چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
اَهوَز: «ماه تمام من» تاریخ را با سوز و گدازی ادبی روایت کرده است/ اگر بودجه نباشد، پژوهش‌ها تکراری می‌شوند

چهارم شعبان سال 26 هجری قمری، چهره عالم منور به چهره نورانی قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل (ع) شد. مرتضی اهوز، نویسنده کتاب «ماه تمام من» به همین این مناسبت درباره کتاب خود توضیح داد: این کتاب نوعی مقتل و محور اصلی داستان، کربلاست. «ماه تمام من» یک پژوهش تاریخی نیست اما در تدوین آن از منابع و اسناد معتبر تاریخی استفاده شده است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- عباس، فرزند علی بن ابیطالب (ع) و ام‌البنین، در روز چهارم شعبان سال 26 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود. عباس در خانه علی (ع) و در دامان مادری با ایمان و وفادار و در کنار حسن و حسین (ع) رشد کرد و از این خاندان پاک درس‌های بزرگ انسانیت، شهادت و صداقت آموخت.
 
عباس (ع) از نظر ملکات روحی و کمالات نفسانی نیز بعد از برادرش امام حسین (ع) در میان همه جوانان و رجال اهل‏ بیت (ع) نظیر نداشت. در جنگ‏‌های صفین و نهروان در رکاب پدر بزرگوارش مشارکت داشت. به دلیل سیمای جذاب و نورانیش او را «قمر بنی هاشم‏» می‏‌خواندند و به خاطر آوردن آب به خیمه‏‌ها «سقا» لقب یافت.
 
امام سجاد (ع) می‏‌فرماید: «خدا رحمت کند عمویم را که جان خویش را در راه برادرش فدا کرد تا آنکه دست‌هایش قطع شد. خداوند دو بال به او داده است که به وسیله آن با فرشتگان در بهشت پرواز می‏‌کند. چنانکه خداوند برای جعفر بن ابیطالب قرار داده است.»
 
بودن حضرت عباس(ع) در همیشه تاریخ
مرتضی اَهوَز، پژوهشگر و نویسنده کتاب «ماه تمام من» در سالروز ولادت حضرت ابوالفضل (ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا، ضمن شرحی کوتاه از موضوع کتابش، درباره وضعیت پژوهش در زمینه سیره اهل بیت (ع) و مشکلات این حوزه از نشر سخن گفت.
 
وی اظهار کرد: شخصیت‌هایی مانند حضرت عباس و اهل بیت (ع) بودنشان در همیشه تاریخ ضروری است و نوشتن درباره آن‌ها نیاز به مناسبت و دلیل خاصی ندارد.
 
اَهوَز درباره وجه تسمیه کتابش گفت: وجه تسمیه کتاب به دلیل لقب «قمر بنی هاشم» است. کتاب در 14 هلال تدوین شده که مراعات و نظیری به سیر کامل شدن ماه در آسمان از هلال شب اول تا بدر در شب چهاردهم است.
 
نویسنده کتاب «ماه تمام من» افزود: در این اثر هر هلالی ضمن این‌که روایتی مستقل از بخشی از حادثه عاشورا دارد، متصل به داستان اصلی کتاب است. هلال اول مربوط به اعلام خبر شهادت امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) به ام‌البنین در شهر مدینه است. در ادامه با بازگشت به گذشته، ام‌البنین به یاد خوابی می‌افتد که پیش از ازدواج با حضرت علی (ع) دیده و داستان تولد حضرت ابوالفضل (ع) بیان می‌شود. در این هلال بخش‌هایی از زندگی حضرت انتخاب شده‌اند که روایت عاطفی دارند.

وی در ادامه در تشریح هلال‌های کتاب عنوان کرد: پنج هلال نخست کتاب مقدمه‌ای برای ورود به سرزمین کربلا از شب هفتم محرم است. مساله سقایت حضرت ابولفضل (ع) در بخش‌هایی از کتاب به تفصیل مطرح شده است. در هلال‌های ششم تا نهم موضوعاتی مانند امان‌نامه شمر، مهلت‌گرفتن در شب عاشورا و اعلام وفاداری اصحاب مطرح می‌شود. هلال‌های دهم تا دوازدهم نیز به مساله شهادت ابوالفضل اشاره دارند و هلال‌های سیزده و چهارده با رویکرد ادبی حال امام حسین (ع) پس از شهادت حضرت عباس را شرح می‌دهد. موضوع این فصل درباره اسارت اهل‌بیت (ع) در نبود حضرت ابوالفضل (ع) است.
 
اهوز ادامه داد: این کتاب نوعی مقتل و محور اصلی داستان کربلاست. این اثر یک پژوهش تاریخی نیست، اما در تدوین آن از منابع و اسناد معتبر تاریخی استفاده شده است.
 
این نویسنده درباره ویژگی‌های این اثر گفت: کتاب «ماه تمام من» تاریخ را با سوز و گدازی ادبی برای برانگیختن احساس مخاطب روایت می‌کند. مخاطب قرار دادن شخصیت اصلی داستان نیز از ویژگی‌های کتاب است که سبب می‌شود خواننده بیشتر احساس همدردی کند؛ انگار که خود خواننده روضه را روایت می‌کند.
 


وی درباره کمیت و کیفیت آثار تالیف شده درباره زندگی و سیره اهل بیت (ع) در کشور افزود: کتاب‌های زیادی در زمینه اهل بیت (ع) در کشور منتشر شده که برخی نیز آثاری بسیار فاخر و غنی هستند که از آن جمله می‌توان به «مقتل جامع سیدالشهداء» اشاره کرد. در این راستا باید به این نکته توجه کرد که پژوهش‌های تاریخی مخاطب خاص خود را می‌طلبد.
 
اهوز با اشاره به لزوم حمایت دولت و نهادهای مسئول از پژوهش و پژوهشگران برای تولید آثار فاخر اظهار کرد: نخبگان بسیاری در میان نویسندگان و پژوهشگران کشور وجود دارند که برای تولید آثار ارزشمند با طیب خاطر، نیازمند حمایت نهادهای مسئول هستند. اگر بودجه نباشد، پژوهش‌ها تکراری می‌شوند.
 
نویسنده «ماه تمام من» ادامه داد: اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، وضعیت آشفته بازار کتاب است. شمارگان پایین کتاب، توزیع نامناسب و کمبود کتابخوان از جمله مشکلاتی است که سطح کمی و کیفی آثار را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. وقتی شمارگان کتاب افزایش پیدا کند، نویسنده هم انگیزه‌ بیشتری برای نوشتن خواهد داشت. کتاب کالایی فرهنگی که اگر به آن به‌عنوان کالای استراتژیک نگاه کرد و وضعیت توزیع و پخش آن را سامان داد، مطمئنا سطح کیفی آثار نیز افزایش پیدا خواهد کرد. فرهنگ‌سازی برای کتابخوانی دیگر موضوعی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها