چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۸
آینده تاریک انسان با هوش مصنوعی!

روزگار بی عیب و نقص، تصویری تلخ از آینده‌ است که در آن از هوش مصنوعی به بدترین شکل ممکن سوءاستفاده شده است.

سرویس دانش و فناوری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فرض کنید که در آینده نه چندان دور، یک سیستم مدیریت درمان و نظارت بر پایه هوش مصنوعی، پزشکان با استفاده از هوش مصنوعی بتوانند یک داروی خاص برای شاد نگه داشتن همیشگی انسانهابسازند. به همه برنامه اینکه کی بخوابند، کی غذا بخورند، با کی ازدواج کنند و کجا زندگی کنند داده شود.

یا تصور کنید تمام انسان‌ها با یک مچ‌بند مجهز به قابلیت پیشرفته هوش مصنوعی، کنترل و نظارت شوند. به آن‌ها بگوید کی به کجا بروند و چه کارهایی انجام بدهند.

در این فضای سیاه تخیلی، باریدن باران یا آفتابی شدن هوا به دست هوش مصنوعی تنظیم و کنترل می‌شوند.

انچه گفته شد گوشه‌ای از روایت رمان روزگار بی عیب و نقص (یونی کامپ) نوشته‌ی آیرا لوین و برنده‌ی جایزه‌ی ادبی پرومتئوس بود.

کتاب روزگار بی‌عیب و نقص (یونی کامپ) را آیرا لوین، نویسنده‌ی انگلیسی‌تبار نوشته و جمشید نرسی آن را به فارسی ترجمه کرده است. این کتاب در ژانر علمی تخیلی نوشته شده است و داستانی پادآرمان‌شهری دارد. کتاب روزگار بی‌عیب و نقص برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ به چاپ رسید و موردتوجه دوستداران ژانر علمی تخیلی قرار گرفت. لوین در سال ۱۹۹۲ جایزه‌ی کتاب پرومتئوس را برای این رمان دریافت کرد. از روی این اثر فیلمی با همین نام هم اقتباس شده است.

این کتاب ت‌صویری تلخ از آینده‌ای را به ما نشان می‌دهد که از هوش مصنوعی به بدترین شکل ممکن سوءاستفاده شده است. با اینکه با این تغییرات جنگ از بین رفته، ولی بشریت بخاطر اینکه بتواند بدون هیچ عیب و نقصی در کنار یکدیگر زندگی کنند، به وحشتناک‌ترین شکل ممکن کنترل می‌شوند. این اثر جزو مشهورترین آثار در زیر ژانر کتاب‌های پساآخرالزمانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها