سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
کتاب نقش سازنده‌ای در تقویت ریشه‌های فرهنگی دارد

آذربایجان‌غربی- نویسنده ارومیه‌ای حوزه کودک و نوجوان گفت: کتاب به خودی خود نقش بسیار موثر و سازنده‌ای در تقویت همه جنبه‌های زندگی و از لحاظ بازسازی و تقویت ریشه‌های فرهنگی، علمی، هنری، اخلاقی و تربیتی دارد.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): ایران سرزمین شاعران و نویسندگان است و این ویژگی مهم، از افتخارات کشور محسوب می‌شود و نویسندگان و شاعران بزرگ، از مطالعه غافل نبودند و مطالعه کتاب به رشد فکری آنها کمک کرده است.

سحر افضلی، شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان در استان آذربایجان‌غربی است که بیش از ۱۶ سال بوده با این قشر در حال کار است.

محفل ادبی کودک و نوجوان «دنیز» از سال ۱۴۰۰ بصورت رسمی فعالیتش را در کتابخانه مرکزی ارومیه آغاز کرده است، همکاری‌های موثر همکاران کتابخانه توانسته تعداد شرکت کنندگان را از پنج شش نفر به حدود ۳۰ نفر برساند که همه این افراد نونهال با شور و اشتیاق بسیار با ذهن خلاق و روح لطیفشان در جلسات حاضر شده و به تمرین نوشتن و خواندن اشعار، داستان، دلنوشته و....می‌پردازند. فعالیت‌هایی مثل درست کردن روزنامه دیواری در مناسبت‌های مختلف، جلسات معرفی کتاب که هر دانش آموز یک کتاب را به دوستانش معرفی می‌کند، رونمایی کتاب از نویسندگان کوچک و فعالیت‌های جنبی دیگر از جمله برنامه‌های این محفل ادبی است.

کتاب‌های «طلوع سحر» شامل اشعار کودکانه، «حوالی دلم کسی قدم می‌زند» مختصص بزرگسال و کتاب سوم وی یک کتاب ترجمه شده در حوزه روانشناسی و فلسفه است، را در کارنامه خود دارد.

-نقش نمایشگاه بین‌المللی تهران در بازسازی و تقویت فرهنگ مکتوب و تاثیر آن در زیست مردم امروز را چگونه ارزیابی می کنید؟

کتاب به خودی خود نقش بسیار موثر و سازنده‌ای در تقویت همه جنبه‌های زندگی و از لحاظ بازسازی و تقویت ریشه‌های فرهنگی، علمی، هنری، اخلاقی و تربیتی دارد. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که هرساله برپا می‌شود از نظر من این تاثیرگذاری را در قشر کتابخوان جامعه و نیز افرادی که شاید به‌دلایل گوناگون زندگی امروز با کتاب و کتابخوانی تاحدودی بیگانه شده‌اند، بیشتر می‌کند. همه ساله با شنیدن خبر برپایی نمایشگاه کتاب تهران، ناخوداگاه شور و شوق و جوششی در ذهن افراد ایجاد می‌شود که یا شخصاً از این نمایشگاه بازدید کنند و یا حداقل اخبار آنرا دنبال کنند.

پس به‌نوعی می‌توان گفت اکثر افراد با روند این نمایشگاه خود را همراه می‌کنند و این به‌نوعی تشویق و ترغیب افراد جامعه به پیگیری کتاب و کتابخوانی است که حتی شده در این مدت، کتاب و کتاب خواندن را در زندگی روزمره جای دهند و حتی در فضای مجازی نیز اخبار آنرا دنبال کنند.

- نظرتان در باره شعار نمایشگاه؛ «بخوانیم و بسازیم» چیست؟

شعار نمایشگاه کتاب تحت عنوان بخوانیم و بسازیم را به‌شخصه موثر و مفید ارزیابی میکنم، ما اگر بخوانیم، می‌توانیم بدانیم و اگر بدانیم می‌توانیم بسازیم. پس دانستن لازمه ساختن است و این دانستن از خواندن، پژوهش و تحقیق، و مطالعه بدست می‌آید.

- این نمایشگاه تا چه میزان در بازنمایی و شناسایی ناشران مطرح استانی و ملی موثر ظاهر شده و پیشنهاد شما برای بهتر شدن این فرایند چیست؟

قطعاً اسم و رسم ناشران و نیز مولفان مطرح استانی و ملی در قفسه‌ها و غرفه‌های مکانی به‌عنوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب، بیشتر و بهتر مطرح می‌شود. اینجا جایی است که همه باهم هستند. ناشران و مولفان کاملاً در مقابل چشمان خوانندگان و در مرکز توجه هستند. این در معرفی کسانی که به نوعی در پشت صحنه مانده‌اند و آنطور که باید و شاید شناخته نشده‌اند، بسیار مفید و موثر است و این موضوع آنها را تشویق به ادامه نوشتن و منتشر کردن حتی بهتر و با کیفیت‌تر از قبل می‌کند.

برای بهتر شدن این فرایند بنظر من باید همکاری های تنگاتنگ با ناشران داشت و آثار خوب را شناسایی کرد و در نمایشگاه شرکت داد. گاهی مولف از مراحل این فرایند بیخبر و ناآگاه است و این وظیفه ناشر است که بتواند با همکاری‌های ماهرانه، ارتباط مولف با فرایند و عوامل برگزار کننده نمایشگاه را ربط دهد.

- پدیدآورندگان بومی چگونه می‌توانند در نمایشگاه سهم داشته باشند و خود و آثار خود را در این فضا عرضه و معرفی کنند و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنند؟

مولفان و نویسندگان اگر قصد بر شرکت دادن آثارشان در نمایشگاه را دارند باید از چند ماه قبل، با ناشر همکاری و مشورت کنند تا سر وقت بتوانند محصول خود را در نمایشگاه عرضه کنند. کیفیت آثار تالیفی، زیبایی جلد و تبلیغاتی که از قبل انجام می‌دهند در بالا بردن وجهه کتاب در نمایشگاه می‌تواند موثر باشد.

- تحلیل شما از ارتباط پدیدآورندگان بومی با مخاطبان چیست؟

به‌نظر من مولفان بومی ارتباط ضعیفی با مخاطبان دارند و شاید این ضعف، به ضعف عملکرد برخی ناشران برمی‌گردد که در تبلیغ کتابی که چاپ کرده‌اند در فضای مجازی و با افراد آنطور که باید و شاید ارتباط بین مردم و مولف را برقرار نکرده‌اند.

- آیا سال گذشته از بخش مجازی نمایشگاه خرید داشتید، نقاط قوت آن کدام بود؟ و برای بهتر شدن فرایند فروش مجازی نمایشگاه چه پیشنهاداتی دارید؟

بله من سال گذشته با گروهی از شاعران و نویسندگان انجمن ادبی «قرار» به مدیریت سجاد صافی، به تهران رفتیم و از نمایشگاه کتاب در مصلی دیدن کردیم و کتاب نیز خریدیم و من نیز چند جلد کتاب شعر تهیه کردم. کیفیت برپایی نمایشگاه خوب بود. غرفه‌های گوناگون، انتشارات و آثار مولفان بسیار منظم و چشمگیر چیدمان شده بودند و نکته جالب توجه شرکت تعداد کثیری از مردم بود که اکثراً هم خرید کتاب داشتند. برای بهتر شدن فرایند فروش مجازی نمایشگاه، بالطبع باید صفحات مجازی ناشران بهتر و بیشتر از پیش به آگاهی دادن و ترغیب مخاطبان برای خرید اقدام کنند.

- با توجه به اینکه کتاب در سبد خرید مردم کمرنگ شده، این نمایشگاه‌ها تا چه حد در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌تواند موثر باشد؟

شخصاً اسم نمایشگاه کتاب را که می‌شنوم یا فصل نمایشگاه که میرسد ناخوداگاه ترغیب می‌شوم که یا در آن حضور پیدا کنم و یا اخبار آنرا پیگیر باشم و این باعث می‌شود کشش بیشتری به تهیه کتاب حتی شده یک جلد، پیدا کنم و قطعاً این تاثیرگذاری در ذهن افراد دیگر نیز اتفاق می‌افتد.

به‌نظرم اگر آمار را بررسی کنیم در این فصل، اشتیاق افراد به کتابخوانی بیشتر می‌شود و بالطبع به تهیه کتاب اقدام می‌کنند.

سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور ناشران خارجی و داخلی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط