یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
رویداد ملی آموزش آنلاین «طنز قلمه» ویژه استان مرکزی برگزار شد

مرکزی – هفتمین دوره رویداد ملی «طنز قلمه» ویژه استان مرکزی با مشارکت دفتر طنز حوزه هنری این استان به مدت دو روز به صورت کارگاه آنلاین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، هفتمین رویداد ملی آموزشی «طنز قلمه» ویژه استان مرکزی با عنوان کارگاه آنلاین «از سیر تا پیاز طنزنویسی» به صورت آنلاین با تدریس رضا ساکی به مدت دو روز برگزار شد.

این کارگاه آموزشی آنلاین با پرسش «طنز چیست؟» شروع و با مشارکت شرکت‌کنندگان، مفهوم طنز و طنزپردازی توسط مدرس توضیح داده شد. همچنین مدرس تاکید کرد: «طنز زمانی به وجود می‌آید که نقص یا کمبودی وجود داشته باشد و همین موضوع ویژگیِ «نقد» را در یک اثر طنز پررنگ می‌کند.»

ساکی با تعریف هجو، هزل و فکاهه، تفاوت‌های آنها با یکدیگر و تفاوت‌شان با طنز را توضیح داد و گفت: با توجه به مسائل بومی شهر اراک و استان مرکزی، از شرکت‌کنندگان کارگاه خواست برای جلسه بعدی درباره تالاب میقان یا آلودگی هوای شهر اراک متن طنز بنویسند.

به گزارش ایبنا؛ در جلسه چهارم شرکت کنندگانی که تکلیف فرستاده بودند، متن‌شان را خواندند و رضا ساکی نکات جدیدی را برای بهتر شدن متن‌شان بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه برای شروع می‌توان از سوژه‌های اطراف بهره گرفت، گفت: «مواجهه با یک مسئله و انتقاد از آن به شیوه طنز، اتفاق مهمی است اما باید توجه کرد که نگاه‌تان و حرفی که قرار است زده شود، سطحی نباشد. یعنی طنزپرداز باید عمیق‌تر به مسائل نگاه کند و چیزی را بگوید که به نظر دیگران نرسیده باشد.»

استاد این کارگاه آموزشی آنلاین آراستگی ظاهری متن را امری مهم دانست و گفت: «متن‌های فرستاده شده، از نظر محتوا متن‌های خوبی هستند، اما ظاهری شلخته دارند. برای آراستگی متن، باید نیم فاصله، علائم سجاوندی و فاصله کلمات رعایت شود.»

ساکی تاکید کرد: «برای طنزپرداز شدن و طنزپرداز ماندن باید خود را در فضای طنز قرار دهید. یعنی کتاب طنز بخوانید، فیلم کمدی ببینید و متن طنز بنویسید تا در این فضا عملکرد بهتری داشته باشید.»

رویداد آموزشی طنز قلمه از ۲۵ تا ۲۷ مهر ۱۴۰۳ به صورت حضوری در استان مرکزی، توسط «دفتر طنز» حوزه هنری کشور، با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان مرکزی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها