دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
نوبلیست‌های اقتصاد ۲۰۲۴ در بازار کتاب ایران

نوبل اقتصاد سال ۲۰۲۴ به طور مشترک به دارون عجم اوغلو، سیمون جانسون و جیمز رابینسون رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ساعتی پیش نام «دارون عجم اوغلو»، «سیمون جانسون» و «جیمز رابینسون» به دلیل پژوهش درباره چگونگی شکل‌گیری نهادها و تأثیر آن‌ها بر رفاه به عنوان برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ در فرهنگستان علوم پادشاهی سوئد اعلام شدند. از این سه نفر کتاب‌های مختلفی در ایران منتشر شده است که بعضاً هم پرفروش بوده‌اند. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قدرت و پیشرفت

آن‌چه نویسندگان کتاب «قدرت و پیشرفت» در این کتاب بر آنند که کارآفرینان و مدیران عرصۀ فناوری و نیز کارگران و نیروی کار بدون تحصیلات عالیه را به آن توجه دهند این نکته است که، برخلاف عقاید مرسوم، پیشرفت فناوری به‌طور خودکار و بدون مداخلۀ انسانی، به خیر همگانی منجر نمی‌شود و همه را از مزایای خود بهره‌مند نمی‌سازد. دارون عجم‌اوغلو و سایمون جانسون در این کتاب «قدرت و پیشرفت» با رجوع به تجربه‌های تاریخی دوره‌های مختلف تاریخ بشر، از جمله دورۀ شکوفایی صنعت در قرن نوزدهم، نشان می‌دهند که رشد بهره‌وری برآمده از پیشرفت فناوری تنها در زمان‌هایی توانسته به افزایش نیروی کار و اشتغال‌زایی و افزایش دستمزد منجر شود که خواست و ارادۀ کارفرمایان و صاحبان صنایع و مشاغل و تولیدکنندگان و نیز خواست و ارادۀ کارگران بر آن بوده که چنین اتفاقی بیفتد.

راه باریک آزادی

این کتاب تلاش دیگری از جیمز رابینسون و دارون عجم اوغلو برای بررسی این مسئله است که چرا حرکت‌های آزادی خوهانه و انقلاب‌ها در بعضی (تقریباً بسیاری) به جای آزادی به هرج‌ومرج و آشوب بیشتر منجر می‌شوند. اگر با انقلاب که شدیدترین تحولات را ممکن می‌سازد نمی‌توان قدرت را کنترل کرد پس چه باید کرد؟ اگر اعمال تغییرات از بالا به صورت یه لطف چاره‌کار نیست چه باید کرد؟ به نظر نویسندگان برای ظهور و شکوفایی آزادی، هم حکومت و هم جامعه باید قوی باشند. توازن میان این دو محصول نه یک لحظه انقلابی بلکه میوه مبارزه‌ای دائمی و هر روزه است. به عبارت دیگر در نظر نویسندگان نیل به آزادی نه یک اتفاق مانند انقلاب بلکه یک فرایند است.

چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟

«چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» اثر مشترک دیگری از عجم اوغلو و جیمز رابینسون است. این کتاب در همان سال انتشار (۲۰۱۲) یکی از ۱۰ اثر دانشگاهی برجسته در حوزه اقتصاد سیاسی شناخته شد. کتاب به پرسشی پاسخ می‌دهد که قرن‌ها متخصصان را درمانده کرده است: چرا برخی کشورها ثروتمند و برخی دیگر فقیرند و به واسطه ثروت و فقر، سلامتی و بیماری غذا و قحطی از یکدیگر مجزا می‌شوند؟

نزاع هزار ساله ما بر سر فناوری و بهروزی

کتاب «نزاع هزار ساله ما بر سر فناوری و بهروزی» نوشتهٔ دارون عجم اوغلو و سایمون جانسون است که انتشارات روزنه آن را منتشر کرده است. کتاب به این سؤال مهم می‌پردازد که زندگی همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد: فن‌آوری، خصوصاً هوش مصنوعی چطور بر شغل و زندگی و آینده ما اثر می‌گذارد؟ آیا فقط ما را منتفع می‌سازد؟ یا مضراتش می‌تواند بیش از عایداتش باشد؟ مولفان این اثر معتقدند تکنولوژی فقط وقتی به رفاه همگانی می‌انجامد که از طریق حقوق، ارزش‌ها، اصول و قوانین دموکراتیک رام شود و در مسیر بهبود کیفیت زندگی ما قرار گیرد.

کلیات علم اقتصاد

عجم اوغلو، لیبسون و لیست، اساساً این کتاب را نوشته‌اند تا سادگی این علم را مورد تأکید قرار دهند. کتاب «کلیات علم اقتصاد» حاضر همچنین می‌کوشد با مرتبط کردن مطالب خود با رویدادهایی که هر روزه با آنها سروکار داریم سرمای مباحث نظری را از اقتصاد بگیرد و جنبه‌های دسوت‌داشتنی و جالب این علم را در معرض دید و تجربه دانشجویان قرار دهد.

ریشه‌های اقتصادی دیکتاتوری و دموکراسی

چه نیروهایی منجر به ایجاد دموکراسی می شوند؟ چرا گاهی اوقات فقط اتحاد ایجاد می‌شود و فروپاشی در زمان دیگری اتفاق می افتد؟ کتاب «ریشه‌های اقتصادی دیکتاتوری و دموکراسی» که توسط عجم اوغلو و رابینسون نوشته شده است، چارچوبی برای تجزیه و تحلیل ایجاد و تحکیم دموکراسی ایجاد می‌کند. این کتاب عواملی که دولت و جنبش‌های مردمی به سمت دموکراسی یا دیکتاتوری هدایت می‌کند را تشریح می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها