یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
کتاب «اقتباس در فیلم کوتاه؛ ساختار بصری تا مضمون» منتشر شد

کتاب «اقتباس در فیلم کوتاه؛ ساختار بصری تا مضمون» نوشته علی‌رضا بختیان و رامتین شهبازی به همت انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران با قیمت ۲۱۰ هزار تومان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «اقتباس در فیلم کوتاه؛ ساختار بصری تا مضمون» نوشته علی‌رضا بختیان و رامتین شهبازی به همت انتشارات و پژوهش انجمن سینمای جوانان ایران منتشر شد.

در این کتاب نویسندگان سعی کرده‌اند به «چالش‌های اقتباس در فیلم کوتاه چیست؟» پاسخ بدهند. سویه تأثیرگذار پاسخ این پرسش را می‌توان در شیوه‌های و رویکردهای متداول بکار رفته در سطوح مختلف روایی آثار مشاهده کرد.

به‌رغم محدودیت‌های زمانی فیلم کوتاه، سینماگر باید به امر اقتباس به‌مثابه تمهیدی راهبردی نگریسته و چگونگی این اقتباس از آغاز روایت تا پایان‌بندی آن مورد توجه قرار دهد. ذهن مؤلف فیلم‌کوتاه در اقتباس از متون متنوع نباید صرفاً به تبدیل یک پی‌رفت داستان‌بنیاد (دایجتیک) به یک توالی محاکاتی (میمتیک) محدود شود و صرف تحقق این تبدیل را شرط کافی بداند. بدیهی است مهم‌ترین دستاورد چنین رویکردی، پرهیز از رخوت و تکرار در مؤلفه‌های روایی اعم از کنش، زمان، کارکرد، نمادپردازی، گفتمان و مواردی از این دست بوده و خالقین آثار دیگر صرفاً محدود به درونی‌سازی، آن هم به بهانه ظرفیت زمانی فیلم کوتاه و در نهایت ضمیمه‌سازی اثر مبداء برای فهم روایت توسط مخاطب نخواهند بود.

گفتنی است؛ کتاب «اقتباس در فیلم کوتاه؛ ساختار بصری تا مضمون» به همت انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران در ۱۷۸ صفحه با قیمت ۲۱۰ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها