سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
کتاب‌های محبوب مجری سابق برنامه‌های کودک تلویزیون

مجری سابق برنامه‌های کودک تلویزیون در این مطلب از کتاب‌های محبوب دوره کودکی خود، پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران و چگونگی بهبود کیفیت تألیف صحبت کرده است.

الهه رضایی، مجری سابق برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کتاب دلخواه و محبوبش در کودکی گفت: من به کتاب‌های شعر بسیار علاقه‌مند بودم؛ اما کتاب‌های محبوب من در کودکی کتاب «شازده‌کوچولو» اثر آنتوان دو سنت اگزوپری و کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به قلم مهدی آذریزدی بود.

او به بهانه نزدیک‌شدن به روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ و معرفی کتاب به مخاطبان نوجوان، با اشاره به اینکه نوجوانی زمان رسیدن به استقلال و اشراف پیدا کردن به موضوعات است، کتاب «بادام» را معرفی کرد. او در توضیح پیشنهاد خود گفت: به نظر من کتاب «بادام» از این جهت کتاب مناسبی است که شخصیت نوجوان کتاب به یک‌باره در مسیری قرار می‌گیرد که تصمیم‌گیرنده می‌شود.

این مجری برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون که بچه‌های دهه‌های گذشته خاطرات زیادی با او و اجرایش دارند، در پاسخ به این سوال که «به نظر شما چه نکته‌ای در تألیف یا ترجمه یک کتاب ارزشمند برای کودک و نوجوان حائز اهمیت است؟» بیان کرد: به عقیده من باید در یک اثر تألیفی یا ترجمه علایق بچه‌ها، مواردی که بچه‌ها روی آن‌ها حساس هستند و تمام نکات آموزشی و سرگرمی لحاظ شود. برای مثال اگر قرار است یک رمان یا یک قصه برای بچه‌ها تألیف یا ترجمه شود باید حال‌وهوای کودکان در آن اثر مستتر باشد تا آن‌ها با خواندن آن کتاب با داستانش هم‌ذات‌پنداری و در خیال خود پرواز کنند. اگر این موارد در تولید یک اثر لحاظ شود هم بچه‌های بیشتری کتابخوان خواهند شد هم آن اثر در آموزش و سرگرم کردن آن گروه سنی، مؤثرتر واقع می‌شود.

رضایی توصیه‌ای نیز به پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان داشت: چقدر خوب است که نویسندگان ما با توجه به شرایط اقلیمی، روحیات فرزندان ایران و فرهنگ کشورمان، کتاب‌هایی را بنویسند که در مورد یک کودک یا نوجوان ایرانی مصداق داشته باشد تا بتوانند علاوه بر سرگرمی و لذت روح، نکات لازم را نیز به آن‌ها آموزش دهند. با توجه به افزایش قیمت کتاب‌ها در سال‌های اخیر و سخت شدن خرید کتاب، امیدوارم که کودکان و نوجوانان در نمایشگاه بسیار عالی کتاب تهران در کنار کتاب‌های ترجمه، از کتاب‌های تولید داخل نیز بسیار خوب بهره‌مند شوند.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط