چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
دموکراسی و طراحی با درنظرگرفتن فرم‌های گسترش‌یافته در حکومت

کتاب «دیزاین و دموکراسی» هم می‌تواند برای معماران و طراحان مناسب و قابل‌استفاده باشد و هم برای افرادی که گرایش‌های مختلف سیاسی را به‌خصوص از جنبه‌های هنر دنبال می‌کنند.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مهدیه سادات نقیبی: کتاب «دیزاین و دموکراسی» با عنوان دوم «اندیشه‌های کنشگرانه و مثال‌های عملی برای آزادی عمل اجتماعی-سیاسی» نوشتهٔ میشائیل ارل هاف و مازیار رضایی و ترجمهٔ مریم پور اسماعیل در ۱۴۰۲ با موضوع هنر و اجتماع و همچنین طراحی و جنبه‌های سیاسی در ۲۸۶ صفحه به قیمت ۲۶۵ هزار تومان از انتشارات مشکی منتشر شده است.

کتاب «دیزاین و دموکراسی» در دوازده عنوان تحت موضوع هنر و اجتماع و طراحی؛ جنبه‌های سیاسی گردآوری شده است. از عنوان کتاب می‌توان حدس زد که ارتباط میان دموکراسی و دیزاین برای مخاطب بیان شده است به همین منظور در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «موضوعی به‌شدت پیچیده و در نتیجه بسیار الهام‌بخش و هیجان‌انگیز: دموکراسی و دیزاین. همین‌طور هم هست؛ زیرا دموکراسی و هم دیزاین همیشه با تضادها دست‌به‌گریبان‌اند. دموکراسی و دیزاین نویدبخش توسعهٔ اجتماعی مسالمت‌آمیز و هم زمان، ابتکارها و چشم‌اندازهای تازه‌اند».

در ادامه می‌خوانیم: «اگر قرار باشد دموکراسی به بزار پا بگذارد محرکِ آن قطعاً به‌ویژه هنگام انتخابات، بازاریابی و ترفندهای تبلیغاتی بازار است. بارها این پرسش مطرح شده است: پس تفاوت میان دموکراسی با یک سوپرمارکت دقیقاً چیست؟ تنها تفاوت شاید این باشد که در یک سوپرمارکت حتی اقلیت‌ها هم می‌توانند دست‌کم خیال کنند که صدایشان شنیده خواهد شد. تصادفی نیست که در انگلستان وقتی از کالا صحبت می‌کنیم این موارد را "goods" می‌نامیم، یک چیز خوب؛ "goods" هم به معنی کالاها و هم به معنی خوبی‌ها؛ این یعنی اخلاق در بازار دخیل است.»

کتاب «دیزاین و دموکراسی» سعی دارد هنرِ دیزاین را از جنبه‌های سیاست که بخشی از آن دموکراسی است؛ بررسی کند و وارد بازار و بازاریابی شود. این کتاب نه‌تنها هنر را در جهت سیاست تحلیل و بررسی می‌کند؛ بلکه با نگاه منطقی به هنر و دست‌مایه‌های طراحان می‌اندیشد، در نتیجه هنر از جایگاه اصلی خود خارج می‌شود و در مبحث سیاست جای می‌گیرد.

به همین منظور در بخش درآمد می‌خوانیم: «دیزاین با مناسبات قدرت و هژمونی‌ها، رژیم‌های سیاسی و ایدئولوژی‌ها سروکار دارد. در رشتهٔ معماری و تاریخ خدمت این رشته به دولت‌ها و امپراتوری‌ها، دموکراسی و دیکتاتوری‌ها، ابعاد سیاسی دیزاین آشکارتر از بقیه رشته‌هاست. نظریه‌پردازی‌های گسترده‌تری دربارهٔ فرم سیاسیِ «پانوپتیکان» در معماری شده است».

کتاب «دیزاین و دموکراسی» می‌خواهد بگوید گسترش دیزاین در حکومت چنان شتابان است که نظریه‌های سیاسی از تحلیل فرم‌های دیزاین و دلالت‌های معنایی آن‌ها عقب می‌مانند. فرم هایی که در حال حاضر در حکومت‌ها گسترش می‌یابند؛ برای نمونه دیزاین اندیشی، دیزاین مشارکتی و دیزاین خدماتی؛ دیگر آن‌هایی نیستند که در روش فوکویی بررسی شده‌اند.

کتاب «دیزاین و دموکراسی» با عنوان دوم «اندیشه‌های کنشگرانه و مثال‌های عملی برای آزادی عمل اجتماعی - سیاسی» نوشتهٔ میشائیل ارل هاف و مازیار رضایی و ترجمهٔ مریم پور اسماعیل در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۲۸۶ صفحه به قیمت ۲۶۵ هزار تومان از انتشارات مشکی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها