دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۹
نمايشگاه كتاب ميزبان «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» مي‌شود

فيلمنامه «2001 :ادويسه فضايي» نوشته استنلي كوبريك و آرتور سي‌كلارك توسط آراز بارسقيان ترجمه شده است. اين اثر در بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بارسقيان درباره اين فيلم گفت: استنلي كوبريك با ساختن اين فيلم علمي و تخيلي تمام ژانرها را در سينما به هم ريخت. فيلم‌هاي شاخص سينما به قبل و بعد از «2001:اوديسه فضايي» تقسيم‌بندي مي‌شوند.

وي افزود: اين فيلمنامه به همراه مصاحبه كوبريك درباره اين فيلم از سوي انتشارات افراز منتشر مي‌شود و در بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب عرضه خواهد شد.

بارسقيان گفت: فیلمنامه اين اثر توسط کوبریک و آرتور سی‌كلارک از روی داستانی به همین نام نوشته شده است. هسته اصلی اودیسه فضایی داستان كوتاهی به نام «نگهبان» است كه كلارك در سال 1948 نوشته است. 

آرتور سی‌كلارك، نویسنده داستان‌های علمی تخیلی است. وي نوشتن داستان‌های علمی تخیلی را از دهه 40 میلادی آغاز كرد.
كلارك دانش‌آموخته رشته فیزیك است و چندین كتاب و مقاله علمی به ویژه در مورد تحقیقات فضایی منتشر كرده است.

كلارك كه در طول عمر خود بیش از 50 رمان و مجموعه داستان علمی تخیلی نوشت.

فیلم «2001 : اودیسه فضایی» شامل سه بخش است. در بخش اول زندگی انسان‌های اولیه نمایش داده می‌شود که بر سر غذا و آب با هم و موجودات دیگر در جدال هستند. در این بخش برخورد انسان‌های اولیه با یک قطعه مونولیتی عامل آغازین خلاقیت و ابتکار آنها در استفاده از امکانات محیطی نمایش می‌یابد. 

بخش دوم در زمان معاصر می‌گذرد، بعد از کشف مونولیت ۴ میلیون ساله عده‌ای برای بررسی آن اعزام می‌شوند و از درک آن عاجز می‌مانند، بخش سوم ۱۸ ماه بعد را نمایش می‌دهد که سفینه‌ای ویژه برای بررسی موضوع اعزام شده است و هدایت سفینه به عهده رایانه‌ای با نام HAL است.

کیر دولئا، گری لاکوود، ویلیام سیلوستر، لئونارد روسیتر، مارگارت تیزاک، رابرت بیتی و داگلاس رین در اين فيلم بازي كرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها