جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۷
گفت‌وگو پیرامون رمان‌های نوجوان «عقیق» با حضور نویسندگان نوقلم

نشست بررسی و گفت‌وگو پیرامون مجموعه رمان‌های نوجوان «عقیق» با حضور اهالی ادبیات و چند تن از نویسندگان این مجموعه در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): این نشست با حضور احمد مدقق، مهدی شریفی و سیدمحسن امامیان که از داستان‌نویسان باسابقه هستند و تعدادی از نویسندگان نوقلم مجموعه «عقیق» جمعه (۲۱ اردیبهشت‌ماه) در غرفه سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.


احمد مدقق در این نشست گفت: اگر بین هنرهای مختلف نظرسنجی کنید، معمولاً نویسندگی خواهان بیشتری دارد؛ زیرا افراد راه رسیدن به آن را هموارتر می‌بینند؛ اما تعداد کسانی که درنهایت می‌توانند به آخر این راه برسند خیلی کم است. کار مهمی که در دوره «هزارتو» انجام می‌شود این است که تلاش کنیم تعداد این ریزش‌ها به حداقل برسد. من به‌شخصه خودم را همراه نویسنده‌های این دوره می‌دانم تا زمانی‌که نویسنده خسته شد، بی‌انگیزه شد و نیاز به کمک داشت او را همراهی کنم. کار اصلی را خود نویسنده انجام می‌دهد. نویسنده کتاب «سفری علیه تاریخ» زمانی‌که کار نوشتن را شروع کرد کلاس نهم یا دهم بود. الان در سن ۱۹ سالگی اولین کتاب خود را در قالب همین طرح چاپ کرده است. این مسئله خیلی مرا خوشحال کرد.


کبری التج، نویسنده کتاب «مرگ بر مدرسه» از مجموعه عقیق گفت: حضور در طرح «هزارتو» برای من فتح بابی شد و مسیر حرفه‌ای مرا عوض کرد و به مسیر نوشتن رمان نوجوان هدایت کرد.


علی علیزاده، نویسنده رمان «صدای شب» از مجموعه عقیق نیز گفت: تا زمانی‌که شما کتابی چاپ نکرده‌اید در دل خود می‌دانید که نویسنده هستید؛ اما نمی‌توانید ثابت کنید. با وجود اینکه الان از مسیرهای مختلف می‌توان توانایی نویسندگی خود را به نمایش گذاشت اما داشتن کتاب باعث می‌شود احساس کنی که واقعاً نویسنده‌ای. این طرح برای نویسنده‌ای که تازه‌کار است بسیار خوب است؛ زیرا باعث می‌شود نویسنده دغدغه ناشر و فروش نداشته باشد و تنها دغدغه‌اش نوشتن و ادبیات باشد. «هزارتو» گرچه خودش پیچاپیچ است؛ اما مسیر نویسنده‌ها را خیلی راحت می‌کند.


دوره کارگاه حمایت از تولیدات ادبی نوجوان با عنوان «هزارتو» به همت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و خانواده عقیق از سال ۱۳۹۹ شروع به کار کرده است.


تاکنون ۹ جلد از مجموعه کتاب‌های عقیق به قلم نویسندگان مختلف به کوشش نشر مهرک (واحد کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر) چاپ و روانه بازار نشر شده است.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط