰۲ حدود ۵ هزار و ۷۳۲ تن بوده که این عدد در سه ماهه نخست امسال ۹ هزار و ۶۰۱ تن بوده است.

البته باید نقدینگی واحدهای تولیدی را نیز به فهرست مشکلات تولیدکنندگان کاغذ اضافه کنیم؛ در دولت سیزدهم برای کنترل رشد نقدینگی و تورم سیاست‌های انقباضی انجام شده بود و به واحدهای صنعتی وام و تسهیلات پرداخت نمی‌شد که این مسئله به یکی از معضلات بزرگ برای واحدها تبدیل شد، زیرا واحدهای صنعتی با کمبود نقدینگی روبه‌رو شده‌اند و همین مسئله موجب شده بنیه شرکت‌های تولیدی به شدت ضعیف شود و آن‌ها با چالش‌های زیادی در تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه و سایر ملزومات مورد نیاز خود روبه‌رو شوند.»

مطلب دیگر این نشریه به مجمع عمومی سندیکای تولیدکنندگان کاغذ مقوا و انتخاب هیئت‌مدیره آن اختصاص دارد. گفت‌وگو با مسعود غفورزاده، مدیرعامل تاو کاغذ درباره گسترش بازارهای صادراتی و تولید کاغذ تست لاینر، ورق کارتن، کاغذ یک رو سفید و غیره نیز از دیگر مطالب این نشریه است.

همچنین حسین جلالی ترشیزی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی به نقش کاغذسازان و حفظ میراث فرهنگی هنرمندان اشاره کرده است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم؛ «اهمیت کاغذ و کیفیت تجربه شده آن نزد هنرمندان تا جایی است که پس از اثبات کارایی و تناسب کاغذ در هنرنمایی هنرمند منجر به تعصب و وفاداری هنرمند با آن کاغذ و نیز توصیه و تربیت آن به دیگر هنرجویان می‌گردد. کاغذسازان نیز از قدیم تاکنون به همین ترتیب تمایلات گاهاً متعصبانه‌ای به رعایت روش‌ها و فرایندها و استفاده از موادی دارند که تجربه زیسته موفق خود قلمداد می‌نمایند. خواه به کیفیت بهینه یا حداکثری محصول منجر شود یا خیر، خواه انتخاب‌های کارآمدتری در دسترس باشد یا خیر.»

گفت‌وگو با بابک عابدین، فعال صادراتی صنعت چاپ را می‌توان دیگر مطلب این نشریه معرفی کرد، عابدین در این مصاحبه به موضوع پایدار نبودن قیمت کاغذ و مقوا در کشور و نا ثباتی بهای نرخ ارز اشاره کرده که موجب شده از تولیدکنندگان و صنعتگران حوزه چاپ و بسته‌بندی در تحویل سفارش‌های مشتریان خصوصاً مشتریان خارجی با چالش‌ها و دغدغه‌های جدی روبه‌رو شوند به اعتقاد وی پایدار بودن تامین کالا در بازار ضروری است.

در مقاله‌ای دیگر، حسین جلالی ترشیزی در مقاله‌ای با عنوان «کاغذسازی و مهاتما گاندی» درباره تازه شدن غیرت نیکوی گاندی برای تولید کاغذ در زادگاهش اشاره کرده است، او این موضوع را الگویی برای خودکفایی ایرانیان معرفی کرده است. در بخشی از این مقاله آمده است: «گاندی در حمایت از کاغذسازی ملی به‌عنوان ابزاری برای مخالفت با انحصار فرآورده‌های کاغذ و مقواهای بریتانیا در هندوستان آن روزها یک عمل کننده واقعی بود نه فقط سخنور و موعظه‌گر. اراده او و مردمش تا جایی رسید که در چاپ اولین قانون اساسی دولت مدرن هند کاغذهای تولیدی با اراده و ابتکار گاندی مورد استفاده قرار گرفت. گاندی با مشارکت و همفکری یک تکنسین طراح، سیستمی را در کاغذسازی دستی اجرا کرد که تعادل را بین کاغذسازی سنتی دست‌ساز و فرآوری‌های روزآمد آن زمان برای دستیابی به افزایش چشمگیر نرخ تولید به وجود آورد.»

بررسی مطالبات اعضای سندیکای کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با ۶ نفر از اعضای این تشکل صنفی طرح بایدها و نبایدهای تولید کاغذ در کلان‌برنامه‌ها، فراز و فرودها و الزامات توسعه صنعتی ایران به قلم شراره کامرانی جامعه‌شناس، استارتاپ‌ها و صنایع سبز سلولزی را نیز می‌توان در این نشریه مطالعه کرد.

به گزارش ایبنا؛ فصلنامه صنعت سبز سلولز به مدیرمسئولی ابوالفضل روغنی گلپایگانی و صاحب امتیازی سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها