چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷
تاثیر فروش‌مجازی کتاب بر افزایش سرانه مطالعه

خراسان‌رضوی - مدیر اپلیکیشن کتابخوان فراکتاب گفت: فروش‌مجازی کتاب در سال‌های اخیر تاثیر زیادی بر افزایش سرانه مطالعه کتاب داشته است که در نمایشگاه کتاب تهران هم نباید از این ظرفیت غافل شد.

احسان جوانشیر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، در آستانه سی‌وپنجمین دور از نمایشگاه کتاب تهران گفت: فروش‌مجازی کتاب در سال‌های اخیر تاثیر زیادی بر افزایش سرانه مطالعه داشته است و آمار فروش چندین هزار نسخه الکترونیک و صوتی که در همه سکوهای کتابخوان به فروش می‌رسند بر این حرف صحه می‌گذارد.

وی افزود: همچین در سرتاسر کشور در هفته‌ها و ماه‌های سال مشاهده می‌کنیم که پویش‌ها و جمع‌خوانی‌های متعددی بر اساس نسخه الکترونیکی کتاب برگزار می‌شود.

اختلاف قیمت زیاد نسخه چاپی و الکترونیکی

این فعال فرهنگی با اشاره به اختلاف قیمت قابل ملاحظه نسخه چاپی و الکترونیکی کتاب بیان کرد: تبدیل شدن گوشی همراه به بخش جدانشدنی زندگی امروزه مردم باعث شده با خواندن نسخه الکترونیک، همواره افراد یک کتابخانه همراه در دست داشته باشند لذا تمام این مسائل باعث شده فروش مجازی کتاب سرانه مطالعه کتابخوانی افزایش یابد لذا در نمایشگاه کتاب تهران هم نباید از این ظرفیت غافل شد.

تاثیر فروش‌مجازی کتاب بر افزایش سرانه مطالعه

مزایای کتاب الکترونیک

جوانشیر با اشاره به مزایای نسخه‌ی الکترونیکی کتاب‌ها بیان کرد: هزینه پایین کتاب، همواره در دسترس بودن کتاب‌ها در هر زمان و مکانی، امکان مطالعه بدون اینترنت، امکان جستجو در متن کتاب برخی از مزایای این کتاب‌ها است.

لزوم فرهنگسازی

وی در خصوص لزوم فرهنگ‌سازی بیشتر برای این نوع از مطالعه تصریح کرد: نهادهای متولی فرهنگ در کشور باید برای این کار فرهنگ‌سازی را آغاز کنند چرا که هنوز بخش زیادی از مردم با این سبک غریبه هستند همچنین اینکه ناشران هم باید از نسخه دیجیتال کتاب‌ها حمایت کنند. ما هنوز ناشرانی را داریم که با وجود پیشرفت سریع فناوری و فراگیر شدن گوشی همراه برای تمام سنین و اقشار جامعه، همچنان اعتقاد دارند که کتاب فقط باید چاپی باشد و در برابر دیجیتال شدن مقاومت می کنند.

مدیر اپلیکیشن کتابخوان فراکتاب که اولین کتابخوان دیجیتال و قانونی کشور است در انتها عنوان کرد: امسال به صورت مستقیم و به عنوان غرفه‌دار در نمایشگاه شرکت نمی‌کنم ولی بنا داریم با کمک همکارانم با طرحی نو، از فرصت نمایشگاه کتاب تهران برای معرفی فراکتاب و جذب ناشران جدید بهره ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط