یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۹
جنگ نرم فرهنگي از ديدگاه «ميشل ويليام»

نويسنده و مدرس علوم سياسي از ترجمه كتاب «جنگ نرم فرهنگي؛ درآمدي بر امنيت و فرهنگ» خبر داد و خاطرنشان كرد: اين كتاب، اثر «ميشل ويليام» استاد روابط بين‌الملل است و مطالب آن كمك بسياري به تحليل ادبيات جنگ نرم در ايران مي‌كند._

مهدي ذوالفقاري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: كتاب «جنگ نرم فرهنگي؛ درآمدي بر امنيت و فرهنگ» منبعي آموزشي براي پاسخ‌گويي به نياز دانشجويان و پژوهشگران حوزه علوم سياسي است كه مخاطب را با استناد به نظريه‌هاي علمي، با جنبه‌هاي فرهنگي جنگ نرم آشنا مي‌كند.

ذوالفقاري در ادامه با اشاره به نقاط ضعف اين علم در ايران گفت: كتاب‌هاي تاليفي يا ترجمه‌شده كه در حوزه عمليات‌هاي رواني نگاشته شده‌اند، بيشتر جنبه ژورناليستي دارند و كمتر از نظريه‌هاي علمي بهره جسته‌اند. كاستي اين نقاط باعث شد تا اين كتاب را از نويسنده‌اي صاحب‌نظر در اين حوزه براي دانشجويان و پژوهشگران به سفارش دانشگاه امام صادق(ع) ترجمه كنم.

وي افزود: كتاب «جنگ نرم فرهنگي؛ درآمدي بر امنيت و فرهنگ» در پنج فصل نگاشته شده است كه شامل «بيان فرهنگ راهبرد امنيت، قالب‌گيري رابطه مجدد تاريخي»، «راهبردهاي فرهنگي سوم رشته صلح دموكراتيك، ليبراليزم و قدرت نمادين از نظرات كانت تا ليبرال‌ها»، «پيمان تا جامعه امنيتي ناتو» و «جنگ‌هاي فرهنگي» مي‌شود و به نقش تاثيرگذار ابعاد فرهنگ در جنگ‌هاي مدرن اشاره دارد و بيان مي‌كند كه جنگ‌هاي آينده، جنگ‌هاي فرهنگي‌اند كه ملت‌ها را از طريق فرهنگ تحت تاثير قرار مي‌دهند و در لايه‌هاي مختلف جامعه‌ها رخنه مي‌كنند و ديگران را به انجام رفتار مطلوبي وادار مي‌كنند كه خود مي‌پسندند.

مترجم اثر تصريح كرد: محور اصلي اين كتاب به جنبه‌هاي فرهنگي جنگ نرم و رابطه آن با امنيت و فرهنگ مي‌پردازد و مباحث علمي آن را بر پايه‌ ديدگاه‌هاي نظري بيان مي‌كند.

ذوالفقاري ادامه داد: البته ادبيات كتاب سنگين است و كسي كه اين كتاب را مطالعه مي‌كند، بايد با مباني نظري قدرت نرم و مطالعات امنيتي آشنا باشد.

وي درباره جامعه مخاطب اين كتاب افزود: اين كتاب، اثري دانشگاهي است و براي دانشجويان كارشناسي ارشد و استادان دانشگاه كاربرد دارد، زيرا به مباحث فرهنگي نگاهي فلسفي دارد و همچنين مي‌تواند براي كساني كه در حوزه قدرت جنگ نرم و ديپلماسي عمومي كار مي‌كنند، مفيد باشد. 

ذوالفقاري در پايان گفت: ترجمه كتاب «جنگ نرم فرهنگي درآمدي بر امنيت و فرهنگ» اثر «ميشل ويليام» در380 صفحه به پايان رسيده است و به زودي از سوي انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر و روانه بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط