سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰
زندگي و انديشه بزرگان انسان‌شناسي از نگاه «دي. مور»

مدير انتشارات جامعه‌شناسان از انتشار كتاب «زندگي و انديشه بزرگان انسان‌شناسي» خبر داد و گفت: اين كتاب اثر «جري. دي. مور» با ترجمه «هاشم آقابيك‌پور» و «جعفر احمدي» است كه مي‌كوشد روندهاي متداول انسان‌شناسي را در مقايسه با روندهايي كتاب «نظريه‌هاي انسان و فرهنگ» اثر «الوين هيچ» ارايه دهد.\

شيوا شكاري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: كتاب «زندگي و انديشه بزرگان انسان‌شناسي» اثر «جري. دي. مور» استاد دانشگاه كاليفرنياست كه با چند تفاوت شاخص از ديگر كتاب‌هاي انسان‌شناسي گردآوري و در‌‌ آن مجموعه گسترده‌اي از نظرات انسان شناختي مطرح شده است.

شكاري افزود: نويسنده در اين اثر روال متداول انسان‌شناسي را در مقايسه با روندهايي كه در كتاب «نظريه هاي انسان و فرهنگ» اثر «الوين هيچ» بحث شده است، ارائه مي‌دهد و يك قرائت متعادل، اما نه چندان غير انتقادي درباره نقش هر يك از انسان‌شناسان در نظريه انسان‌شناسي را فراهم مي‌آورد. البته نه به اين معني كه وي از نظريه‌اي خاص حمايت نمي‌كند.

شكاري افزود: نكته مهم در اين اثر آن است كه آثار ديگر درباره نظريه انسان‌شناختي به جاي افراد بر ايده‌ها تأكيد مي كنند، اما «دي. مور» معتقد است كه دلايل كافي براي مطرح كردن ساختار زندگي‌نامه وجود دارد و ايده‌ها نمي‌توانند بدون هيچ پايه و اساسي شكل گيرند، بلكه تجارب افراد است كه به آنها شكل مي‌دهند. در واقع، برخي از ايده‌ها را همه مردم مي‌پذيرند و مي‌توان گفت كه اين موضوع نشان از ويژگي مشترك افراد است.

وي افزود: مولف در اين اثر انسان‌شناسي را در مقايسه با ارگانيك، ايده پيشرفت، كاركرد جامعه، نقدهاي پست مدرنيسم و... مطرح مي‌كند، زيرا اينها پديده‌هايي نيستند كه به تنهايي توسط انسان‌هاي بزرگ به وجود آمده باشند؛ چنانچه «دي مور» مي‌گويد: «وقتي نظريه‌هاي انسان‌شناسي را مرور مي‌‌كنم، به نظر مي‌رسد كه چنين مفاهيم گسترده‌اي مبناهايي كلي باشند كه برخي محققان ساختارهاي نظري خود را بر اساس اين مبناها ارايه كرده‌اند، اما عوامل و مسائل مهم ديگري باعث شكل‌گيري ايده‌هاي انسان‌شناسي مي‌شوند.» 

شكاري ادامه داد: نويسنده اين كتاب در چهار بخش به انديشه‌هاي انسان‌شناسان مي‌پردازد و مفاهيمي نظير؛ بنيانگذاران، ماهيت فرهنگ، ماهيت جامعه، نظريه‌هاي تطوري؛ انطباقي و ماترياليستي، ساختارها، نمادها و معاني، رسوم، عامليت و قدرت را بررسي مي‌كند.

مدير انتشارات جامعه‌شناسان افزود: فصول اين كتاب در شش بخش موضوعي تشكيل شده‌اند كه هر بخش با يك مقاله مقدماتي كوتاه شروع مي‌شود و مسائل و موضوعات مشترك ميان انسانشناسي را كه در همان بخش مورد بحث قرار گرفته‌اند، مطرح مي‌كند و در هر فصل به معرفي يك محقق و نقش وي در حوزه انسان‌شناسي، تاريخچه زندگي حرفه‌اي محقق با تأكيد بر حوزه كاري و آثار منتشر شده‌ وي مي‌پردازد و جنبه‌هاي اصلي مربوط به كار محقق را مورد بحث قرار مي‌دهد. نتيجه‌گيري كتاب نيز به همراه فهرست منابع آورده شده است كه دانشجويان مي‌توانند با دقت بيشتري اين منابع را پيگيري كنند.

چاپ نخست كتاب «زندگي و انديشه بزرگان انسان‌شناسي» اثر «جري. دي. مور» در شمارگان 1000 نسخه و قيمت 96000 ريال منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط