یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
«مشهد؛ شهرکتابخوان‌ها» در ایستگاه سوم / پیوند کتابخانه، مسجد، مدرسه و خانواده

خراسان رضوی – سومین رویداد فرهنگی – ترویجی «مشهد؛ شهرکتابخوان‌ها» با هدف کلی ایجاد پیوند عمومی بین کتابخانه عمومی، مسجد، مدرسه و خانواده در سطح کلان‌شهر مشهد در حال برگزاری است.

سرویس استان‌های خبرگزاری ایران کتاب (ایبنا) - ساحل رضایی: پنجم مهرماه امسال بود که در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد در محل فرمانداری این شهر پوستر سومین دوره «مشهد؛ شهر کتابخوان‌ها» با حضور جمعی از مسئولان شهری و استانی رونمایی شد. سومین دوره رویداد فرهنگی - ترویجی «مشهد؛ شهر کتابخوان‌ها» در راستای ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین دانش‌آموزان و نوجوانان مشهد و در قالب‌های مختلف آموزشی، تربیتی و ترویجی در قالب سه طرح «برگزاری جام باشگاه های کتابخوانان مشهد، شنبه‌های کتابخوانی مساجد و پویش کتابخوانی ماهیانه و فصلی» توسط موسسه فرهنگی روح‌دانایی طراحی و در حال برگزاری است.

جشنواره انتخاب برترین‌های کتاب

علی‌اکبر روحی‌گل‌خطمی، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «روح‌دانایی» و مجری رویداد فرهنگی «مشهد؛ شهرکتابخوان‌ها» در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که شهر مشهد با وجود امکانات و دستگاه‌های فرهنگی زیادی که دارد به دلیل عواملی چون پذیرایی از میلیون‌ها زائر، آنچنان که باید به ساکنین و مجاورین این شهر از لحاظ فرهنگی رسیدگی نشده است و برای این موضوع رویدادی با عنوان «مشهد؛ شهرکتابخوان‌ها» در بخش‌های مختلف طراحی شد.

وی ادامه داد: «مشهد؛ شهرکتابخوان‌ها» یک رویداد فرهنگی و یک جشنواره در جهت انتخاب برترین‌ها در حوزه کتاب مشهد است؛ این رویداد فرهنگی دارای بخش‌های مختلفی چون باشگاه کتاب‌خوانی کودک و نوجوان مشهد، شنبه‌های کتاب‌خوانی مساجد و پویش‌های فصلی و کتاب‌خوانی می‌باشد.

روحی‌گل‌خطمی افزود: این رویداد برای سومین سال پیاپی و با همکاری دستگاه‌های مختلف استانی و شهری و همچنین رسانه‌ها و با محوریت مردم در حال برگزاری است.

سه طرح ترویجی کتاب‌محور در یک رویداد

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «روح‌دانایی» گفت: رویدادی «مشهد؛ شهرکتابخوان‌ها» در قالب سه طرح جام باشگاه‌های کتابخوانان مشهد، شنبه‌های کتابخوانی مساجد و پویش کتابخوانی برنامه‌ریزی و در حال اجرا است.

روحی‌گل‌خطمی افزود: طرح جام باشگاه های کتابخوانان مشهد با رویکرد تشکیل باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در سطح محلات مشهد در ۵ محور باشگاه‌های برتر، مربی برتر، نامه برتر، فیلم و کلیپ برتر و ناشر برتر پی ریزی شده است. روند اجرایی این طرح با ثبت نام مربیان تسهیل‌گر کتابخوانی از محلات مشهد در سامانه و شرکت در ۳۲ ساعت آموزشی تخصصی آغاز شده و با تشکیل باشگاه کتابخوانی و عضوگیری توسط مربی در سطح محلات و شروع برنامه هفتگی باشگاه از مهرماه تا پایان بهمن ۱۴۰۳ برای دانش آموزان پی گرفته می شود و دانش‌آموزان عضو باشگاه ها می توانند در این مدت در بخش های مختلف جام شرکت کنند.

وی همچنین ادامه داد: طرح شنبه‌های کتابخوانی مساجد در ۱۷۰ مسجد و محله مشهد مقدس با ثبت نام ائمه جماعات مساجد مشهد و یا مدیر فرهنگی مساجد در سامانه مربوطه و در راستای تشکیل حلقه های کتابخوانی در مساجد اجرایی می‌شود و در این طرح در وحله نخست در شنبه های کتاب بر اساس لیست کتاب های از قبل تعیین شده در بین دو نماز یا بعد از نماز مغرب و عشاء یک کتاب برای خوانش معرفی شده و به همراه اعلام مشخصات کامل کتاب، گزیده ای از آن برای حاضران خوانش می شود. پس از مطالعه دست جمعی در مسجد نیز مباحثه، پرسش و پاسخ، آماده سازی تابلو اطلاعات کتاب و نصب آن در مسجد، قصه گویی، نمایش و خلاصه نویسی از کتاب انجام می گیرد.

روحی‌گل‌خطمی همچنین گفت: در طرح پویش کتابخوانی سه پویش نفس «نجات فرزندان سقط» در حال برگزاری است و دو پویش مادر پروازی «خرده روایت های مادران» و پویش حسنه ماندگار با موضوع «واکاوی تحولات جمعیتی ایران» برگزار شده است.

برگزاری رایگان رویداد برای شرکت‌کنندگان

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «روح‌دانایی» در خصوص شرایط شرکت در این دوره نیز افزود: شرایط شرکت و حضور در این رویداد فرهنگی به این‌گونه است که چه متقاضیان شنبه‌های کتاب‌خوانی مساجد و چه متقاضیان باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان ابتدا باید دوره آموزشی ما را به طور کامل پشت سر بگذارند و پس از شرکت در ۳۲ ساعت آموزشی و قبولی در آزمون می‌توانند یک باشگاه کتاب‌خوانی در محله، مسجد یا کتابخانه عمومی تشکیل دهند.

روحی‌گل‌خطمی گفت: از دیگر شرایط حضور در این دوره این است که مربی حداقل از لحاظ تحصیلی دارای سطح کارشناسی یا سطح دو حوزه باشد؛ تا بتواند باشگاه کتاب‌خوانی را تشکیل دهد و این حلقه‌ها را مدیریت کند و تعهد شرکت در دوره و تعهد تشکیل کارگاه را داشته باشد.

وی همچنین در خصوص تفاوت سومین دوره «مشهد؛ شهرکتابخوان‌ها» با دوره اول و دوم نیز گفت: هر سال روی غنی‌سازی این دوره در پی تکامل بیشتر آن کار می‌شود. برای مثال در سال اول بخش باشگاه کتاب‌خوانی کودک و نوجوان را نداشتیم اما در سال دوم و سوم این بخش افزوده شد.

روحی‌گل‌خطمی یادآور شد: این دوره با ۳۲ ساعت آموزشی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه صرف آن شده است اما به صورت کاملاً رایگان در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد و با تعهد تشکیل باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان انجام می گیرد.

پیوند بین کتابخانه عمومی، مسجد، مدرسه و خانواده

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «روح‌دانایی» خاطرنشان کرد: این رویداد می‌تواند تجربه خیلی خوبی برای شرکت کنندگان باشد؛ در پایان در بخش‌های مختلف جشنواره رقابت شکل می‌گیرد و کسی که برگزیده شود از تندیس جشنواره و هدایای نقدی بهره‌مند خواهد شد.

روحی‌گل‌خطمی گفت: در این ۳۲ ساعت آموزشی که طراحی شده است؛ موضوعاتی از جمله آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان، روش حلقه داری و تسهیل گری نوجوان، آشنایی با روش تولید و انتشار کتاب، کارگاه نحوه معرفی و مشاوره کتاب، روش‌های عادت به مطالعه، کارگاه تبلیغ چهره به چهره یا روش ارتباط موثر، سواد رسانه‌ای بر بستر کتاب و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی در باشگاه کتاب‌خوانی عنوان می‌شود.

وی هدف کلی این طرح را ایجاد پیوند عمومی بین کتابخانه عمومی، مسجد، مدرسه و خانواده دانست و گفت: در چنین بسترهایی باید بتوانیم باشگاه را تشکیل دهیم و نسبت به برنامه‌هایی که داریم و کتاب‌هایی که معرفی خواهیم کرد به گفت‌وگو بپردازیم.

نیازمند برنامه‌های فرهنگی پر بازده هستیم

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «روح‌دانایی» تاکید کرد: در برگزاری برنامه‌های فرهنگی هر چه بیشتر خلاقیت به کار برده شود بازدهی و اثرگذاری آن رویداد فرهنگی بسیار بالا می‌رود. در حال حاضر ما نیازمند برنامه‌های فرهنگی پر بازدهی هستیم.

وی گفت: کودکان و نوجوانان مهم‌ترین قشر در بخش کتاب‌خوانی هستند. اگر این قشر با کتاب و مطالعه انس بگیرند دیگر نیازی نیست در آینده سرمایه گذاری های کلان در راستای کتاب‌خوان کردن یا علاقه‌مند کردن این قشر به مطالعه صورت بگیرد. در این صورت خود کودکان و نوجوانان به راحتی به مطالعه عشق می‌ورزند و در پی افزایش آن هستند و به آگاهی بخشی خود کمک می‌کنند.

روحی‌گل‌خطمی ادامه داد: برگزاری چنین طرح خلاقانه‌ای از این جنس که مربی تربیت می‌کند، دانش‌آموز آموزش می‌بیند، در حلقه‌های کتاب‌خوانی تشکیل گروه می‌دهند، تجربه حضور در مساجد با هدف مطالعه بسیار کمک کننده خواهد بود.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «روح‌دانایی» در پایان یادآور شد: فرآیند انجام کار رویداد فرهنگی مشهد شهر کتابخوان‌ها به این گونه است که در آبان ماه دوره مقدماتی و در آذرماه دوره تکمیلی پشت سر گذاشته می‌شود و فرایند تشکیل باشگاه ها از آبان الی بهمن ۱۴۰۳ و اختتامیه این طرح در پایان بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها