دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
ایبنا در افزایش توان خوانایی مردم پیشتاز است

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت و نقش خبرگزاری کتاب ایران، تاکید کرد، خبرگزاری ایبنا در افزایش توان خوانایی و نوشتاری مردم ایران پیشتاز بوده است.

عبدالحسین کلانتری در حاشیه بازدید از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا با بیان اینکه کتاب، یکی از بنیادی‌ترین ابزارهای تمدنی بشری است، عنوان کرد: می‌توان گفت که کتاب زیرساخت تمدن بشری را می‌سازد و ممکن کرده است؛ بنابراین اگر نگاه تاریخی به تحولات و پویایی‌های جوامع بشری داشته باشیم، کتاب، موجب ماندگاری نظام معرفتی و تجارب بشری و صورت‌بندی آن‌ها شده است.


وی افزود: به همین دلیل، کتابت و کتاب نقش بسیار چشمگیری در شکل‌گیری کلیت تمدن بشری با تمام اجزا و اضلاع و عناصر آن دارد؛ بنابراین هر کمکی که به کتاب بشود، کمک به بشریت، فرهنگ و تمدن‌، کمک به صلح و کمک به پیشرفت پایدار در جهان است.


کلانتری با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌ها برای کمک به کتاب استفاده کرد، ادامه داد: به‌نظر من یکی از کارهای درخشان در حوزه کتاب، تاسیس خبرگزاری ایبنا و تلویزیون اینترنتی کتاب است؛ اکنون در دوره همگرایی رسانه‌ای هستیم و نمی‌شود خط و مرز مشخصی بین ابزارهای رسانه‌ای کشید.


به‌گفته وی، رسانه‌ها به‌طور هم‌افزا همدیگر را کمک می‌کنند تا به یک هدف و غایت برسند؛ کتاب به رسانه، رسانه به کتاب، خبرگزاری به کتاب، کتاب به خبرگزاری.


کلانتری با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد این اتفاق در زیست‌بوم کتاب در حال شکل‌گیری است، گفت: این عناصر به وجود آمدند و یک هم‌افزایی شکل گرفته، در این میان باید موانع را برطرف و ظرفیت را تکثیر کرد. هرچقدر بتوانیم به واسطه ابزارهای رسانه‌ای، حلقه‌هایی که در مجموع زنجیره حوزه کتاب را شکل می‌دهند تقویت کنیم، در واقع حوزه فرهنگ و تمدن خود را تقویت کرده‌ایم.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر رسانه بتواند به افزایش توان خوانایی و نوشتاری مردم ایران کمک کند، به حوزه فرهنگ و تمدن کمک کرده است، تاکید کرد: این کار باید به‌طور ویژه از سوی رسانه‌ها انجام شود و خبرگزاری ایبنا در این زمینه پیشتاز بوده و توانسته این محوریت را حفظ کند؛ البته طبیعتاً باید در این مسیر از ظرفیت‌های سایر رسانه‌ها هم استفاده کند. اگرچه رسانه تخصصی حوزه کتاب داریم اما باید بتواند با محوریتی که در این موضوع به‌طور خاص دارد از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده کند و خود را رقیب سایر رسانه‌ها نبیند و رسانه‌های دیگر هم خود را رقیب ایبنا نبینند.


وی با بیان اینکه پیش از این کمابیش مخاطب ایبنا بودم، افزود: ایبنا با رویکرد تخصصی کار می‌کند که این موضوع با کلیت جامعه پیوند خورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها