جمعه ۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۰
آخرین رمان «سال بلو» ترجمه شد

«رولشتان» آخرین رمانی که سال بلو در زمان حیاتش منتشر کرده به فارسی ترجمه شد. این کتاب ماجرای دوستی دو استاد کهن سال دانشگاه را نقل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ترجمه منصوره وحدتی‌احمدزاده از رمان «رولتشان» آخرین نوشته سال بلو، نویسنده امریکایی، به پایان رسید. این کتاب توسط موسسه انتشارات اختران روانه کتاب‌فروشی‌ها می‌شود.


بلو در سال ۲۰۰۰ میلادی این کتاب را با عنوان اصلی:‌ «Ravelstein» نوشته است. این کتاب آخرین رمان بلو در طول زندگی‌اش است که آن را در ۸۵ سالگی و پنج سال پیش از مرگش به چاپ رسانده. وی در این کتاب ماجرای دوستی دو استاد کهن‌سال دانشگاه را نقل می‌کند و روحیات سرزنده آنها را در سن پیری به تصویر می‌کشد.


سال بلو (Saul bellow) با نام اصلی سالمان بلوز در سال ۱۹۱۵ در کانادا و از پدر و مادری روس به دنیا آمد. وی در ۸ سالگی بعد از خواندن رمان کلبه عموتم تصمیم گرفت نویسنده شود.

این نویسنده در سال ۱۹۴۸ برنده بورس کوگنهایم شد و از این طریق توانست به پاریس سفر کند. در پاریس رمان «ماجراهای اوریمالت» را نوشت که نام او را سر زبان ها انداخت. «ماجراهای اوریمالت»، «هرتسوک» ، «دسامبر دین» و «هدیه هامبوت» از معروف ترین آثار او هستند.

بلو در سال ۱۹۷۶ برنده جایزه نوبل و سه بار نیز برنده جایزه پولیتزر شد و در سال ۱۹۹۵ به علت خوردن ماهی سمی، مسموم شد و تا چند قدمی مرگ رفت. وقتی بهبود پیدا کرد به سختی مي‌توانست قدم بردارد ولی با این حال دو رمان دیگر نیز نوشت. بلو ۵ بار ازدواج کرد. از ازدواج اول صاحب ۳ فرزند پسر شد و از ازدواج پنجم در سال ۲۰۰۰ و در ۸۴ سالگی صاحب فرزند دختری شد.

در ایران ۱۰ کتاب از این نویسنده با نام‌های «امروز را عشق است»، «روایت انسان سرگشته»، «سلطان باران»، «هدیه هامبالت»، «هرتسوگ»، «مرد معلق»، «دم را دریاب»، «واقعی» و «سپندی بر آتش» به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

از میان مترجمان فارسی این نویسنده می‌توان به افرادی چون سیما زمانی، بابک تبرایی، مهرداد ایرانی‌طلب، فرشته داوران، عباس کرمی‌فر، وحید دستپاک و فریدون رضوانیه اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها