دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۵
مجموعه‌اي از آثار شاخص تاريخ اسلام و ايران در خاورميانه

مسوول بخش كتابخانه تخصصي تاريخ اسلام و ايران، با اشاره به اين كه اين مركز بيش از 100 هزار جلد كتاب در زبان‌هاي گوناگون دارد، با توجه به حوزه فعاليت‌هاي تخصصي و ارايه خدمات كتابخانه‌اي، از آن به عنوان كتابخانه‌اي بي‌همتا در خاورميانه ياد كرد.\

عليرضا اباذري، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، زمينه‌هاي كاري اين كتابخانه را تاريخ اسلام از صدر اسلام تاكنون دانست و گفت: اين مركز آثار حوزه تاريخ ايران از قديمي‌ترين ايام ـ شايد از دوران اساطير تاكنون  و همچنين تاريخ و سيره نبوي(ص) و سيره اهل‌بيت(ع) را در بردارد.

وي با بيان اين كه بخش سيره اهل‌بيت(ع) و پيامبر گرامي(ص) از غني‌ترين كتاب‌هاي اين عرصه با 1400 عنوان كتاب‌اند، عنوان داشت: درباره امام علي(ع) نيز 1300 عنوان اثر در موضوعات مرتبط با امام حسين(ع) 1200 عنوان كتاب در موضوع فرهنگ و تمدن اسلام و ايران در زمينه‌هاي مختلف معماري و ... نيز بيش از 2500 اثر به مخاطبان ارايه مي‌كند.

اباذري با اشاره به اين كه بخش خليج فارس اين كتابخانه نيز به تازگي با حدود 2000 عنوان اثر در اين موضوع افتتاح شد، گفت: اين مجموعه آثاري را در حيطه تاريخ و تمدن خليج فارس از دوره‌هاي گوناگون و با تكيه بر آثار داخلي و ديگر كشورهاي حاشيه خليج فارس در قفسه‌هاي خود جاي داده است.

وي با اشاره به اين كه اين كتابخانه 15 سال قبل با كوشش حجت‌الاسلام دكتر رسول جعفريان، نويسنده، مدرس و رييس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، تاسيس شد و وي همچنان رياست اين مركز را بر عهده دارد، تصريح كرد: استفاده از اين كتابخانه براي مراجعان داخلي تنها با ارايه كارت ملي امكان‌پذير است و مراجعان غير ايراني نيز با ارايه كارت‌هاي شناسايي معتبر مي‌توانند از منابع آن استفاده كنند.

مسوول بخش كتابخانه تخصصي تاريخ اسلام و ايران، با تاكيد بر اين كه مجموعه آثار اين كتابخانه تخصصي اغلب به صورت منبع‌اند و پژوهشگران براي مطالعه آنها به اين مركز يا پايگاه اطلاع‌رساني آن مراجعه مي‌كنند، عنوان داشت: اغلب اينجا كتابي امانت داده نمي‌شود. همچنين آثار اين مركز علاوه بر ناشران و نمايشگاه‌هاي داخلي با حضور در نمايشگاه‌هاي كتاب بين‌المللي به ويژه نمايشگاه‌هاي كتاب‌هاي عربي از جده، رياض، عراق، عربستان و ... تهيه مي‌شوند.

وي با اشاره به اين كه از ديگر كشورهاي اروپايي نيز آثار متعددي در اين كتابخانه نگهداري مي‌شود، بيان كرد: در اين مركز از طيف‌هاي گسترده‌اي از زبان‌هاي گوناگون، كتاب ارايه مي‌شود. حدود 90 هزار جلد از آثار اين مجموعه به زبان فارسي، 40 هزار جلد عربي و ساير آثار به زيان‌هاي فرانسوي، تركي استانبولي، آلماني، اسپانيولي و ... هستند.

اباذري با اشاره به اين كه ايجاد تسهيلات براي ارايه كتاب و خدمات كتابخانه‌اي از اهداف اصلي اين كتابخانه تخصص است، اظهار كرد: مي‌كوشيم نظم و مقررات كتابخانه‌اي اين مركز همچنان حفظ شود. همچنين در گردآوري و ارايه آثار، آزادي‌هاي بيشتري در مقايسه با ساير كتابخانه‌هاي دولتي داريم و مي‌خواهيم از بوروكراسي‌هاي دست و پا گير بپرهيزيم و آثار بيشتري را تهيه و خدمات گسترده‌تري را به مراجعان عرضه كنيم؛ به‌گونه‌اي كه در طول سال تحصيلي دست‌كم يك رساله دكتري و 15 رساله كارشناسي ارشد در اين كتابخانه تدوين و تاليف مي‌شود.

مسوول بخش كتابخانه تخصصي تاريخ اسلام و ايران، در پايان با ذكر اين كه اين مركز از ساعت 30/7 بامداد تا 30/21 شامگاه به حدود 150 مراجعه كننده خدمات كتابخانه‌اي ارايه مي‌كند، تصريح داشت: با وجود اين كه كتابخانه‌هاي بزرگ و متعددي در ايران و قم داريم، اما به جرات مي‌توان گفت اين كتابخانه از لحاظ تخصصي بودن در ايران و حتي خاورميانه بي‌همتاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها