پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
۶۳۳ گروه از ۲۷ استان در رویداد «کتابال» رقابت می‌کنند

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گفت: رویداد ملی کتابال با محوریت انتخاب طرح ترویج کتابخوانی از سوی ۶۳۳ گروه از دختران نوجوان ۲۷ استان کشور در حال برگزاری است.

فروهر معدنی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا اظهار کرد: رویداد ملی «کتابال» با مشارکت موسسه جمعیت دختران ایران‌زمین و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است. این پویش ویژه دختران نوجوان ۱۲ تا ۱۸ ساله است که با هدف توانمندسازی وآماده سازی دختران نوجوان در مسیر کنشگری اجتماعی، تلاش می‌کند، ضمن ارتقا کنشگری اجتماعی نوجوانان؛ آنان را با ترویج کتابخوانی آشنا کند. ایجاد کتابخانه در بخش کودک بیمارستان‌ها، اهدای کتاب به کودکان کار، همکاری با اصناف برای ایجاد کتابخانه در مغازه‌های محله‌های مختلف، اهدای کتاب به مناطق کم برخوردار ازجمله ایده‌های اجرا شده این گروه‌های کتابخوانی در رویداد «کتابال» است.

وی با بیان اینکه رویداد «کتابال» را در بخش اجرایی با برگزاری همایش‌های افتتاحیه در شهرهای مختلف و بعد از آن دوره‌های آموزشی برای مربیان و شرکت‌کنندگان دنبال کردیم، گفت: بعد از اعلام فراخوان، دختران و مربیان آن‌ها برای شرکت در رویداد «کتابال» اعلام آمادگی کردند. این شرکت‌کنندگان در قالب گروه‌های سه تا پنج نفره در این رویداد شرکت کردند. بعد از ثبت‌نام، چهار وبینار آموزشی برای مربیان و هدایت‌گران این تسهیل‌گران نوجوان برگزار و بعد از آن بسته‌های آموزشی برایشان ارسال شد. دختران دانش‌آموز نوجوان می‌توانستند از این بسته‌های آموزشی ۶۰ ایده برای توسعه و ترویج کتابخوانی در مکان‌های مختلف ازجمله خانه مدرسه محله بیمارستان و اصناف مختلف انتخاب کنند.

حضور ۶۳۳ گروه تسهیل‌گر از ۲۷ استان کشور

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در این رویداد با هدایت مربی به‌عنوان تسهیل‌گر به ترویج کتابخوانی اقدام می‌کنند، اظهار کرد: شرکت‌کنندگان بعد از ثبت‌نام، برای اجرایی شدن ایده‌های کتابخوانی انتخابی در قالب‌های گروه‌های مختلف تلاش و مستنداتی از این تلاش را برای بخش رقابتی این رویداد ارسال می‌کنند. براساس آمار، ۴ هزار و ۳۸۰ نفر در قالب ۶۳۳ گروه از دختران نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رویداد «کتابال» شرکت کردند که از این تعداد ۶۴ درصد تسهیل‌گران از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ۵۳ درصد شرکت‌کنندگان از موسسه جمعیت دختران ایران هستند.

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره زمان شروع و اعلام فراخوان رویداد «کتابال» گفت: فراخوان این رویداد تیرماه منتشر شده و از اول تا ۱۰ تیرماه گروه‌های علاقه‌مند به نشانی https://iranian-girls-society.com/ مراجعه و ثبت‌نام کردند و از ۱۶ تیرماه دوره‌های آموزشی و توانمندسازی این گروه‌ها آغاز شده است. دختران نوجوان هر گروه از اواخر مردادماه شروع به اجرای دو ایده‌ایی کردند که انتخاب کرده بودند.

معدنی درباره استان‌هایی که بیشترین مشارکت را در پویش ملی رویداد «کتابال» داشتند، گفت: در این رویداد از ۲۷ استان طرح‌های ترویج کتابخوانی از طریق باشگاه کتابخوانی دریافت شده است و از چهار استان بوشهر، کرمانشاه، کردستان و مازندران طرحی دریافت نشده است. در این رویداد؛ استان مرکزی با ۱۶۴ گروه کتابال در صدر است و بعد از آن استان سیستان و بلوچستان با ۱۱۱ گروه کتابال در رتبه دوم قرار دارد و استان‌های سمنان با ۹۲ گروه، اصفهان با ۸۶ و تهران با ۷۵ گروه کتابال در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی درباره اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان این رویداد ملی افزود: براساس آخرین اطلاعات از ۶۳۳ گروه تسهیل‌گری که ایده‌هایشان را انتخاب و مستندات اجرای آن را برای رویداد کتابال ارسال کردند، در مرحله نخست داوری در استان‌ها ،۷۰ طرح برگزیده به مرحله کشوری ارسال شده؛ این طرح‌ها قرار است طی یک داوری نهایی بررسی و احتمالاً نتایج آن با تقدیر از برگزیدگان ملی در هفته کتاب به کار خود پایان دهد.

استان تهران ۷۵ باشگاه کتابخوانی و گروه کتابال دارد

معدنی، درباره مشارکت استان تهران در رویداد «کتابال» اظهار کزد: در استان تهران ۶۰ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد و در این ۶۰ مرکز ۷۵ باشگاه کتابخوانی وجود دارد، در این مراکز باشگاه‌ها و گروه‌های کتابخوانی مختلفی فعالیت می‌کنند؛ البته در این رویداد باشگاه‌های کتابخوانی به توسعه و اجرای پویش کتابال کمک بزرگی کردند. در این رویداد با صلاحدید استان‌ها، کتاب‌هایی برای اهدا میان تسهیل‌گران با هدف ترویج کتابخوانی و ایجاد کتابخانه در بخش‌های مختلف درنظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها